Идва ли епохата на електромобилите (ИНФОГРАФИКА)

Ценовият паритет е на една крачка, но инфраструктурата за зареждане е скъпа и изостава

Великобритания обяви по-рано преди дни, че ще забрани продажбата на нови коли на бензин и дизел от 2040 г. в опит да намали замърсяването на въздуха. Такива планове има и Франция, а кметовете на Париж, Мадрид, Мексико сити и Атина се готвят да забранят влизането на дизелови автомобили в центъра на столиците най-късно до 2025 г.

ENVIRONMENT: Momentum growing for ban on petrol carsАко намеренията на тези няколко страни и градове станат глобална тенденция, това ще е силен удар за производителите на петрол и ще трансформира автомобилната индустрия и една от иконите на капитализма през XX век - самият автомобил. Такова развитие ще сложи край на над 100-годишната епоха на колите с двигатели с вътрешно горене и ще започне нова - на електромобилите.

Доклад на швейцарската банка Ю Би Ес от май прогнозира, че тази ера ще започне първо в Европа, където за "зелените коли" има субсидии, данъчни облекчения и други стимули, докато за тези с вътрешно горене растат ограниченията за шофиране и паркиране, а за производителите им - глобите за неспазване на еконормите. Банката направила детайлен "разрез" на първия масов електромобил "Шевролет Болт", който в Европа се продава като "Опел Ампера-е". И стига до извода, че цената за притежаването му, включително зареждането и други текущи разходи, ще се изравни догодина с тази на колите с вътрешно горене, като "Фолксваген Голф". Очаква се този паритет да бъде достигнат в Китай през 2023 г. и в САЩ през 2025 г.

MOTORING: Age of the battery-driven car

На тази основа Ю Би Ес увеличи прогнозата си за глобалните продажби на коли на ток през 2025 г. - до 14% дял по света и една трета в Европа. През 2016 г. електромобилите са били 0,2% (1,3% с хибридите) от продадените нови коли в Европа.

"Опел Ампера-е", който с едно зареждане минава около 380 км, има базова цена от $37 000, но Ю Би Ес сметнали, че производствената е $28 700 с над $4000 по-малко от очакваната. Тъй като електромоторът има само 3 движещи се части при 113 на голфа, това означавало $255 за годишна поддръжка при $610 за колата с вътрешно горене. Тъй като все още продажбите на електромобили са малки, "Дженерал мотърс" губел по $7400 на кола, но през 2025 г. печалбата от кола ще стане поне 5%, включително заради поевтиняването на батериите, които са около 60% от общата цена на автомобила. Средната цена за киловатчас е паднала от $1000 през 2010 г. до $227 през 2016-а, като границата от $100 за квч, при която колите на ток и с двигател с вътрешно горене стигат паритет, се очаква да бъде постигната между 2020 г. и 2030 г., сочи анализ на друга банка - "Барклис".

Ключов проблем пред популярността на електромобилите е времето за зареждане на батериите и липсата на електростанции. Само Лондон трябва да похарчи над $10 млрд., за да изгради инфраструктура, която да е практична за притежателите на коли на ток, сочи проучване на "Аликс партнърс".

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Свят