Как да увеличим туристите в България

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

За периода 2017-2019 г. руските пътешественици тук са намалели с 1,4 милиона души, а загубата за икономиката възлиза на около 420 млн. лева

Готови са да платят много повече, ако им се предложи нещо необичайно

Туризмът е важна част от живота за тези, които обичат впечатления, пътувания и нови знания. Именно към тези хора се ориентира туристическата индустрия. Следователно, намаляване на туристическия поток към Черноморските курорти на България е грижа за всички отрасли, участващи в този сложен многовекторен процес. Потокът на туристи от Русия към България намалява с 1,4 милиона души за периода 2017-2019 г., а загубата на икономиката възлиза на около 420 милиона лева.

Становището на директора на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, че основната причина е само ниското качество на услугите, предоставяни от 2-3 звездни хотели, е дълбоко погрешно. Според специалисти на Несебърската компания Market I xpress, която е специализирана в разработването на концепции за развитието на курортните зони, това се потвърждава от сравнителен анализ на качеството на услугите, предлагани в курортите на Турция и България.

При аналогично ниво на качеството на услугите на турските курорти търсенето на услугите им през същия период само се е увеличило. От това следва заключение, че причините за спада в търсенето трябва да се търсят по друг начин, а именно: увеличаването на конкурентните предимства на турските курорти не винаги се дължи на повишаване на качеството на услугите, а поради умелото ограничаване на цените за самолетни полети по маршрута Русия - Турция. Разходите за самолетните билети е неразделна част от паричните средства на туриста, предвидени за почивки в чужбина. При това, разбира се, е необходимо да се създадат, оформят, предлагат и подобряват всички видове услуги.

Да разгледаме причините, сдържащи увеличаването на търсенето на туристически услуги в курортите на България. Специалистите, работещи по този въпрос, са запознати с източниците на проблеми на съвременната туристическа индустрия. Тези проблеми зависят от много фактори (икономически, политически, епидемиологични), които не могат да бъдат контролирани от отрасъла. Много страни търсят и създават нови иновативни туристически атракции.

За да привлекат туристи, авторите на такива проекти са готови да предложат най-необичайните форми на архитектурно изпълнение на обекти и въплъщение на иновативни идеи. Например: най-голямото в света плаващо коледно дърво с височина 82 метра в Рио де Жанейро, в Санкт Петербург - леденият бар, където всичко до чашите за водка е направено от лед и т. н. Една от най-важните задачи в технологията на туристическата дейност е организиране на свободното време за посещение на туристи в крайбрежните курорти. Връщайки се от почивка, той ще помни какви са били забавленията, екскурзиите, приключенията и затова, за да го задоволите на 100%, трябва да му дадете незабравими усещания, приятни спомени и желание да посещава курорта отново и отново.

Трябва да кажа, че има доста ограничен кръг креативни компании, които дълбоко разбират интересите на целевата аудитория към дадено събитие, обект или просто личност и на тази основа създават реални обекти. Така авторът на статията участва в проекта за създаване в Санкт Петербург на музея-апартамент на Григорий Распутин. Резултатът от появата на тази експозиция беше ежегодно посещение на около 500 000 души. 85% са японски и китайски туристи. Според оценките на туроператорите на Санкт Петербург, работещи с Югоизточна Азия, въвеждането на тази атракция позволи да се увеличи ръстът на продажбите на турове с 3%.

България има много свои легенди, които изискват своя цветна опаковка и възможност да го направят. Така например, е намерена лоза, чиято възраст е на около 2000 години, а вината, направени от гроздето u, отговарят по качество на вината, на които се е наслаждавал Александър Македонски. Нима този факт не може да привлече желаещите да опитат това вино? По този начин творческият подход при формирането на нов имидж и търсенето на нещо ново за България, с използването на древни традиции, обреди, легенди и предания само ще увеличат потока от туристи. Можете просто да се запознаете с резултатите от имиджови кампании в Малайзия. Там притокът на туристи за десет години се е увеличил от 200 000 на 10 милиона. Тези резултати са били получени не поради интереса към екзотичната флора и фауна, а в резултат на умелото предлагане на легенди и митове (!) на тази страна.

В Париж през 1977 г. в Центъра за наука и култура на името на Жорж Помпиду (на френски: Centre Georges-Pompidou - президент на Франция 1969-1974 г.) е построено екстравагантно съоръжение, по проект на италианци и англичани. Посещаемостта е над 16 000 посетители на ден. Туристическият пазар в Париж нарасна с 6%. В следващите години отварянето на подобни съоръжения нараства, увеличавайки обема на туристическия пазар 11 пъти. Разбирайки пълната рентабилност и важността на по-нататъшното развитие в тази посока, създаденият Експертен съвет по туризъм започна да търси автори на идеи за такива обекти с предоставянето на безвъзмездни средства за тяхното изпълнение.

Сега се обръщаме към едно практично решение на въпроса за увеличаване на посещаемостта на Българското Черноморско крайбрежие. Ще разгледаме района с местоположение - Несебър.

Прекрасен проект „Наименования на улиците на курорта Слънчев бряг“, отсъствието на които носи голямо навигационно неудобство за туристите и службите на града. Наименуването е визитната картичка на улицата, пазител на историческа и културна информация. Слънчев бряг е известен като исторически център на международния туризъм, затова е необходимо да се отрази неговият характер в имената на улиците. Това трябва да са имената на известни деятели в науката и културата, както и на исторически събития и географски обекти на България. Това могат да бъдат красиви и романтични имена (улица Лаванда, улица Роза Дамасцена, улица на Влюбените). Световно известни имена (Чайковски, Шопен, Силви Вартан). Наименуването на улиците ще предизвика необходимостта от обновяването им с актуализирането на подобрения в стила на името на улицата. Това е началото на положителните промени в имиджа на курорта и ще привлече туристи.

Промененият образ на улиците ще спомогне за разширяване на участието на туристите в новите културни събития на града. Какво означава това? Ако това е улица, кръстена на Силви Вартан или Валя Балканска, тогава тя ще бъде изпълнена в музикален стил, с възможното провеждане на музикални изпълнения. И така с всички наименувания.

Например, наблюдателна площадка с височина 50 метра с кафене, оборудвана с осветителна техника и оптични инструменти за гледане и възможност за фото и видео заснемане, както на Стара планина, така и на красивата панорама на „подковата“ на Черно море от страната на Свети Влас. Периодът на изплащане на проекта е 3 години.

Лятно кино в Свети Влас, където през лятото се събират около 300 хиляди туристи и почиващи - изплащане 2 години.

Създаване на аналог на средновековна аптека с продажба на лечебни билки и ароматни чайове с дегустация по стар български обичай и така нататък. Всички обекти са уникални и интересни за туристите. Много други предложения са в работните ми папки, които са готови за реализация. Знаем, че туристите търсят впечатления и са готови да платят много повече, ако им се предложи нещо необичайно. Това е начинът да увеличим интереса към крайбрежните курорти.

Да дойдат при нас не защото не беше „скъпо“, а защото беше интересно и завладяващо. В заключение на тази статия апелирам към всички с молба да се продължи общуването на страниците на вестник „Труд“ по тази тема. Изпращайте вашите предложения, коментари и идеи. Много бих искал да чуя мнението на младите хора.

 

* Александър Владимирович Руденко - доктор по икономика, професор, завеждащ катедра по маркетинг в Националния Свободен институт в Санкт Петербург - Русия, и в университета в Сан-Диего - Калифорния, научен сътрудник на катедра по маркетинг.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи