Ким Бейсингър: 9 1/2 седмици целувах пепелник

Героите се впускат в опасна връзка.

Режисьорът Ейдриън Лайн бил категоричен за мъжката роля - Мики Рурк и никой друг

Точно преди 33 години една прелестна блондинка със син поглед и пухкави устни заедно с един магнетичен брюнет с иронична усмивка очароваха до такава степен кинозрителите, че се превърнаха в най-обсъжданата екранна двойка. Филмът, с който приковаха вниманието върху себе си, е еротичната мелодрама “Девет седмици и половина” на режисьора Ейдриън Лайн. Изкусителната Ким Бейсингър и лошото момче Мики Рурк излъчват такъв невъобразим сексапил от екрана, че и сега повечето от сцените между тях са абсолютна класика, правят се опити да бъдат повторени, а песните от саундтрака още звучат в топ ефира. Чувственото изпълнение и магнетичното привличане на Ким и Мики като Елизабет и Джон е абсолютно достатъчно те да получат статут на звезди.

Е, намират се критици, които веднага сравняват филма с “Последно танго в Париж” на Бернардо Бертолучи и обвиняват американския режисьор, че е заимствал сюжетната линия от именития си италиански колега, преразказвайки я с вулгарния език на масовото кино. Изживяването с тази класическа еротична приказка е необичайно за българските зрители тогава. Заради откровената еротика филмът съвсем естествено не е пуснат веднага на големия екран. Разбира се, на мода тогава са видеокасетите и мнозина успяват да го гледат - е, думата тайно ще е пресилена, но все пак “нелегално”. Точно покрай политическите промени в страната, той вече излиза и по кината. Стълпотворението е огромно, а “9 1/2 седмици” вече две-три години е истински хит в Европа.

Всъщност, филмът е екранна версия на едноименния роман на Елизабет МакНийл, публикуван още през 70-те години. Името на писателката е абсолютно неизвестно, а чак после се оказва, че зад него се крие преуспяващата главна редакторка на нюйоркско феминистко списание Ингеборг Дей. Е, киноизследователите се добират до факта, че описаните в книгата събития са автобиографични. Тезата им е, че само родена в австрийско селце 40-годишна самотна майка, напуснала току-що съпруга си свещеник, би написала толкова откровена книга. Пристъпвайки към адаптацията на романа, Ейдриън Лайн иска да направи филм, в който не само да покаже хората и техните садомазохистични забавления. Той си поставя задача да покаже екранни герои, за които хората да говорят. И в ръкава си Лейн вече има коз, който размахва - красавицата Ким Бейсингър.

Филмът преживява и цензура. Става дума за моментът с фалшивото самоубийство, когато двамата герои решават да изпият цяла опаковка с хапчета. Тази сцена обаче трябва да бъде съкратена. Малко известен факт е, че филмът е бил готов още през 1984 година, но от студиото TriStar Pictures отказват да разпространяват лентата и тя трябва да “отлежи” на рафта цели две години, за да бъде пуснат на екран през 1986-а. Но дори и на предпремиерните тестове, филмът не е приет добре от зрителите в САЩ. През пролетта обаче започват прожекциите на филма по света. Успехът е феноменален и въпреки пренебрегването му в Щатите, неамериканските зрители - особено италианците, французите и южноамериканците, са луди по “Девет седмици и половина”.

Между другото, на мястото на Ким и Мики е можело да бъдат съвсем други актьори. Например - Сигърни Уивър, Анди Макдауъл и Изабела Роселини са претендирали за ролята на асистентката в художествена галерия Елизабет МакГроу. Рурк също не е бил одобрен от продуцентите веднага. Той е смятан за много труден характер, кавгаджия, но режисьорът Ейдриън Лайн толкова е завладян от животинския му магнетизъм, че хвърля много усилия, за да убеди продуцентите да го наемат. “Може да ме смятате за луд, но ние просто трябва да го наемем!”, категоричен е той. След готовия продукт критиците колкото и да не харесват филма, признават за необикновената физически осезаема химия между двамата главни герои.

През годините Ким Бейсингър ще сподели с усмивка пред медии, че никога не си е падала по Мики Рурк, че дори я е дразнел неистово, а на въпрос на репортерите за откровено интимните моменти с него, ще каже: “Когато се целувахме, имах чувството, че целувам пепелник”. Е, сигурно е имала предвид пристрастеността му към цигарите. Еротичните сцени от “9 1/2 седмици” са направени по всички правила на жанра. Горещите сцени в мрака, сластната любовна игра с ягодите и захарния сироп или откровените сцени на забавление със завързани очи и белезници на ръцете буквално влудяват публиката. А стриптийзът, изигран с такава страст от Бейсингър на фона на хита на Джо Кокър, е истинска наслада за сетивата. Класика и днес в киното.

Машината на Холивуд винаги е била добре смазана и хич не е изненадващо, че след 10+ години решават да върнат страстната двойка отново на екрана. През това време Ким се снима в доста филми, ражда дъщеря си (на 41 г.) и ето защо в продължението “Любов в Париж”, мястото й е заето от 28-годишната моделка Енджи Евърхарт, която също показва завидни прелести. Но фактът, че филмът е изпратен директно за видеообмен, а не на големия екран, говори достатъчно за неговото качество. Прави се още един опит - пак несполучлив за нов вариант - след година през 1998-а излиза “Първите девет седмици и половина”. Името, разбира се, подвежда, но това не е предистория на филма - картината е посветена на изцяло нови герои. Но и този филм отива директно за видеоразпространение. Въпреки тези неуспешни опити да съберат Ким и Мики пак заедно, това все пак се случва. 23 години след еротичния хит “9 1/2 седмици” те се завръщат като екранна двойка през 2009 година. Появяват се прегърнати на премиерата на филма “Информаторите”. Заедно са и през 2012-а в политическия трилър “Черният ноември”. Толкова за общите им изяви.

Двамата обаче имат поотделно изключително бурни житейски възходи и падения. Ким, чието истинско име е Камила Ан, няма нищо общо с образа на жадната за сексуални фантазии Елизабет. Родена е в многодетно семейство (пет деца) през 1953-а. На 17 се снима за мъжката библия “Плейбой”, става топмодел и в крайна сметка - кинозвезда. В биографията й има роли като момичето на Джеймс Бонд в “Никога не казвай “никога”, “Батман”, “Сега и завинаги”, “Поверително от Ел Ей”, където печели “Оскар” за поддържаща роля, “Осма миля”, “Мобилна връзка” и други. Личният й живот обаче е почти провал. През 1980-а тя се запознава на снимачната площадка с художник-гримьора Рон Бритън и се омъжва за него. След 10-ина години се развеждат, а през това време тя има бурна, но кратка връзка с поп иконата Принс. Бракът й с Алек Болдуин обаче е един от най-ужасните периоди в живота й. След бурната им и изпепеляваща любов идва ревността, непрекъснатите скандали и разводът, който цяла Америка следи. Борбата на Ким и Алек за попечителство над дъщеря им Айрлънд е истински ад - и двамата се опитват да я манипулират. Единственото нещо, което й остава от омразния съпруг е слонът, който той й подарил някога. Още от малка тя предпочита да общува с животните, отколкото с опасните човешки същества. Емоционалната й нестабилност е фактор, от който трудно излиза. Актрисата ще преживее и банкрут, след като отказва да изиграе вече приета роля в “Елена в кутия”. Заради това е осъдена да изплати 9 милиона долара. И да се раздели с частното селце в Джорджия, което е закупила като собственост.

Днес Ким вече е преодоляла повечето от фобиите си, успокоила се е и гледа по нов начин на живота. Последната й роля е в продължението на “50 нюанса по-тъмно”, където отново показва еротика. На 65 тя изглежда в прекрасна форма, подмладена и усмихната. Признава обаче за две огромни грешки в кариерата си. Първата е отказът й да участва в “Първичен инстинкт”, превърнал Шарън Стоун в глобална звезда. И втората - отклонената покана да изпълни главната роля в хитовия “Безсъници в Сиатъл”, от който тръгва стремителната кариера на сладката Мег Райън.

Мики Рурк, който е роден през 1952 г. с името Филип Андре Рурк-джуниър, има не по-малки драми. Той е от малкото актьори, които съчетават в себе си изключителна мъжественост и още по-голяма ранимост. Още като юноша след развода на родителите той се проявява като бунтар, прекарва много време по улиците сред сводници и наркопласьори. Боксовият ринг е отдушник на агресията му, тренира в същата зала, в която го е правел и големият Мохамед Ами. Не обича да учи, но с удоволствие се занимава и с бейзбол. Много трудно се разделя с престъпната среда, в която живее, но решава да замине за Ню Йорк и да се конкурира с хилядите участници в Актьорското студио на Лий Страсбърг. Участието му в “Рибката боец” на Франсис Форд Копола е забелязано от всички. Талантът му е оценен, а с еротичната мелодрама “9 1/2 седмици” придобива статут на супер звезда. Следват още няколко филма, сред които “Джони хубавеца”, еротичният “Дива орхидея” и особено “Ангелско сърце”, където изиграва незабравима роля в тандем с Робърт де Ниро. Мики също прави грешка в кариерата си като Ким - отказва участие в “Рейнман” (Дъждовен човек), филмът, който печели 4 “Оскар”-а, а ролята приема Дъстин Хофман. През 90-те следват многобройни скандали с голяма част от холивудските продуценти, както и с журналистите. Рурк се оттегля от киното и се захваща със старата си любов - професионалния бокс. Не му достигат само 4 срещи, за да се бие за световна титла. Покрай бокса няколко пъти ремонтира смазаното си лицето при пластични хирурзи, десетки пъти влиза в клиника, за да се чисти от зависимостта си от наркотиците. Обожава кучетата и винаги има по няколко в дома си. Филмът “Кечистът” го връща в голямата игра. Историята на Ранди “Тарана” Робинсън много наподобява личния живот на актьора. Той пресъздава образа на своя кечист с такава енергия и любов, че всички са единодушни - това е най-добрата му роля в кариерата. Получава десетки световни награди, но „Оскар”-ът му се изплъзва, остава само с номинация.

Личният му живот е почти провал. Първо се жени за Дебра Фойер, а драмата в шестгодишния брак с изключителната красавица от модния подиум Каре Отис се следи от феновете му по целия свят. Двамата се разделят с омраза, световният топмодел дори написва книга за отношенията им. Няколко години от живота си Мики посвещава на манекенката Елена Кулецкая, тя го учи и на руски за ролята на съветски злодей в продължението на “Железният човек”. Рускинята го изоставя, но се появява прелестната Анастасия Макаренко, за която той казва, че не би я заменил дори за 20 „Оскар”-а. Рурк си навлича гнева на американците, когато облича тениска с лика на Путин при едно от посещенията си в Русия. Но Мики си е такъв - скандален, бунтар и с независим дух.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Кино