Министър Караниколов: Язовирите в тежко състояние ще бъдат ремонтирани от държавата

Снимка: Архив

Язовирите в тежко състояние ще бъдат ремонтирани от държавата. Това каза министърът на икономиката Емил Караниколов пред  БНР. В страната има над 6700 язовира и вече е известно състоянието на всички тях, макар някои да нямат първична документация, каза министърът и допълни, че общините са прехвърлили около 2700 язовира на държавата за стопанисване.

„До края на този месец ще е готов анализът кои са най-спешните и важни язовири, в които, надявам се, до един месец вече да видим и техника. До края на този месец Министерство на икономиката ще уведоми с кои язовири започваме и, съответно, стойностите за ремонтите, които ще бъдат извършвани. Още есента ще има вече ремонтирани язовири. Министерство на икономиката поема ангажимент, че до няколко месеца ще започнат ремонт на язовирите“.

"Преди 2 години правителството и партиите, които участват в коалицията, ясно изразиха позиция, че ще бъде спряна приватизацията. Беше подготвено изменение на Закона за приватизация в два аспекта – първият е да се забрани. Внесохме, че всички дружества са със забрана за приватизация. От тук нататък няма смисъл да има забранителен списък, при положение че имаш забрана за приватизация на дружествата". Това каза Караниколов по повод политическите полемики, че чрез промени в закона някои държавни предприятия могат да бъдат извадени от забранителния списък за приватизация.

„Наистина настояваме за текста, който ще забрани приватизацията, независимо дали дружествата са съществуващи, ново разкрити или преструктурирани“, каза министърът, според когото приватизацията е изчерпана.

„Някой ще постави въпроса: „Повече няма ли да има приватизация?“. Не, както и сега - допуска се след решение на Народното събрание, но конкретно, за конкретно дружеството, то да бъде раздържавено, ако има въобще такава необходимост. Към момента не считам, че има такава необходимост. Вторият момент на този закон беше да обединим две агенции - Агенцията за приватизация и Агенцията за инвестиции, в едната има 27 служители, в другата има 50 - и тези екипи да работят с инвеститорите, тъй като в Агенцията за приватизация има сериозен капацитет – те над 20 години работят с инвеститори, както и с документация“.

Прегледът на приватизационните сделки, от страна на Агенцията за приватизация, също е приключил, отчете той.

„Агенцията трябваше да окомплектова преписките по искане на прокуратурата и други компетентни органи. Това сме го направили! Друг е въпросът, че много от сделките, които сме изпратили и са анализирани, са с изтекъл давностен срок, но тук прокуратурата може да види дали има продължаващо престъпление и дали може да предприема действия“.

Законът за публичните предприятия пък ще даде възможност да бъде анализирано как се управляват различните дружества, допълни той. Ще стане ясно и кои държавни дружества осъществяват и социални функции.

„Трябва да има ясни правила как се назначават мениджърите, управляващите. Трябва да има ясни програми, които те трябва да спазват и не трябва те да бъдат сменяни при всяка смяна на правителството. Този закон е важен за „чакалнята“, за ERM, което е много важно за България. Много важен е и за да бъде разрешено да започне процедура за членство в клуба на богатите – ОИСР“.

Министърът коментира и престижната позиция на България в класацията на "Евростат" за икономическия растеж - България е сред първите пет в ЕС за 2018 година.

„Много е хубаво да имаме икономически ръст. Безспорно е много хубаво за българската икономика. Много е хубаво за износа да върви. Много е хубаво да имаме и ниска безработица, защото, когато имаме ниска безработица, това означава че работодателите се борят за всеки един работник. Борбата е с по-високо възнаграждение и по-добри условия на труд. България върви добре и показателите наистина са положителни, но доходите са ни изключително ниски. Тук мога да кажа, че почнахме преди 30 години от много ниско стъпало. Защо за тези 30 години доходите все още са ни най-ниски?! Да започнем с 90-те години – България беше фалирала. Реално има някакъв ръст 2004-2008 година - ниска безработица и доходите по някакъв начин процентно са се качили. От 2009 до 2013 - финансова криза, световна. През 2014 година имаме друго правителство. Много хора говорят за срив на инвестициите в момента в България. Ще напомня, че 2014 г. инвестициите в България са били 247 милиона евро. От 2015 досега доходите всяка година растат в частния сектор с между 8 и 12%, а в държавния – 10, за учителите 20. Надявам се, че и от следващата година също ще има увеличение“.

Влизането в „чакалнята на Еврозоната“ и в ОИСР ще дадат на България по-висок кредитен рейтинг и повече инвестиции.

„Имаме ли инвестиции, ще имаме и създаване на заводи, производство и услуги с висока добавена стойност. Ще създаде и по-високи доходи на българите, но те трябва да инвестират в своето образование“.

Министърът отказа да коментира дали и кога "Фолксваген" ще изгради завод у нас.

„Един инвеститор дали ще дойде в България, ще го чуете от тях. Аз мога да кажа, че 2017 година имаше среща на автомобилния клъстър. В България се проведе. Тогава беше заявено, от автомобилния клъстър бяха около 220 фирми, а вече са 250, че България е готова и произвежда всеки един елемент от автомобил. Тогава, след среща с министър-председателя и министъра на финансите, обсъдихме възможността България да покани стратегически производители на цели автомобили. Обърнахме се към двама такива. Едните към момента са доста по-активни. Другите вероятно са в изчакване. Това, което мога да кажа, е, че България е готова да произвежда автомобили. Ще направим всичко възможно наистина да имаме такъв инвеститор в България. И го правим“.

България сериозно приветства китайската инициатива „Един пояс, един път“ и формата „16+1“, „но ние сме избрали нашия път – ЕС и НАТО", коментира министърът.

„Каквото и да се случва, каквито и инвеститори да търсим, те трябва да отговарят на условията на ЕС и на НАТО, и на процедурите, които са разписани“.

Хората от районите на магистрала "Хемус" могат да се надяват на сериозен ръст в доходите, след като тя бъде завършена, каза министър Емил Караниколов. Инвеститорите проявяват интерес към България, но изискват да има изградена инфраструктура, допълни той.

„В Северна България има градове, които могат да се възползват много сериозно от речния коридора – Дунав. Водният превоз е и най-евтиният превоз, но за съжаление, към момента, в България той е оставен назад. Хубавото е, че от тази седмица има един инвеститор. Един от големите световни инвеститори, които се занимават с превоз, има интерес към България и се надявам да влезе“.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България