Нагласен ли е конкурсът за изтребителите?

Експерти ще обсъждат и анализират офертите, политико-военна група ще излъчи победителя

Очаквахме осем оферти за купуване на бойни самолети от седем държави. Получихме обаче предложения от три държави за четири типа изтребители. Остава да видим кой ще бъде победителят. Съревнованието е за 1,8 млрд. лв. с ДДС. Страните са САЩ с две оферти за нови F-16 и F-18, Швеция за нов „Gripen C/D“ и Италия за употребявани Eurofighter Tranche 1. Победителят трябва да достави осем многофункционални изтребителя. В същото време той и българската страна следва да имат едно на ум, че това е само първият етап на превъоръжаване на бойната ни авиация. Ние ще плащаме в продължение на десет години. Новите самолети трябва да пристигат в авиобаза Граф Игнатиево в продължение на шест последователни години, т.е. до 2024 г., ако има договор до края на тази година.

Въпросът е кой ще бъде победителят и кои обстоятелства могат да предопределят резултата. Вече е ясно, че първо експертите ще разгледат офертите. Тази, т.нар. съвместна работна група, назначена със заповед на министъра на отбраната , ще трябва да приключи своята работа в 14-дневен срок, т.е. около 15 октомври, с протокол за резултатите от оценката и подреждане на всички кандидати, подали оферти, по азбучен ред. Процедурата обаче не свършва до тук. Предстои най-интересното. С протокола на съвместната работна група ще се запознае друга група - политико-военна за подобряване на направените предложения, която ще бъде назначена със заповед на премиера. Нейната работа ще приключи с предложение за избор на доставчик на нов самолет, за което след одобрение от МС ще бъде подготвен проект на междуправителствено споразумение, което трябва да бъде ратифицирано от парламента.

Най-логично е победител да бъде този, който покрива най-пълно изискванията на проекта за инвестиционен разход. Това означава доставката да гарантира преодоляването на дефицита от способности на въоръжените сили на Република България за неутрализиране на широк спектър от въздушни, наземни и морски заплахи, при всякаква метеорологична обстановка и време от денонощието. И още - чрез него да се постигне и необходимата оперативна съвместимост със съюзниците от НАТО и ЕС. И ако някой в 1,8 млрд. лв. вмести девет, а не осем самолета, би трябвало договорът му да е в кърпа вързан.

Има поне три обстоятелства, които няма как да не натежат. Предполага се, че с това се обяснява и създаването на политико-военната група, която да излъчи победителя. Първото е широко прокламираното стратегическо партньорство в областта на отбраната. Само ден преди отварянето на офертите премиерът го напомни след срещата си с държавния секретар на САЩ. Той е последователен в тази си позиция. Дори изпрати делегация зад океана, за да помогне за подобряване на американската оферта. За баланс стори същото и по отношение на Швеция, но мисията бе почти в последния момент.

Второто обстоятелство е с какви самолети са въоръжени авиациите на съюзниците около нас. Не са шведски, не са германски и италиански. Тук аргументът за по-добра оперативна съвместимост в региона е малко дилетантен, но върши работа, когато трябва да убеждаваш хора, за които процедурата е с предизвестен край.

Третото обстоятелство е длъжно да предотврати възможността изведнъж да възникне въпросът „Ами сега, каква стана тя?“. Подобно възклицание може да има, ако класирането на политико-военната група повтори онова подреждане, което направи служебното правителство през април 2017 г. Тогава „Грипен“ оглави класирането. Ако се повтори, много хора трябва да се извинят за думите си по онова време. Впрочем, не са малко тези, които залагат за крайния резултат, имайки предвид политическите аргументи.

До тук вървим по утъпкан път. Към края на 2012 г. в рамките на тогавашната финансова рамка най-пълно на утвърдените изисквания са отговаряли три самолета от четири държави. В средата на декември 2016 г. към тези четири държави, бе изпратено запитване/искане за предоставяне на предложения. Получените отговори са разгледани и анализирани, съгласно утвърдената методика. Резултатите бяха представени в Министерския съвет за вземане на окончателно решение. По този повод Народното събрание сформира временна парламентарна комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет. МО изпълни препоръките на парламента и получи отново оферти. Сега трябва да ги анализира и проектът да стигне етапа, в който се намираше през април 2017 г. От тази гледна точка е възможно да се прогнозира поне година и половина-две закъснение. Няма начин то да не се е отразило на изпълнението на задачите от ВВС, на подготовката на летателния и инженерно-техническия състав, на стойността на сделката, ако искате, и на приема на курсанти във факултет „Авиационен“ на Националния военен университет. От друга страна успехът на предстоящата сделка би имал значителен мотивиращ ефект. Ако, разбира се, авиационната общественост и българското гражданство, като цяло, не останат със съмнения в мотивите при определяне на победителя.

 

Политическото решение ще взема министър Каракачанов

Министър Каракачанов ще бъде начело на политико-военната група, която трябва да определи победителя. На него се пада да посочи най-добрият за нас самолет от четирите предложения. И да внесе съответния доклад в Министерския съвет. Вече си призна, че ще лобира за Българската армия и нейните бойни способности. Пак по негови прогнози до края на тази година всичко трябва да бъде ясно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи