Корабът "Мопанг" още е собственост на САЩ

Корабът Мопанг

Операцията по източването на мазута ще продължи поне два месеца

Времето през миналата седмица позволи на водолазите да започнат операцията по източването на мазут от американския кораб "Мопанг", потънал край Созопол през 1921 г.

Морето бе спокойно и вече започна спускането на първата от шестте котви, за които трябва да се закрепи водолазният кораб, след което ще започнат гмурканията. След като се спуснат всички котви, ще се прецени колко време ще отнеме самото източване. Котвите ще бъдат пренасяни една по една. Всяка от тях ще се спуска на определени локации, заснети преди това от водолазите. При добро време акцията ще продължи два месеца.

Въпреки че министърът на околната среда и водите, както и инспекторите от РЗИ Бургас, заявиха, че няма опасност от екологична катастрофа, летовниците по плажовете от Черноморец до Корал почти месец се къпят сред мазутени топчета и си взимат от тях за вкъщи без да искат.

„Мопанг“ е американски товарен параход от типа на така наречените WWI Sub Boats. Построен от Submarine Boat Company (корабостроителница в Ню Джърси, САЩ, която е собственост на Electric Boat Company), а по-късно преименувана на General Dynamics, припомня burgasnews.com.

Корабът е създаден по специална програма, свързана с поръчката на 150 еднакви кораба с цел компенсиране загубите от войната. Пуснат е на вода на 20.01.1920 г. Има дължина 102,3 м и ширина 14,1 м. Снабден е с един двигател от 1500 конски сили, с един винт. Номер на корпуса: 824. Има 9 горивни резервоара: шест комбинирани за баласт и гориво в двойно дъно, един на кърмата, един на носа и един при парните котли.

Собственост е на САЩ в лицето на U.S. Shipping Board. Първоначалното име на кораба е MEESHAWN, а по-късно преименуван на PITTSBURGH BRIDGE. След това отново името се сменя - на MOPANG.

След фалита на Atlantic Adriatic Steamship Company U.S., Shipping Board го предава на A.H. Bull & Co. за служба в Черно море. Започва курс № 53 от New York на 1 април 1921 г. Доставя стоки за белогвардейските войски в Русия.

На 1 юли 1921 г. в 5:30 часа, пътувайки от Истанбул за Бургас, се натъква на мина, която го „удря“ между първи и втори трюм, и бързо потъва. Няма жертви, но корабът остава да лежи на десния си борд на дълбочина между 24-32 метра с възвишение от дъното 7 м.

Основните повреди от взрива са в носовата част на кораба. Ясно различими са надстройките, части от комина и палубата. Свободен е достъпът до трюмовете и част от каютите. Остатъци от товара – купчина обувки, сандъци с резервни части и други, са видими в трюмовете.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл