Илия Левков, изп. директор на Национална браншова организация за електрическа мобилност, пред „Труд“: България може да се похвали с първите монтьори на електромобили

Пътуваме с кола на ток до морето, зареждаме в няколко града по пътя

За 2-5 лева минаваш 100 километра. Това е основната пиар кампания, която води браншът, рекламирайки електромобилите на българския пазар. След като навлязоха много нови модели в Европа, очаквахме в България също да навлязат с голяма сила, но сякаш не ги виждаме по улиците. Знаем и какви са причините за това - българинът се притеснява от ремонтите дейности, от краткия живот на батерията, от това, че в Румъния има субсидии за закупен електромобил, а у нас няма. От своя страна Националният Доверителен Екофонд раздава суми на админситрации да сменят служебните си автомобили с електромобили. Но какво още не ни достига, за да подменим автопарка ни с по-надежден и електрифициран? Има ли достатъчно добра инфраструктура у нас? Ще имаме ли в България монтьори и оборудвани сервизи на тези коли? Какви ще са заплатите им? Има ли коли на ток втора ръка у нас? На тези и други въпроси отговаря Илия Левков, изп.-директор на Национална браншова организация за електрическа мобилност.

- Г-н Левков, една от пречките за покупка на електромобили пред българите е липсата на подготвени кадри за последващ ремонт. Какво се прави в тази насока?

- Първо, всеки дилър на автомобилен производител или представител, следва да инвестира в специализирано оборудване и обучение и квалификация на своите кадри. Повярвайте ми, доста е скъпо и не много лесно. Самите дилъри, с които работим съвместно го споделят. Затова преди осем години ние създадохме две нови специалности - монтьор и техник на електромобил. Към днешна дата има над 400 деца в осем професионални гимназии, които се и ще се обучават в тези нови професии. Te са Професионална гимназия по механизация на селското стопанство „Пейо Кр. Яворов“ в Гоце Делчев, Професионална гимназия по транспорт в Бургас, Професионална техническа гимназия във Варна, ПГ по транспорт „Гоце Делчев“ в Пловдив, Професионална гимназия „Велизар Пеев“ в Своге, Професионална гимназия по транспорт и аграрни технологии „Н. Й. Вапцаров“ в Хасково и ПГ по механотехника и транспорт „Н. Й. Вапцаров“ в Стара Загора. Вече имаме и завършили ученици. Магистратура по електромобили има в Русенския университет и във Висшето транспортно училище.

И целият този процес го систематизирахме и обединихме в модел на Секторен Съвет за Електрическа мобилност, който заедно с Министерството на образованието успяхме да го създадем и официализираме със заповед на министъра Красимир Вълчев. Tой работи активно в посока, учебни програми и пособия, актуализация, увеличаване на обхвата на професионалните гимназии и университети за специалността „Електрически превозни средства“ към професиите „Техник на транспортна техника“ и „Монтьор на транспортна техника“. Съветът ще положи усилия за развитие на дигиталните умения и предприемаческите умения, като ключови компетентности, необходими за всеки специалист в областта на електрическата мобилност. Всички работят в синхрон и с методическото ръководство на организацията и ведомството.

- Има ли търсене от страна на сервизите за такива кадри?

- Търсенето е сериозно и неслучайно имаме и такива договорености с редица сервизи и дилъри на световните производители на електромобили.

- Каква би била заплатата им?

- Тук, не бих могъл да бъда конкретен, защото това е индивидуален акт на пазара на труда, но със сигурност ще бъде доста над средната в страната.

- Преди дни проведохте среща с властите за развитието на електромобилите в градската среда у нас. Към какви изводи и препоръки се обединихте?

- Електрическата мобилност се развива и ще се развие като вълна, която ще ни залее, ако не сме подготвени за нея, това споделих на тази среща. Едно от предложенията ми бе сумата за съфинасиране на покупката на електромобил от различни държавни и общински институции, да бъде първоначална вноска за оперативен лизинг. Така ще се намалят драстично разходите и администрирането. Ползите ще са облекчен процес, максимално бърза и прозрачна процедура, последваща възможност за замяна на автомобила с такъв с по-добри характеристики, а професионалистите (дилъри и сервизи) да се грижат за качественото обслужване по време на периода на ползване, а след това да го предложат на друг клиент, който би търсил такъв, но след като е сервизиран, проверен и годен за нова експлоатация.

- Какви са пречките пред това администрациите да ползват за служебни автомобили електрически коли?

- Аз лично не виждам пречки, освен притесненията от липсата на зарядна инфраструктура, която към днешна дата може да се каже, че покрива цялата страна. Усилията да се планира по-стриктно пътуването е също част от притесненията, но като наложите тези субективни притеснения към цената на придвижване - цена от 2 до 5 лева на 100 км, можете сами да си направите сравнението за разхода. Ако смятаме и годишният разход за преглед и смяна на консумативи на електромобила - 20 лева (това е цената на филтъра на купето), на фона на 400 - 600 лева смяна масла и филтри, сами може да прецените разходите за единия и другия автомобил.

- Ще споделите ли примери за активни в тази дейност структури или общини? Кои са се възползвали от финансиране от Националния доверителен екофонд?

- Няма как да не спомена община Гоце Делчев, която отличихме на седмите ни годишни награди за Електрическа мобилност. Общината е закупила електромобил за нуждите на Социалния патронаж, имат и осигурена зарядна станция в центъра на града - на общинския паркинг. Друг такъв добър пример е Професионална гимназия „Велизар Пеев“ в Своге, които успяха чрез МОН да закупят за нуждите на образователния процес електромобил. В тази гимназия се обучават за втора поредна година ученици в специалност за електрически автомобили. И двете покупки са финансирани през Националния доверителен екофонд към Министерството на околната среда и водите.

- За колко време ще се избие инвестицията в един електромобил?

- Зависи от ежедневния пробег и услугите, които извършвате с него. За таксиметрова, куриерска, разносна или логистична дейност - това са част от възможните предназначения. Не трябва да гледаме на електромобила като собственост, а по-скоро като услуга. Вече има такъв работещ модел в София, която следва примерите на други големи столици. При този начин на ползване на електромобила и при добра финансова политика, ще се окаже, че това време е доста по-кратко, отколкото си представяме и най-вече страхуваме, сравнявайки го с конвенционалните автомобили.

- Само нови електрически коли ли се купуват, или има и пазар втора ръка?

- Пазарът е динамичен и освен нови електромобили има сериозни продажби на втора ръка коли. Тук също суперлативите са много, защото няма как да се превърти километража, данните се съхраняват в облак и всяка интервенция се записва в базата данни на производителя и дилъра може да ви я покаже. Точен брой на регистрираните електомобили може да даде КАТ, но за съжаление сайтът opendata.government.bg не работи от известно време, за да бъдем достоверни в числото. Със сигурност минават 2500 броя чисти електромобили.

- Възможно ли е България да последва примера на Румъния и скандинавските страни и да дава субсидии за закупен електромобил на хората, не само на администрацията?

- Има действия в тази посока, но трябва да се видят възможните източници на финансиране и съответно да се обсъдят и намери най-добрият вариант.

- Предвиждат ли се нови зарядни станции в страната?

- Не само, че се предвиждат, ами постоянно се инсталират, дори ние подпомагаме в този месец да бъдат пуснати 10 броя зарядни станции и сме в процес на преговори за още 10.

- В момента колко налични зарядни станции за електромобили има? Може ли спокойно да заминем от София до морето и да знаем, че имаме зарядни станции по пътя? Колко спирки трябва да направим и в кои градове?

- В момента от различни източници има над 200, като те са с различна мощност и вид на плащане или безплатни. Да, тръгвайки от София към Бургас, можете бързо да заредите на магистрала Тракия до Пловдив, след това в Стара Загора и в Бургас. От Бургас тръвате за Варна, където можете да заредите, Шумен, Плевен и сте в София. Друг маршрут - София, Благоевград, Сандански, Кулата - Гърция и обратно.

- Mоже ли да пътуваме спокойно в Европа с електромобил?

- Ако тръгнем от София през Сърбия за централна Европа, трябва прецизно да си планираме и проучим местата за зареждане, като след Сърбия възможностите да заредите се увеличават, което успокоява ползвателя на електромобил.

Нашият гост

Илия Левков е роден през 1963 г. в Петрич. Завършва организация и управление на промишленото производство в УНСС (1988). Започва работа в ТПК “Опал” като ръководител отдел ТРЗ. От 1990 година е в частния бизнес с ИКТ, консултантска дейност. Преди 10 години учредява заедно с 8 съмишленици Индустриален клъстер електромобили. И вече е 10 години негов председател на УС. От 5 години е и председател на СД на ИКЕМ АД - специално създадено дружество на организацията, което да развива зарядна инфраструктура за ЕПС и нейното умно управление чрез платформата Bulcharge. Самата Национална браншова организация за електрическа мобилност е създадена през 2009 г., като организация от клъстерен тип. Клъстерът е учреден от седем български фирми и е първото в България индустриално сдружение за електрическа мобилност. Тя обединява усилията на своите членове за индустриално, технологично и бизнес развитие, стратегически разработки, промени в нормативната база, висше и професионално образование и обучение, стандартизация, връзка с централната и местни власти.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта