Мръсните тайни на интернет гигантите

“Епъл”, “Амазон”, “Фейсбук” и “Гугъл” имат безпрецедентен достъп до личния ни живот

Нова книга разкрива как се манипулират основните човешки емоционални потребности

През последните двайсет години четирите технологични гиганта “Епъл”, “Амазон”, “Фейсбук” и “Гугъл” са извор на вдъхновение, общуване, информация и открития. Едновременно с това те имат безпрецедентен достъп до личния ни живот, предпочитания, бизнес идеи, спомени. Какви опасности крие това и как можем да се защитим?

Няма по-подходящ човек от Скот Галоуей, преподавател по дигитален маркетинг в Нюйоркския университет, който да ви разкрие какво точно се крие зад тези четири мощни корпорации. Как са проникнали толкова дълбоко в живота ни, че е почти невъзможно да ги избегнем? Защо фондовият пазар им прощава грехове, които биха имали унищожителен ефект върху други фирми? Възможно ли е някой да им се противопостави в тяхната надпревара за най-успешна компания?

В същия провокативен стил, превърнал го в един от най-известните бизнес преподаватели в света, Галоуей анализира стратегиите на четирите компании, излагайки на показ техните машинации.

Показва как манипулират основните човешки емоционални потребности по немислим за другите начин. И разкрива как можете да приложите техните стратегии, за да ускорите собствения си бизнес или кариера.

Живеем в свят, доминиран от тези четири компании – ето защо трябва да ги познаваме добре, ако искаме да запазим своята свобода, сигурност и идентичност.

 

За автора

19_1Скот Галоуей (роден на 3 ноември 1964 г.) е професор по маркетинг в Нюйоркския университет, лектор, автор и предприемач.

През 2012 г. е обявен за един от 50-те най-добри професори по бизнес в света. Той е сред “световните лидери на утрешния ден” на Световния икономически форум, който признава 100 души на възраст под 40 години, чиито постижения са имали въздействие на световно равнище.

 

Откъс

Състоянието на нещата

Ето какво е положението на Четворката към момента, когато пиша:

“Амазон”: Пазаруването е забавно, когато купувате “Порше Панамера Турбо S” или чифт дантелени обувки на Лубутен. И не е, когато купувате паста за зъби и “екологични” памперси. Амазон, който е предпочитаният сайт за онлайн продажби за повечето американци и е на път да стане такъв за целия свят, ни улеснява в досадната необходимост да си набавяме нещата, нужни за нашето оцеляване. Не ни струва кой знае какво усилие: никакво ловуване, само малко събирачество, с едно-единствено щракване с мишката. Формулата: несравнимо големи инвестиции в инфраструктура за крайния клиент, възможна благодарение на ирационалната щедрост на заемодателите – индивидуални инвеститори, заслушани в най-увлекателната, макар и проста история, разказвана някога в бизнеса: “Най-големият магазин на света”. При това качеството на изпълнение е сравнимо с това на Десанта в Нормандия (без онази част с храбростта и саможертвата за спасяване на света). Резултатът е компания за продажби на дребно, която струва повече от “Уолмарт”, “Таргет”, “Мейсис”, “Кригер”, “Нордстром”, “Тифани & Ко”, “Коуч”, “Уилямс-Сонома”, “Теско”, “Икеа”, “Карфур” и “Гап”, взети заедно.

В момента, когато пиша това, Джеф Безос е третият по богатство човек в света. Скоро ще стане номер едно. Бил Гейтс и Уорън Бъфет действат във важни сфери на бизнеса (софтуер и застраховане), но нито един от двамата не оглавява компания с 20% годишен ръст, която атакува бизнес сектори за много милиарди долари, като че ли са замаяна плячка.

“Епъл”: Логото на “Епъл”, което украсява най-желаните лаптопи и мобилни устройства, е световен символ на богатство, образованост и западни ценности. В основата си “Епъл” удовлетворяват две инстинктивни потребности: да се почувстваме по-близки до Бог и да бъдем по-привлекателни за противоположния пол. Компанията създава нещо подобно на религия със собствена система от вярвания, култови предмети, последователи и месианска фигура. Сред паството ? са най-важните хора в света: новаторите като отделна класа. Като постигна една парадоксална цел в бизнеса – продукт с ниска себестойност, който се продава на висока цена, – “Епъл” се превърна в най-печелившата компания в историята.Тя е аналогична на автомобилна фирма с маржовете на “Ферари” и обема на производство на “Тойота”. През четвъртото тримесечие на 2016 г. “Епъл” регистрира двойно по-големи нетни приходи, отколкото “Амазон” е получила общо от основаването є преди 23 години. Наличните средства на “Епъл” почти се равняват на БВП на Дания.

“Фейсбук”: По критерии като масовост и честота на използването Фейсбук е най-големият успех в историята на човечеството. В света живеят 7,5 млрд. души, от които 1,2 млрд. имат всекидневна връзка с Фейсбук. Фейсбук (№1), Фейсбук Месинджър (№2) и Инстаграм (№8) са най-популярните мобилни приложения в САЩ. Социалната мрежа и нейните услуги се използват от потребителите средно по 50 минути дневно. Една от всеки шест минути онлайн е прекарана във Фейсбук, както и една от всеки пет минути по мобилно устройство.

“Гугъл”: Гугъл е богът на съвременния човек. Тя е нашият извор на познание – вездесъщ и посветен в най-интимните ни тайни, готов да ни посочи къде се намираме и къде трябва да отидем и да отговори на въпросите ни, банални или сложни. Нито една институция не се радва на такова доверие и авторитет като Гугъл: приблизително едно от всеки шест запитвания към търсачката не са били формулирани никога преди. Кой равин, пастор, учен или учител се радва на такъв респект, че да му задават толкова много въпроси, които не са поставяли на никого по-рано? Кой друг вдъхновява хората от всички краища на света да питат толкова много за неизвестното?

Като филиал на холдинга “Алфабет”, през 2016 г. “Гугъл” е спечелила 20 млрд. долара, увеличила е приходите си с 23% и е намалила цените за рекламодатели с 11% – мощен удар за конкурентите. “Гугъл”, за разлика от повечето продукти, се подмладява с времето и стойността й расте с използването й. За нея денонощно работи могъщ ресурс от 2 милиарда души, свързани от своите намерения (желанията, които имат) и решения (изборът, който правят) и създаващи едно цяло, което е много по-голямо от сбора на своите части. Данните за навиците на потребителите, които Гугъл извлича от тези 3,5 милиарда запитвания дневно, превръщат този “конник” в екзекутор на традиционните търговски марки и медии. Вашата нова любима марка е тази, която Гугъл ви връща в отговор за части от секундата.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии