Киберспортовете подгониха футбола по зрителски интерес

Киберспортовете отдавна завладяха света. Да си геймър вече е професия, която ти носи десетки хиляди долари от наградни фондове. Ако си прекалено добър, сумата може да е още по-внушителна. Как се печелят толкова пари? С безсънни нощи, желязна подготовка и с участие на турнири, чийто наградни фондове са десетки милиони във валута. Всичко това е вече реално в един нереален свят.

LoL

Играта „League Of Legends“ е сред любимите на геймърите. Създадена е през 2009 г., но вече е сред най-предпочитаните. Става въпрос за безплатна мултиплеър 3D фентъзи онлайн игра, в която участниците избират един от много герои и се съревновават помежду си. С изиграването й се печелят, както опит, така и точки, с които могат да се сдобият с различни бонуси. През 2014 г. турнир бе организиран в Сеул пред тълпа от 40 000 зрители. Световно известната група „Imagine Dragons“ дори свири преди събитието. Все пак това е нищо сравнено с един от последните състезания по „LoL“ - през 2018 година световният шампионат събра 200 милиона зрители от цял свят, достигащ приблизително броя на американския Супербоул и задминаващ почти всички други спортове, с изключение на футбола. След този успех, новият сезон 2019 е спонсориран от компании като „Shell“ и „Mercedes“.

CS еволюцията

Легендата „Counter-Strike“ нямаше как да си позволи отстъпление и от своя страна и също се разви изключително бързо в последните години. През лятото на 2012-а играта еволюира до новата версия „Global Offensive“ или „CS:GO“. Подобрен геймплей, нови карти и по-голяма реалистичност. Отново един срещу друг сили мерят два отбора – терористи и контра-терористи, като целта е едните да елиминират другите, като освен с куршуми, това може да се случи посредством залагане на бомба или спасяване на заложници. Въпреки първоначалните си критики, „CS:GO“ събра 11 млн. играчи за месец. Сега тя фигурира почти винаги в най-гледаните състезания, рядко падайки тези под 1 милион зрители на всеки мач за т.нар. „Големи турнири“. Играта е известна с изключителната нужда от физическа подготовка, като сериозните професионалисти тренират по няколко часа. Датският отбор „Astralis“ например, доминира на сцената в момента поради нов метод, който е намалил игровите часове на своите геймъри и им е наел лични спортни треньори, както и диетолози да следят физическото им състояние. Професионалистите в „Counter-Strike“ днес са сред най-добре платените в цял свят и въпреки, че заплатите се държат в тайна се знае, че играч със стандартен ранг получава 3 пъти по-голямо от средното възнаграждение за страната, в която живее. Най-добрите, като например Олександър „S1mple“ Костилиев от Украйна прибира шест цифрени суми.

Манията „Dota“

Едно от най-важните събития за киберспортове са турнирите „International“ на играта „Dota 2“. Поради огромната популярност на електронните спортове и успехът на „League Of Legends“, която е копие на оригиналната „Dota“, компанията „Valvе“ създаде „Dota 2“ и я обяви като електронен спорт. Турнирът моментално започна с награда 1 милион долара и жъне огромен успех. През 2013 година, създателите на играта позволиха на обикновените геймъри да финансират наградата чрез закупуване на специални книги вътре в самата „Dota 2“. Това позволяваше всеки да дава предположение кой ще спечели определен мач. Позналите пък получаваха награди. И 12 месеца по-късно турнирът обяви награден фонд от 5 млн. долара. През 2017-а цифрата се увеличи двойно. Тогава един от победителите е българинът Иван „MinD_ContRoL“ Бориславов. 12 месеца по-късно, спечелилият отбор е всъщност „Пари Сен Жермен“, или по-точно специално сформираният електронен тим на футболния клуб, наградата достига баснословните 25 млн. долара. Тази година обаче цифрата продължи да се покачва. Преди дни списание „Форбс“ съобщи, че деветото издание на турнира „International“ ще раздаде чекове за 25,7 млн. в зелена валута.

FIFA

Футболният симулатор FIFA започна да добива популярност като електронен спорт и първенства като немската Бундеслига, английската Висша лига и испанската Примера дивисион официално създават собствено виртуално първенство. Играта излезе на пазара през 93-та, а днес е сред най-любимите на геймърите. Толкова е реална, че виртуалните футболисти са пълни копия на истинските играчи. Всяка нова прическа или татуировка се добавя на мига от създателите на симулатора. На версията „FIFA 19“ сред бившите легендарни футболисти, с които може да се играе, го има и Христо Стоичков.

Всяка година се провежда и световно първенство. Последният виртуален Мондиал спечели Мосаад „Msdossary“ Алдосари. Домакин на финалните срещи бе Лондон, като през годините най-големият виртуален футболен шампионат приемаха Ню Йорк, Мюнхен, Рио де Жанейро, Мадрид, Дубай, Лос Анджелис, Барселона, Берлин, Амстердам и Цюрих. За да достигне мачовете в английската столица тази година, 19-годишният младеж от Саудитска Арабия пребори конкуренцията на... 20 млн. геймъри за чек от 250 хил. долара. Заради големият брой кандидати за слава, последното световно по FIFA влезе в книгата с рекорди на Гинес. След триумфа, Алдосари дори бе поздравен в социалните мрежи от Месут Йозил, световен шампион с Германия.

Инвестиции

Футболни отбори като „Шалке“ и споменатият вече ПСЖ участват в редица други игри, например „League Of Legends“ шампионатът. Интересът има корен в скорошният бум на инвестиции в киберспортове - световните организации през последните години получават множество милиони и звездни инвеститори.

Отборът „NRG eSports“ пък е собственост на баскетболистът Шакил О'Нийл. Тимът е на осмо място в световната ранглиста по „Counter-Strike“, а в редиците му на изключително високо ниво играе българинът Цветелин „CerQ“ Димитров.

Други знаменити инвеститори са певецът Дрейк, който стана собственик на отбора „100 thieves“, и друга баскетболна легенда - Майкъл Джордън. Всъщност огромните отбори като „Team Liquid“ получават инвестиции от порядъка на 22 милиона долара. Тимът пък се оценява на няколко пъти повече в зелена валута. Не особено учудваща цифра като се вземе предвид, че киберспортове са докарали над 900 милиона долара приходи през миналата година, като се очаква те да нараснат до 2,2 милиарда през 2022-а. Тогава прогнозите са, че зрителите ще надминат 272 милиона по цял свят, което означава, че само футболът ще е по-гледан, засега.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Електронни спортове