Зависимостта на света от Фейсбук е чудовищна

Какво цели Марк Зукърбърг с промените в социалната мрежа

Когато Марк Зукърбърг обяви промените във Фейсбук миналата седмица, компанията загуби 4,5% от стойността си за един ден. Реакциите от промяната бяха концентрирани около загубите на самия Зукъбърг, който загуби над 3 милиарда долара и претърпя катастрофата от 4-ти да остане едва 5-тият най-богат човек в света.

Загубите придобиват друг вид, когато бъдат разгледани в дългосрочен план. През изминалата година Фейсбук е имал растеж от 40%. От началото на 2012 г., откогато е на борсата – над 370%. Печалбите продължават да надвишават очакванията, а социалната мрежа става все по-популярна. През 2017 година е имало над 2 милиарда активни потребители месечно. През 2016 г. Марк Зукърбърг разкри, че потребителите прекарват средно по 50 минути на ден във Фейсбук. В САЩ повече от половината от тях имат достъп до новини в социалната мрежа, а близо една трета активно търсят и се информират чрез него. Фейсбук не е на път да загуби позицията си. Дори напротив, докато продължава да държи този колосален дял от информацията в интернет, Зукърбърг може да експериментира съвсем спокойно.

Сегашното решение е за намаляване на видимостта на бизнес, медии и марки, но миналата година бе проведен още по-краен експеримент. В шест държави – Шри Ланка, Боливия, Словакия, Сърбия, Гватемала и Камбоджа, Фейсбук раздели новините, публикациите на бизнес страници и марки в отделна колонка, която трябва да се потърси от потребителите. Тестът на практика уби стотици медии, НПО-та и дори компании, които разчитаха на социалните мрежи за разпространение. Държавите не са избрани съвсем случайно, имайки предвид, че и шестте няма да бъдат сериозна загуба за Фейсбук. Стефан Дойчинович, собственик на уебсайт за разследваща журналистика КРИК в Сърбия, написа статия за „Ню Йорк таймс“ със заглавие „Хей, Марк Зукърбърг, моята демокрация не е твоята лаборатория“, в която обвинява Фейсбук, че убива малки, независими НПО-та, докато големите телевизионни канали, медии и компании няма да имат проблем да плащат, за да се виждат публикациите им. Според Дойчинович Фейсбук, една частна компания, която не е отговорна пред никой, е превзела „световната информационна екосистема“ и може да се разпорежда с нея както си иска. Социалната мрежа не го обори – дори напротив, публикуваха обяснение, в което успокояват останалите си потребители, че този експеримент ще си остане само в шестте държави.

Въпреки това има ясна ориентация към промяна на Фейсбук. През ноември 2016 година Зукъбърг обяви, че компанията ще се концентрира върху клипове и ще се постарае да превземе видео сектора в интернет. Малко повече от година по-късно една от промените, обявени миналата седмица, е силно раздалечаване от видео клипове, които Зукъбърг описа като „пасивни“. Има няколко развития през последната година, които могат да обяснят драстичната промяна. Най-популярното обяснение е свързано с президентските избори в САЩ. По време на изборите се разви темата с „fake news“, фалшивите новини, които бяха предимно разпространявани по социални мрежи. Фейсбук бе в центъра на вниманието и дори опита някои промени, с които да намали влиянието си. Щетата обаче бе факт и социалната мрежа стана обект на внимание от висшата политика. Социалната мрежа бе привикана да дава обяснения пред Конгреса за участието на руски тролове в изборите. Зукърбърг бе критикуван и дори бе предложено да се яви пред Сената да дава обяснения. В крайна сметка самият той отказа, пратен бе адвокат от социалната мрежа, но все пак шефът на Фейсбук се изказа в личния си профил колко е огорчен от използването на неговата медия от страна на руските тролове, а финансовият директор на компанията обеща увеличаване от 40% до 60% на средствата, свързани с борбата с фалшиви новини и сигурност. За една частна компания със солидна финансова основа 4,5% от стойността не е особена загуба, за да се отърве от лошата репутация и развалянето на връзките с политическата класа.

Друг интересен момент в развитието на Фейсбук е опитът му да навлезе в Китай. Както много други интернет гиганти, сред които Google, Apple и Twitter, за Фейсбук огромната икономическа мощ на Китай представлява изключително апетитен пазар. Следвайки останалите корпорации, социалната мрежа осъществява редица инвестиции в държавата, като например скорошното партньорство с китайската марка „Ксиайоми“ в сферата на виртуалната реалност – ход, който сам по себе си няма особен потенциал за печалба. Зукърбърг дори опита личен ПР, като публикува снимка, в която тича из Пекин без маските, които обикновено се носят в града поради замърсяването на въздуха. Китай отказва да пусне интернет гигантите от САЩ в своя пазар, но имайки предвид 650-те милиона потребители в китайската социална мрежа Qzone, Фейсбук няма да се откаже лесно от опитите си.

Струва се да се види и обяснението на самия Зукъбърг за промените. Той твърди, че чувства отговорност за негативното влияние на социалната мрежа и иска да се концентрира върху позитивното, което според изследвания е свързано с взаимодействията между приятели и семейства. През последните години Фейсбук попада под критика от здравни организации, медии и обществото за това как влияе върху хората. Шон Паркър, един от основателите на социалната мрежа, потвърди съмнения от миналата година, че много от функциите са предназначени да бъдат пристрастяващи и да се възползват от слабостите на хората. Негативната репутация сама по себе си представлява много по-сериозен риск за Фейсбук от загуби и конкуренция. Връщането към миналото, когато социалната мрежа бе безобиден канал за свързване с приятели, би спомогнало за тази репутация.

Не на последно място е напълно възможно това да е чист бизнес. Загубата от 4,5% в кратък срок е абсолютно незначителна, когато се има предвид монопола на Фейсбук. Втората по популярност социална мрежа Qzone е ограничена единствено до Китай, а руската VK има едва около 5% от потребителите на Фейсбук. Ако моделът бъде подобен на експериментите в шестте държави от миналата година, може да се окаже нужно да се плаща за реклама в уебсайт за сметка на безплатните публикации и загубата на малките компании, медии и НПО-та да е незначителна спрямо печалбите на големите компании и корпорации, които имат ресурсите и няма да си позволят да загубят толкова голям пазар.

Със своите над 17 000 служители интернет гигантът не действа случайно. Имайки предвид глобалното влияние на социалната мрежа, всяка промяна има огромен ефект върху света. Дойчинович определя Фейсбук като „чудовище“ и посочва, че с една дребна промяна може да унищожи стотици бизнеси, НПО-та и медии. Въпреки обясненията на Зукърбърг, че иска компанията му да е сила за добро и децата му да се гордеят един ден, че баща им е оказал позитивно влияние на обществото, трусовете от най-дребните промени показват, че зависимостта на света от социалната мрежа наистина е чудовищна. Все пак не бива да се забравя, че много от тези бизнеси, НПО-та и медии дължат съществуването си на социалните мрежи – благотворителните организации, например, могат да преодолеят липсата си на ресурси благодарение на Фейсбук. В крайна сметка зависи от обществото до каква степен тези промени ще се отразят на света, защото социалната мрежа ще продължи да предлага това, което се търси, макар с леко намалена видимост.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари