Износът ни стигна 23,6 млрд. евро през 2016 г.

Износът на страната стигна 23,6 млрд. евро през 2016 г., като сумата бележи рекорд. Това показва анализ на Българската стопанска камара, базиран на данните на Световния търговски център. Спрямо 2001 г. увеличението на експорта ни е с цели 4 пъти, като страната ни се издига до 62-ро място в света. Данните показват, че изнасяме най-много електротехника и електроника, а 15% от експорта ни се формира от продажбата на пет стоки - леки горива, средно тежки горива, пшеница и медикаменти. В класацията страната ни е на първо място в света по износ на облекла и обувки с азбестови нишки за 22 млн. долара годишно, а най-голяма стойност отчитаме при експорта на нерафинирана анодна мед – 459 млн. долара.

„На шесто и седмо място в експортната ни листа са конфекцията и фармацията, но там губим пазарни позиции, следвани от части и възли за превозни средства и пластмасови изделия, печелещи пазарни позиции. По експертни оценки на осмо място е износът на специална продукция (около 808 млн. долара), което е ръст с около 57% спрямо 2015 г. Губещи са и доскоро успешните маслодайни семена“, пише в анализа.

Според данните стоката с най-голям стойностен обем в експортната ни листа е катодната мед въпреки спадащия износ и загубата на пазарни позиции. Следват леки горива, средно тежки горива, пшеница и медикаменти. Тази 5 стоки формират 15,1% от износа ни.

С над 1% от износа са електрическа енергия, анодна мед, маслодаен слънчоглед, кабелни комплекти за автомобили, части за ел. табла, руди и концентрати от благородни метали, биодизел.

Сред водещите стоки, много голямо увеличение в пазарния дял (положителна разлика между нашия износ и вноса на партньорите ни) имат части за ел. табла – 36%, и биодизел – 205% (ръст на биодизел 2016/2015 г. – 495%).

Бързо растящи са нефтени масла, електронни елементи, електронни игри, седалки за автомобили, агрегати за машини. Всички те изпреварват световния внос с над 20%.

Губещи, освен мед и горива, сред по-значимите стоки са: маслодаен слънчоглед, медни руди, и цигари.

Потенциалът за растеж, според International Trade Centre (ITC Geneva), e най-голям при фармацията, катодната мед, слънчогледовите семена, пшеницата, анодната мед, царевицата, рапицата и други продукти с ниска добавена стойност (с изключение на фармацията), посочват от БСК.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес