Противоречиви кампании използват християнската символика с променлив успех
Образът на Исус Христос е използван за разнообразни рекламни кампании и маркетингови стратегии през годините с променлив успех. За някои вярващи вкарването на Христа в корпоративни и комерсиални инициативи е акт на богохулство, но западният свят като цяло е свободно и толерантно пространство и дори много от последователите на най-голямата религия в света са способни да оценят хумора или символиката на реклами с Исус, без да стигат до крайности.
Някои от най-забавните реклами с Христос всъщност са пародийни или измислени. Като например тази за Христос, който дава инструкции за сглобяване на кръст от IKEA, или Божият син, който маха брадата си с безупречна самобръсначка.
Някои от най-популярните и разпространени истински реклами с образа и словото на Исус Христос всъщност са прохристиянски и тяхната мисия е да поддържат библейския наратив във все по-секуларизиращотото се западно общество.
В Америка има силна традиция да се слага името Христово и цитати от Библията на билбордове, автобуси и пейки. За критиците на църквата като институция това е проява на пропаганда и те често отвръщат с контрареклами на атеистична и пронаучна тематика.
През годините Исус Христос е могъщ символ и инструмент за реклама на персоналните брандове на редица свръхбогати и популярни телевизионни евангелисти в САЩ като Били Греъм, Пат Робъртсън, Джери Фолуел и др. За религиозни бизнесмени като тях “Исус е отговорът” и те са готови да инвестират масивни ресурси в разпространяването на подобни лога и рекламни изображения.
Някои компании, които нямат нищо общо с християнската религия, са се опитвали да капитализират върху образа на Христос с променлив успех. Преди години “Ред Бул” пускат една от типичните си стилизирани анимирани рекламни клипове с Исус в главната роля, но отзвукът в обществеността е противоречив.
Поляризация предизвиква и качествената печатна реклама на германска компания за хранителни продукти, която изобразява Христос, с трънения венец, прегърнал един от водещите хлябове на фирмата. Концепцията е идейна и черпи вдъхновение от историите за Христос, който храни бедните с насъщния. Хлябът е един от най-внушителните и устойчиви християнски символи и самата реклама изобщо не е лоша като замисъл и реализация, но не успява да се превърне в голям хит сред публиката.
Страшно популярни през последните години станаха екшън фигурките на Исус Христос за деца. Те представляват играчки със стилизирания образ на Спасителя и копират концепциите на фигурките за Спайдърмен, Батман, Екшънмен, Командо и други супергерои от популярната култура. В някои вариации на екшън фигурките с Исус към него има допълнителни елементи като пирони или пушка. Като играчки, разбира се. Всичко е направено с чувство за хумор и намигване към потенциалните клиенти.
Като млад, слаб и красив мъж с дълга коса и брада Исус Христос е използван и в няколко модни кампании, където манекен, направен да прилича на Божия син, позира във фешън религиозен контекст.
Преди няколко години млади предприемачи излизат с идеята за тематични авиолинии на името на Исус с акцент върху небесната и божествена природа на своята търговска дейност, обвързана на символично и митологично ниво с Христос. Важен акцент пада и върху привлекателните стюардеси, интерпретирани като прекрасни небесни ангелчета.
Предприемачите правят няколко симпатични рекламни изображения, но финансирането на проекта все още е мираж.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш