Константин Проданов, лидер на АБВ, пред „Труд”: Не бихме се коалирали с ГЕРБ

- Г-н Проданов, като икономист какви са спешните стъпки, които трябва да направи новото правителство, за да заживеят хората по-добре?

- Добре известно е, че основната разлика между левите и десните партии е, че левите предлагат и реализират политики на по-голямо социално-икономическо равенство, а десните - правят обратното. Имайки предвид това, можем да кажем, че 27 години България е вървяла надясно, независимо от това дали тези, които са управлявали, са се наричали десни или леви партии. Това показват обективните данни: през 1989-а индексът на Джини, с който се мери неравенството, е 21,7, т.е. ние сме едно общество с високо социално-икономическо равенство. През 2006 г. след управлението на какви ли не партии, година преди влизането в ЕС, той е скочил на 32,1, а след като сме били 8 години в ЕС с негова помощ и с помощта на Бойко Борисов, който управляваше през повечето от тези години, сме отишли още по-надясно и сме една от трите най-надясно отишли страни с индекс на неравенство 37. Е, ние казваме на всички тези, които 27 години крачат все надясно, независимо как им е името: “Баста! Време е за ляв завой, колкото и труден да е той след невиждания грабеж на страната.” Колкото и трудно да е да тръгнеш в друга посока след 27 години грабеж и движение все надясно.

- Лесен ли ще бъде този ляв завой?

- За съжаление няма лесни решения на сложни проблеми, колкото и да се опитват да ни убеждават в това поредните “спасители”. Затова не бих си позволил да залъгвам хората с поредната панацея. Тежката реалност сочи, че спешни мерки трябва да се предприемат във всички сфери - и в икономиката, и в енергетиката, в сигурността, регионалната политика и т.н., но плодовете от тях едва ли ще бъдат видими веднага. Както казват китайците, не можели да посадиш гора сутринта и да режеш трупи следобед.

Поначало ние остро критикуваме наложилия се модел на управление през последните десетина години, т.е. първо да направим нещо, а после да мислим. Още по-важното е, че точно той доведе до множество необмислени действия, които под етикета “реформа” вкараха в задънена улица редица сфери - съдебната власт, здравеопазването, образованието и т.н.

Този подход е далеч от философията и мисленето на АБВ. Според нас първо трябва да се мисли, а после да се действа и ние последователно сме отстоявали този подход, включително и в последното Народно събрание.

- В кои области трябва да се вземат най-спешни мерки?

- Това, което изисква най-непосредствено внимание, е борбата с бедността, неравенството и експлоатацията. Тя минава през активна политика по доходите, промяна на данъчната система, по-специално въвеждане на прогресивна скала с необлагаем минимум за доходите на физическите лица, преструктуриране на икономиката към по-високотехнологични производства посредством целеви държавни инвестиции, по-малко пазар в здравеопазването и образованието, външна политика с “гръбнак” и разбира се, радикална съдебна реформа, която да установи правов ред и да се пребори с престъпността и корупцията.

- В програмата на коалиция “АБВ - Движение 21” обещавате безплатни ясли и спешно преизчисляване на всички пенсии. Вие сте финансов експерт - колко ще струват тези социални мерки?

- Безплатните ясли и детски градини са мярка, която по наши калкулации струва около 500 милиона лева непосредствен разход на държавата, но дългосрочната възвръщаемост от една такава стъпка ще надвиши многократно първоначалната инвестиция, защото това означава наистина равни шансове за всички деца за образование, за социализация и за успех в живота. Първите седем години са най-важните за развитието на едно дете и на държавата се пада отговорността да създаде възможност за всички да получат силен старт в живота. Това е инвестиция в бъдещето. След като успяхме да намерим 2 млрд. лв. за стиропор, мисля, че ще успеем да намерим средства и за децата на България.

Стойността на преизчисляването на пенсиите зависи от начина, по който ще бъде направено, както и разположението му във времето. Според нас е добре то да се направи стъпаловидно, за да не натовари прекалено много бюджета. То може да бъде финансирано по няколко начина, като почнем от покачване на максималния осигурителен доход, през оптимизиране на пенсионноосигурителната система - например реформа на системата ТЕЛК и ограничаване на фалшивите инвалидни пенсии. Важно е да се има предвид, че повишаването на пенсиите ще има пряк ефект върху икономическия растеж поради повишеното потребление, така че голяма част от дадените средства ще се върнат обратно в бюджета под формата на косвени данъци, данък печалба за фирмите и т.н.

- Говорите за окрупняване на регионите като мярка за икономически растеж - няма ли така да създадете повече административна тежест?

- Ние говорим за въвеждане на второ ниво на самоуправление на равнището на шестте планови региона. По този начин административната тежест би се намалила. Най-малкото защото ще има по-малко администрация, ще се елиминират дублиращи се функции, ще има икономии от мащаба, а на централно ниво ще се планира и ще се насочват ресурси по-лесно. Наред с това ще работим за реална децентрализация на властта в общините, която да се съобразява с огромното неравенство в ресурсите, с които разполагат отделните общини, резултат на огром­ното регионално неравенство. Сега е актуална темата за Европа на няколко скорости, но у нас за съжаление е факт развитието на България на няколко скорости, с което можем да се преборим само с активна държавна инвестиционна политика в неглижираните досега региони, особено в Северна България.

- Какво е конкретното предложение на АБВ за данъчна скала при евентуално въвеждане на прогресивно данъчно облагане? Как ще обосновете, че премахването на плоския данък няма да увеличи разходите точно на работещите хора?

- Конкретното предложение на АБВ е да се премахне плоският данък върху доходите на физическите лица и да се въведе прогресивна скала с необлагаем минимум. Нещо, което съществува във всички развити страни по света и е социално справедливо и икономически издържано. При системата, която ние предлагаме, 90% от хората ще плащат по-ниски данъци, при това именно хората, които имат най-голяма нужда от подкрепа. Тези с най-високи доходи ще плащат малко повече, но това няма да им натежи прекомерно. Някой с месечен доход от 5000 лева ще плаща например малко над 200 лева отгоре на месец. Това едва ли ще го прогони навън или ще го накара да прави данъчни измами, за да избягва облагане. В същото време за хората със заплата близка до минималната допълнителните 46-50 лева на месец може да са разликата между живота и смъртта.

- Георги Първанов каза, че хората не искат предсрочни парламентарни избори, но и че трудно ще се създаде ефективно действащ кабинет. Каква е формулата за създаване на такъв кабинет?

- Още един път ще кажа, че един от големите ни проблеми е хаотичното и некомпетентно управление. Затова сигурно ще прозвучи банално, но за да има ефективно действащ кабинет, той трябва да бъде изграден на принципна основа - около ясни политики и конкретни програми. Да бъдат ясно заложени целите му - краткосрочни и средносрочни.

Голямо значение ще има, разбира се, и компетентността на избраните министри. Важно е те да познават сферата, в която ще работят, а не да са хванати на някое кръстовище или градинка, каквито случаи познаваме. Ако ръководителят на едно ведомство притежава необходимия опит и авторитет като професионалист, той ще съумее да мобилизира и администрацията си, без да прибягва до излишни политически чистки, което за съжаление е утвърден модел в годините в България (особено за някои политически сили).

Особено важно ще бъде в отделните сфери да бъдат набелязани конкретните мерки, които следва да се предприемат за постигането на една или друга от набелязаните цели, сроковете, в които трябва да бъдат реализирани, и отговорните институции за това.

- Какви са разумните компромиси, които могат да се направят в името на едно стабилно правителство?

- Всички, които не влизат в остро противоречие с нашата програма и които не ни компрометират в идейно отношение. Но тук трябва да подчертая, че въпреки това АБВ си е поставило “червени линии”, които няма да прекрачим. Главната такава червена линия е коалиране с ГЕРБ!

Въпросът е доколко останалите партии ще съумеят да бъдат толкова принципни, колкото нас, и да не влизат в “задкулисни договорки”, както твърдят сега. Наблюдавайки обаче предизборната кампания, изпитвам дълбоки съмнения в това - в нея дори не се стигна до публичен дебат между лидерите на водещите според социолозите партии, представителите на същите тези партии избягваха да се явяват на дебати с по-малките партии. Затова се питам способни ли са тези партии да сформират стабилно правителство и каква ще е цената за създаването му? Ако подходят със същото високомерие за своето “величие и незаменимост”, с което те подходиха към избирателите, резултатите ще бъдат доста съмнителни.

Затова и съм убеден, че избирателите ще дадат доверието си на нашата коалиция “АБВ - Д21”, тъй като веруюто ни е, че за да се успее, трябва да се опреш на компетентните, можещите, почтените. Не да строиш въздушни кули или магистрали, които се нагъват или напукват за отрицателно време, а да предлагаш конкретни прагматични политики, в центъра на които стои човекът.

Нашият гост

Константин Проданов е роден през 1977 г. в София.

Завършил е международни отношения в Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски” и магистратура по финанси в Токио, Япония.

Между 2001 и 2011 г. работи в банковия сектор в Токио в инвестиционни банки като UBS и “Голдмън Сакс”.

Владее английски, руски, японски и френски език. Проданов е част от ПП АБВ още от самото й създаване.

Следете Trud News вече и в Telegram
Избори 2023. Платено съдържание. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта