Колко обичаме пешеходеца

Снимка: Граждански организации протестираха в защита на абсолютното право на пешеходеца да пресича на зебра.

Трябва да обичаме пешеходците ако не за друго, то поне за това, че са изобретили автомобила. Като ни съветват така навремето си, класиците Илф и Петров жалят ходещите пеш, че имат право да пресичат улиците само на определени места, и то на най-оживените, при което косъмчето, на което виси мъченическият им живот, би могло да се скъса всеки момент. А как ли биха ги ожалили днес, ако знаят за излязлото в България решение по тълкувателно дело, че никое тяхно право не е неограничено?

Шегата настрана. Според решението на общото събрание на Наказателната колегия на Върховния касационен съд ( ОСНК на ВКС) по Тълкувателно дело №2 от 2016 г. правото на пешеходеца да пресича пътното платно на пътека и светофар не e безусловно. Ако той не е спазил правилата и го блъсне кола, следва да се приеме, че е съпричинил смъртта или телесната повреда.

Това става ясно от решение на девет съдии, които са го подписали с особено мнение.

Делото беше образувано по искане на председателя на ВКС Лозан Панов,  главния прокурор Сотир Цацаров и правосъдния министър Екатерина Захариева, за да бъде уеднаквена практиката при издаването на присъди за престъпления на пътя. То се свързва със съдебния процес за смъртта на 20-годишната Лора Казанлиева, прегазена от моторист на пешеходна пътека през юли 2011 г. Преди няколко месеца състав на ВКС намали присъдата на подсъдимия моторист Диян Станчев на 2 години затвор с мотива, че девойката е съпричинила фаталния за нея инцидент. Майка й – депутатката от ГЕРБ Нели Петрова, реагира гневно, а гневът й бе споделен от много хора в социалните мрежи. Това превърна в ключов един от въпросите, зададени на върховните съдии, а именно:

Абсолютно ли е правото на пешеходеца при пресичане на пътното платно в зависимост от мястото: 1) на място със специално очертана пешеходна пътека; 2) на регулирано със светофарна уредба място; 3) на място, което е продължение на тротоара или бордюра; и 4) на нерегламентирано място? В случай че това право във всички хипотези или в някоя от тях не е абсолютно, с кои фактори трябва да се съобразява пешеходецът, като пресича?

ОСНК на ВКС приема, че в първите три хипотези правото на пешеходеца е абсолютно. Но ако той не спазва изискванията на чл. 113 и 114 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) при пресичане на пешеходна пътека, минаване на светофар или на място, което е продължение на тротоар или бордюр и бъде блъснат от автомобил, тогава е налице съпричиняване при смърт или телесна повреда от негова страна.

И още: правото на пешеходеца не е абсолютно при пресичане на пътното платно на нерегламентирано за тази цел място и той трябва да съобразява правилата по чл. 113, т. т. 1, 2 и 4 и чл. 114 от ЗДвП. Ако не се е съобразил с тези текстове и не е отишъл на пешеходна пътека, когато в близост има такава, пак е налице съпричиняване при смърт или телесна повреда.

Законът и решението

А ето текстовете на чл. 113 и чл. 114 от ЗДвП:

Чл. 113 (1) При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила:

1. преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;

2. да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение;

3. да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика;

4. да не преминават през ограждения от парапети или вериги.

(2) Извън населените места и по двулентовите двупосочни пътища в населените места, когато в близост до пешеходците няма пешеходна пътека, те могат да пресичат платното за движение и извън определените за това места, като при това спазват правилата по ал. 1, т. 1, 2 и 4.

Чл. 114. На пешеходците е забранено:

1. да навлизат внезапно на платното за движение;

2. да пресичат платното за движение при ограничена видимост;

3. да извършват търговия и услуги на платното за движение.

 

Юридически мнения

„Правото на пешеходеца да пресича на пътека или на друго място не е абсолютно. Той би имал предимство само ако я е заел правомерно - а това означава да се е съобразил със скоростта, посоката на движение и отстоянието на приближаващите коли и да е сигнализирал водача с ръка за намерението си да пресича.“ С такова становище излезе Висшият адвокатски съвет по тълкувателното дело на ВКС още преди върховните съдии да вземат своето решение. Впрочем девет от тях са го подписали с особено мнение.

„Правото на пешеходеца да пресича на пешеходна пътека не е абсолютно“, заяви по-късно и Инспекторатът към Висшия съдебен съвет (ИВСС). В неговото становище, подписано от главния инспектор Теодора Точкова, се казва:

„Вярно е, че според ЗДвП водачите на МПС са длъжни да бъдат внимателни и предпазливи към пешеходците, като се предвижда да им осигурят правото на пресичане. Съществуването на взаимносвързани права и задължения между пешеходци и водачи води до извода, че правото на пресичане е относително, тъй като за реализирането му не е достатъчно само упражняването на права, но и изпълнение на предвидените задължения. Изискванията на закона към пешеходците са ясни. Техните права и задължения при пресичане са формулирани в ЗДвП. Факторите, които трябва да съобразяват, са изброени в чл. 113 ал. 1.“

И тук възниква един логичен въпрос: Тълкувателното решение на ВКС необходимо ли е изобщо?

Съдебните инспектори отговарят решително: „Тълкуване на върховните съдии в случая не е нужно.“

Тяхното мнение се споделя от повечето юристи, до които се допита „Труд“. Коментарите им са красноречиви:

Най-краткият: „В правовите държави законите се изпълняват така, както са били написани от законодателя, а не се дописват, стесняват и разширяват чрез тълкуване. Но това е в правовите държави, а ние сме си у нас. “

Най-колебливият: „От една страна, е факт противоречивата съдебна практика у нас по въпроса дали и каква отговорност носят водачите на МПС при пътнотранспортно произшествие с пешеходец и как следва да се преценява дали има “съпричиняване”, т.е. дали пострадалият пешеходец е “допринесъл” за настъпването на произшествието. Отделните съдилища дават различно тълкуване в своите решения на сходни от гледна точка на фактите казуси. За да се уеднакви практиката, е нужен акт, с който съдебните състави да са задължени да се съобразяват при постановяване на своите решения. Такъв задължителен акт по силата на Закона за съдебната власт е тълкувателното решение на ВКС. От друга страна обаче, това тълкувателно решение ще доведе до още по-противоречива практика и искания за нови тълкувателни решения по нови въпроси, например: дали пешеходците са виновни, ако са облечени в черно в тъмните часове на деня; пресичащите бавно на обозначени места виновни ли са; а ако са преценили погрешно скоростта на идващата кола?“

Най-спорният: „Блъснатият от кола Лозан Панов не е ли в конфликт на интереси, като тълкува ЗДвП? Плюс това той е приел майката на Лора, която е депутат от управляваща пария, тя сама си го каза. Може да се предположи, че е повлияла върху решението, взето по повод неин личен интерес, както и върху особеното мнение на шефа на ВКС.“

Най-гневният: „Поредното излишно решение на ВКС! Назначиха в този съд некадърни и посредствени юристи по политически, икономически и любовни причини. Те тълкуват това и онова и пишат фермани, които още повече ни отдалечават от правото и справедливостта. В тълкуванията си неведнъж изопачават законите. В случая духът и целта на закона са ясни: водачите следва да управляват МПС със съобразена с пътните условия скорост и при необходимост да могат да спрат пред пешеходната пътека. Какви съпричинявания, какви пет лева?! Току-виж решили да се повдига обвинение на блъснатите пешеходци за увреждане на чуждо имущество, ако някой големец се вбеси, че му е одраскан джипът!“

Тълкувателното решение на ВКП се зловиди, изглежда, и на повечето граждани, неизкушени от правото.

„В западните държави само да доближи пешеходец до зебра, автомобилите удрят спирачка. А у нас? Излиза, че преди да пресече на пешеходна пътека, човек трябва не само да се огледа, както си е открай време, ами и да вземе да изчислява скоростта на идващите МПС-та и пресечната им точка с неговата скорост и посока на движение! Дивотия някаква! “, гласи обобщеният коментар на наши читатели.

Те може и да са прави, а може и да не са. Едно е ясно: в съдебната практика въпросното тълкувателно решение на ВКС ще даде още по-широко поле за изява на адвокатите. И обичта към пешеходците, за която стана дума по-рано, ще е в значителна зависимост от размерите на техните хонорари.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи