Емил Димитров - Ревизоро пред „Труд“: Които искат контрабанда, не щат закон за горивата

Борбата ни е за един милиард

Новият закон за горивата предизвика шумно негодувание сред собствениците на малки бензиностанции. След като бе приет на първо четене в Народното събрание, малките в бранша насрочиха протестен митинг в София - за 26 юни сутринта. Те твърдят, че промените в регулирането на дейностите с нефтени продукти ще убият конкуренцията и ще вдигнат цените за крайния потребител. Като техен вносител депутатът Емил Димитров - Ревизоро твърди, че противниците им са застъпници на корупцията.

- Нали знаете, г-н Димитров, че в София пристигат стотици цистерни, камиони и коли? Ще протестират с плакати „Долу монопола на търговията с горива!“

- А защо ще го направят! Какво им пречи законът за горивата? Той засилва контрола върху пазара. Лошо ли е, според вас, да се затегнат правилата за търговия с петролни продукти, като се въведе регистрационен режим за фирмите с изисквания за банкови гаранции, солиден капитал и други?

- Звучи добре. Но малките търговци твърдят, че от това ще си изпатят над 400 фирми, ще има фалити и скъпотия. В пиринско и без туй завчера протестираха срещу цените на бензина.

- Завчера ли? Аз от години обяснявам, че има много бензиностанции, които не са регистрирани никъде и са нелегални, някои са в камиони и фургони даже. Собствениците, които се крият зад гърба на земеделците и горските работници, твърдяха, че няма нерегистрирани сред тях и аз говоря неверни неща. Сега пък твърдят, че новият закон ги ограничава. Защо? Ако са легални, те и по сегашните закони би трябвало да са регистрирани, да се знае колко резервоара имат, да са с нивомерни системи и да не манипулират данните към НАП. Целта на новия закон е да се регистрират всички бензиностанции, за да бъдат проверявани. Той дава право на всички, които сега търгуват с горива, да продължават да търгуват, стига да се регистрират. Имат 6 месеца да го направят. Това е. Не слушайте глупостите, които разправят!

- Какви са условията за регистрация?

- 20 000 лв. уставен капитал. Добро образование. 3 г. стаж. И обезпечение - 20 000 лв. на обект.

- Това е за дребните търговци, нали така? За едрите се иска 3 млн. лв. капитал, 5 г. стаж и 1/2 милион лв. банкова гаранция.

- Изискванията за стаж и банкови гаранции целят да не се прехвърля бизнесът на малограмотни и малоимотни граждани, които не могат и да бъдат глобени след това. Що се отнася до регистрацията, тя ще струва 2-3 лв. на нерегистрираните, колкото да си ламинират удостоверението от министерството и да си го закачат в обекта. Какъв проблем е за човек, който има бензиностанция за 2 млн. лв., да докаже, че има 20 000 лв. собственост от нея? Проблем било, непреодолимо препятствие. Дават интервюта пред бензиностанции, в които има по 5-6 колонки с по 5-6 пистолета за различни горива. Една колонка струва 60 000 лв. Доказваш, че една трета от нея ти е собственост и си редовен. Да, но на тия и за 200 лв. да им поставиш условие, пак не щат да се регистрират. Защото не искат да бъдат контролирани. Предпочитат да работят безконтролно, както са го правили 20 години.

- Веднъж казахте, че у нас има 2800 регистрирани и 7000 нерегистрирани бензиностанции. 7 хиляди! Откъде знаете, че са толкова, като ги няма в регистрите?

- Аз и 4000 да кажа, че са нерегистрирани, пак ще отричат. Но ето, само в последните 3 седмици се явиха 3 нови сдружения, които се наричат национални и твърдят, че в тях членуват хиляди дребни и средни собственици. Питайте ги точно колко са. Аз повтарям думите на на главния прокурор: има хиляди обекти, които не са регистрирани или имат регистриран по 1 резервоар, а притежават и втори, и трети, на байпас, манипулират данъчните уреди и са залавяни. Значи и от регистрираните има такива, който работят незаконно. Ние искаме всички да се регистрират. А те не искат и си търсят причини.

- Още като внесохте проектозакона ви обвиниха, че лобирате за големите търговци на горива като Валентин Златев, за да може малките да изчезнат от пазара.

- Как измислиха това? В закона никъде не пише - 100-те бензиностанции на еди кой си да работят, примерно, а 10-те на другия да се закрият. Той не въвежда ограничения в бизнеса - количествени или географски. Всеки, които продава гориво и зарежда коли и камиони, е търговец на дребно. Никой на никого не диктува дали да има 1 колонка, или 10, или 20, дали да отвори 2, 10 или 100 бензиностанции. Никой никому не казва: продавайте толкова тона на ден. Ето, Марешки има 20 бензиностанции, утре може да направи 40. Той не визира бензиностанциите като малки, по-големи и най-големи. Другото е лъжа. Тя се тиражира, за да могат депутати, лидери на партии и представители на най-високото ниво в изпълнителната власт, да кажат: ние закона не сме го чели, ама тук едни хора са притеснени, хайде да си търгуват безпроблемно... Ами нали тия хора, които не искат да се регистрират, до вчера твърдяха, че не съществуват? Нашата борба е за 1 милиард. Да влезе в хазната.

- Какъв е този милиард?

- Толкова губи годишно държавата от незаконен внос на горива. Виновните за това се крият, а като наближи Нова година, почват да си късат ризите: дайте за децата, за социално слабите! Пак питам: какво ще им стане, като се впишат в регистър и станат легални? Нищо, освен, че ще ги контролират. Това следва от закона, нищо друго. Но те ще продължат с лъжите. Този законопроект е на 7 министерства и 14 институции, а не е петролната и газова асоциация на Златев, както се твърди. Но не смее никой да го внесе 6 години!

- Че какво страшно има?

- Това е най-антикорупционният закон от последните 2 десетилетия. И най- антиконтрабандисткият. Сама си направете извод кой и защо не го иска. Имаме закон за фармацевтите - на какви условия да отговарят. Имаме закон за алкохола. Имаме за цигарите. И закон за розите ще правят. Защо да няма закон за горивата с оборот за милиарди? Всяка будка за цигари се регистрира. Tрябва да има ред на пазара. Този закон го въвежда и пречи на контрабандата и корупцията, които вървят ръка за ръка.

- Че нали уж борбата с корупцията върви с пълна пара?

- Аз казах на премиера: „Успех е, че само трима министри от кабинета ви са против закона за горивата. От предишните кабинети само трима бяха „за“. Навързани са нещата. Изведнъж някой казва: „Ама те (собствениците на бензиностанции - б.р.) са ни избиратели, ама помогнаха ни на кампанията, ама защо сега да ги притесняваме, не може ли по-нататък? Министри от няколко правителства са правили всичко възможно законът да не влезе в НС, да не стане. Аз призовах: да не се делим на леви, десни, предишни и по-предишни, господа! Крайно време е такъв закон да има в България. Но всички партийни формирования се разцепиха на две - едните са против, но другите са „за“ държавата да губи по 1 милиард.

- Сигурен ли сте, че губи цял милиард?

- Една трета от горивата са контрабандни. С новите правила ще се намали сивия сектор, който заема 30% от този пазар.

- Как ще забележим, че е станало това? Сивата икономика не се вижда, затова я наричат така?

- Тя не се вижда, но колите се виждат. И зареждането им. Имаше един анализ на министерството на финансите за 2015-а и назад. Но го скриха, защото не визираше бивша политическа сила, а проблемът със сенчестата икономика, който не се е променил. Сега само двама-трима от 240 души в парламента се натискат да събират пари за държавата.

- Двама-трима?

- Ами толкова. Другите подписват проектозакона, ама се ослушват за причина да се гласува против.

- И защо така правят?

Схемите за контрабандата са ясни. Като я борехме преди 20 г., имаше разни Самоковци, Пилета, Бутчета..., които я вършеха, познаваха ги министрите, но се правеха на нечули. В 90-те години имаше хора, овладели границата и тя работеше под строй - за контрабандистите, уви. Но то е минало-заминало. В момента нямаме контрабандисти - Самоковци, Пилета, Бутчета... Имаме министри.

- Моля? Правилно ли чух?

- Имаме стройна структура, която се толерира директно от най-висшия етаж на изпълнителната власт. България е парцелирана на Северна и Южна, според това кой се занимава с контрабандата и внася. Уточнени са камионите, влаковете. Това се случва, но всички се правят, че не го виждат. При горивата имаше по-голям ред навремето. Но тогава имаше мафиоти, а сега министри. И хората в легалния бизнес питат: ние защо плащаме данъци, след като вие толерирате тая вакханалия? Седят някакви министри и си измислят доводи, за да не се приема Законът за горивата. Това е проблемът. Не е мой, обаче.

- Чий е тогава?

- На среща с премиера, той каза: тези пари от горивата генерират престъпност, работят срещу всички и трябва да влязат в бюджета. Но много близки до премиера правят всичко възможно да съборят закона, писан за това. Премиерът има възможност да ги махне, аз нямам. Ако той няма сили и смелост да се пребори с тях, не може да се пребори и с контрабандата. Като партиен лидер той пред мен и колеги, заяви: „Този закон от нашата партия ще го подкрепят всички“. Попитах го кои „всички“? Аз виждам 4-ма, всичко друго се ослушва или гласува „против.“ Да, те ще гласуват това, което той поиска. Но очевидно почва разнобой. Бивши министри от негови кабинети, шефове на парламентарни комисии почват да работят срещу него.

- Леле.

- Това, което аз чух с ушите си от премиера - и не само аз, а още 20 съветници и експерти, е „Законът да стане!“ А това, което виждам с очите си, е нещо, заради което се питам: дали премиерът е изпуснал властта? Защо говори едно, а неговите в парламента правят друго? Дали той нарочно казва пред нас, че подкрепя закона, а на тях им дава сигнали да го съборят? Или се опитва да угоди на всички? Или хората, които работят срещу него и в собствения му кабинет, са толкова силни, че не смее да им посегне? Това са версии. Премиерът каза, че е „за“ този закон и не вярвам да се отметне, не виждам какви аргументи ще му намерят. И не мога да си представя, че той и в третия си мандат няма да успее да прекара такъв елементарен закон против контрабандата. Ако каже, че в четвъртия мандат ще успее, кой ще му повярва? Аз не, въпреки че назначението ми за шеф на митниците се дължи на него. И аз му дължа услуга. А единственото, за което ме е помолил, е за този закон. Аз не мога да му откажа и го внасям. Нормално е, че търпя негативи. Но нормално ли е, че негови бивши министри, председатели на комисии го саботират? Не може аз да съм единственият, който ще пази искането на премиера от собствените му депутати. Нещо не е както трябва. Предполагам, че като мине европредседателството и му свършат международните ангажименти, Борисов ще седне и ще въздаде справедливост.

- Справедливост? В смисъл?

- Всички, работили срещу него, трябва да бъдат пратени на заслужен отдих. Инак ще се окаже, че той е изгубил цялата си власт.

- Тежки думи са това.

- Аз съм директен. Всеки, който вдига протест по време на председателството, е получил нещо от премиера. Това не значи, че е слаб. Отстъпва, за да не се излагаме пред ЕС. И сега всеки мисли, че заплаши ли със стачка, премиерът ще му пристане. Ако съм на мястото на премиера, като свърши европредседателството, ще събера всички, които са ми лазили по нервите с протести за щяло и нещяло и ще им кажа: „Свърши сезонът на стачките, дойде на разумните предложения. Това е добро - правим го, другото не, изнудвахте ме!“

- Да се върнем към контрабандата. Премиерът казва, че е смазана.

- Имаме успех с цигарите. А през януари по нова схема за 10 дни вдигнахме с 12% приходите по горивата. Премиерът каза: браво! Но на 5-ия ден ни пробиха от 4 места - започнаха да внасят горива откъдето внасяха. В огромни количества. С протекцията на държавните институции.

- На отделни чиновници?

- Отделни чиновници няма тук. Има висши държавни служители, на които се казва: не ти е тема това. И човекът почва да гледа на другата страна, че иначе ще го уволнят. И се кръсти да не го осъдят някога. Тежко е положението. Затова чакам развръзка след края на европредседателството: ще намери ли сили премиерът да се пребори с близкото си обкръжение или ще се предаде. Ако не даде ясен знак и не обезсили тия хора, ще има проблем с инвестициите. И той няма да е единствен. Тия хора ще го махнат, ще си работят зад гърба му. Ще го изолират, както и сега са го изолирали за част от случващото се. Знам, че му е трудно. Очаква го преломен момент. Аз му желая успех.

Нашият гост

Емил Димитров е роден през 1962 г. в Перник. Завършил е икономика в УНСС и право в Благоевград. Бил е хореограф, строител, ревизор. През 1998 г. е награден е заради ревизия на Държавния резерв при кабинета „Виденов”. След година е уволнен от кабинета „Костов” заради друга ревизия, разкрила далавери в митниците. Шеф е на агенция „Митници” при правителството на Сакскобугготски (2001-2003). Преди да стане депутат от „Обединени патриоти” (2017) издава трилогия за корупцията по границите. Сега ръководи Комисията за борба със сивата икономика.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта