Цветът е избран за разпознаваемост и се налага почти по целия свят
През август преди точно 110 години в Ню Йорк тръгва първият таксиметров автомобил. Това е първото такси в историята на САЩ.
До 1907 г. таксиметровите автомобили по света са предимно черни.
На 13 август през същата година Хари Алън внася в Ню Йорк първите за Щатите модерни таксита от Франция. С една иновация – боядисва ги в жълто, за да са забележими и разпознаваеми. По това време американските автомобили са предимно червени и зелени. Така жълтите коли се превръщат в запазената марка на Ню Йорк и до днес.
Целта на Хари Алън за разпознаваемост е напълно постигната. Жълтото се идентифцира с таксиметрова кола навсякъде по света, въпреки че днес повечето от автомобилите са в най-различни цветове.
В Лондон например съвременните таксита, също както едно време, са черни. Отпред на покрива им е разположен жълт надпис Taxi. Ако свети, значи е свободно и може да бъде наето.
Барселонските таксита пък са с черен цвят и жълти врати.
Изключително нестандартни са такситата в Банкок. Те са в най-различни цветове - розови, оранжеви, лилави, зелени, дори шарени. Фирмените коли и тези, които се отдават под наем, са едноцветни.
Ако в България по пътищата срещнете бежов “Мерцедес”, да знаете, че това е “пенсионирано” такси, внесено от Германия.
В София от няколко години сред традиционните жълти коли се срещат и зелени таксиметрови автомобили, което е знак, че са с хибриден двигател.
Германия въвежда
таксиметровите
броячи
Краят на 19 век поставя началото на новата, модерна епоха в таксиметровия бизнес. Появяват се колите, задвижвани от бензин, както и специалното устройство, отчитащо таксата за изминато разстояние.
Първото возило с такова устройство е колата “Даймлер-Виктория”, създадена от германския изследовател Фридрих Вилхем Густав Брун през 1897 г. в Щутгарт.
Новите, вече усъвършенствани автомобили тръгват из улиците на Лондон, Париж, както и в другите големи европейски градове.
Началото е преди четири века
Платеният превоз от точка до точка води началото си от Лондон и Париж още от далечния 17 век. Тогава се появяват първите публични наемни файтони, легализира се плащането за коли, теглени от коне.
По-късно, през 1834 г., англичанинът Джоузеф Хенсъм създава Hansom cab - двуколка, която е много по-малка и бърза от дотогавашните файтони с 4 колела. Обемът й позволява да бъде теглена само от един кон, което е и значително по-евтино. За изключително кратко време новото изобретение се разпространява из големите европейски градове - Париж, Берлин, Санкт Петербург.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш