Автомобил без 4х4 спечели „Дакар“ за трети път поред
В началото на всяка година една група авантюристи се подлага доброволно на двуседмична инквизиция в най-дивите и негостоприемни райони на света, откъдето преминава маршрутът на рали „Дакар“. Завършилото през изминалия уикенд юбилейно 40-о издание на най-дългото и опасно автомобилно състезание бе и най-тежкото от десетилетия, по думите на самите участници.
Над 330 превозни средства – мотоциклети, АТВ-а, автомобили и камиони потеглиха на старта, а до финала се добраха само 185 от тях, тоест – повече от половината не успяха да завършат. Малцината пристигнал в крайната точка на последния етап имат основание да се гордеят с изключителното си постижение и натрупани преживявания за цял живот.
Традицията повелява рали „Дакар“ да бъде екстремен тест за възможностите на човека и машината. Пилоти, механици, технически персонал и организатори се подложиха на това върховно изпитание, което за 10-ти път се провежда в Южна Америка. Забележителни личности, смелчаци и уникални превозни средства заедно понасяха мъченията на пясъчните дюни, солените долини и суровите Анди.
След близо 9000 километра, от които над 4000 километра състезателни отсечки, до финала стигнаха най-подготвените, най-внимателните и най-умните. Те оцеляха в безчет премеждия по коварното трасе, преминавайки райони от морското равнище до 4800 метра надморска височина и с температури от 5 до 45 градуса. Накрая победителите обраха славата – австриецът Матиас Валкнер с КТМ при мотоциклетите, чилиецът Инасио Касале с „Ямаха“ при АТВ-ата, Карлос Сайнс с „Пежо“ при автомобилите и Едуард Николаев с „Камаз“ при камионите.
В най-интересната категория на автомобилите продължи абсолютната хегемония на бъгитата с две задвижващи колела на „Пежо 3008 DKR MAXI“. Френските автомобили спечелиха 7 от 14-те етапа и отново се доказаха като истински лъвове на пустинята, оправдавайки напълно своята емблема. За трети път поред заводският отбор спечели ралито с кола без 4х4 – нещо, което не се беше случвало в продължение на две десетилетия. За разлика от миналата година, когато трима пилоти на „Пежо“ завършиха на първите три места (Стефан Петерхансел, Себастиен Льоб и Сирил Депре), сега триумфира четвъртият – Карлос Сайнс, който отпадаше в предишните три ралита, а Петерхансел финишира четвърти.
Догодина „Пежо“ няма да участва в „Дакар“, защото се насочва към световния раликрос шампионат. И възниква въпросът кой ще се възползва от оттеглянето на хегемона в най-тежкото офроуд рали. Ще се завърнат ли към победния курс автомобилите 4х4 или ще се появят следващите господари на пустинята с две задвижващи колела? Вторият вариант изглежда твърде вероятен, ако се оправдаят слуховете, че „Ситроен“ ще замести „Пежо“ с натрупания опит, развитата техника и голяма част от личния състав на сегашния отбор.
Непобедимият
Най-бързият и най-здравият автомобил в рали „Дакар“ отново е „Пежо 3008 DKR MAXI“. Конструиран да минава там, където няма пътища, през дълбоки пясъчни дюни, скалисти терени и дълбоки водни препятствия. Отсъствието на двойно предаване дава възможност за по-голям просвет по-дълъг ход на окачването. Мощният и икономичен дизелов двигател намалява нужното количество гориво в резервоара и общото тегло.
Технически данни Пежо 3008 DKR MAXI:
Дължина: 4,31 м
Широчина: 2,40 м
Височина: 1,80 м
Междуосие: 3,0 м
Предаване: Задно
Двигател: V6 битурбо дизел
Мощност: 340 к.с.
Въртящ момент: 800 Nm
Трансмисия: Секвенциална
Спирачните дискове: 35,5 см
Горивни резервоари: 400 л
В ЦИФРИ:
7 етапни победи спечелиха пилотите на „Пежо“, от които четири бяха двойни. Три пъти триумфира Стефан Петерхансел, два пъти Карлос Сайнс и по веднъж Себастиен Льоб и Сирил Деспре.
8 класирания в тройката записа Стефан Петерхансел, който бе най-постоянният състезател.
1424 смени на предавките е извършвал средно всеки пилот на състезателните отсечки с приблизителна дължина 250 км.
3 часа и 30 минути е била средната продължителност на съня на пилотите през нощта.
196 км/ч е най-високата регистрирана скорост в ралито, постигната от Стефан Петерхансел.
108 км/ч е средната скорост на победителя Карлос Санс.
83 км/ч е средната скорост, с която са се движили автомобилите на „Пежо“ в ралито.
35 градуса е най-високата, а 6 градуса е най-ниската измерена температура на въздуха по време на етапите.
260 гуми са употребили четирите екипажа по близо 9000-километровото трасе.
120 литра смазочни материали са изразходвани за четирите коли.
3000 чаши кафе са консумирали всички членове на отбора.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш