Над 70 тунинговани трабанта дефилираха за осми път в Търново

Десетки любители на култовата автомобилна марка „Трабант” се стекоха в събота във Велико Търново за осмото издание на „Трабант фест”. Над 70 тунинговани и базови модели изпълниха пространството край парк „Марно поле” в центъра на старата столица и през целия ден пърпориха и привличаха вниманието , както на ценители на ретро автомобили, така и на минувачи.Верните почитатели на автомобила, чийто буквален превод не случайно означава „спътник“, се забавляваха като мериха сили в майсторското му управление и се бориха за наградата за най-атрактивен трабант.

В проявата по традиция се включиха колекционери на соцвозилото от цяла България, както и фенове на малката кола от Румъния и дори от Германия. От северната ни съседка пристигна група с 8 трабанта, а от Германия участваха две коли, които изминали над 2000 км за събитието в старата столица. Собственик на трабант от град Толеати , Русия пък пропътувал 2555 км., за да се включи във феста, който е част от празничната програма за Празника на Велико Търново- 22 март.

Сред участниците бе и Ивайло Антов, който е колекционерът с най – много трабантчета в цялата страна – 73 на брой. Антов държи своите уникати в двора на къщата си във великотърновското село Хотница. Твърди, че да имаш подобна колекция не е скъпо, защото годишният пътен данък на едно трабантче е 12 лева, а разходът на гориво около 7 литра на 100 км на градско и между 5 и 5,5 литра на 100 км на дълъг път. Последната придобивка в колекцията на Антов е трабант 601 от 1967 г, който повече от 20 години е бил в гараж, но е в сравнително добро състояние. До едно возилата на колекционера са в движение.

Търновецът е запалил по хобито си и своите деца, които притежават богата сбирка от мини трабантчета. Дъщерята на Антов събира по – малкия модел, а синът му – малко по – големи колички.

Атрактивните трабанти във вид на лимузини, кабрио, пикапи, джипове и дори ван с прикачена каравана бяха подредени като на изложение.

„Прави впечатление, че с всяка изминала година колите са с все по-издържана визия, много атрактивни и поддържани”, коментира бившият депутат Милен Михов, който е основният организатор на „Трабант фест” и страстен почитател на марката.

Вниманието на минувачите привличаше оранжев трабант с надпис „Марийка”. До нега гордо пристъпваше собственичката Марийка Вачкова, чието име носи возилото.

„След 3 дни ставам 70-годишна бабка, но все така съм луда по техниката, каквато бях и на младини. Още като ученичка се запалих по возилата, след като баща ми си купи мотор „Симсон”. Завърших техникум по механизация и цял живот работих като кранистка и мотокаристка по високи строителни обекти. Дълги години бях и жокейка. Сега вече съм тежка, за да се кача на кон, но пък трабантът ми е верен от 31 години и винаги ми е осигурявал безаварийно пътуване. Сама се грижа за него и го поддържам. Лично си сменям гумите, маслото, свещите”, реди с усмивка Марийка Вачкова.

Вниманието на минувачите привличаше и модифицирания във вид на джип трабант на Спас Денев от София. Соцавтомобилът модел 601 е майсторски преобразен във високопроходима машина тип „милитъри”. Маслено зеленият трабант е 4Х4, с бързи и бавни скорости и дори с гребло за сняг.

„Подготвях го цели 3 г. Инвестицията ми в него е доста голяма и когато се закръгли на 10 000 лв, спрях да смятам още колко пари влагам. Трабантът е моята носталгия по някогашна Германия”, сподели Спас Денев.

Колекционерът уточни, че има още 7 автомобила от тази култова марка. Тепърва обаче ще ги преобрази като възнамерява един да е пълен автоматик, една от колите да е дизел, една на ток, една да стане кабриолет.

До своя стегнат сив трабант пък пристъпваше 70-годишният Стефан Николов от горнооряховското село Драганово.

„Никаква друга марка автомобил не съм карал през живота си. Това ми е вторият трабант и е 20-годишен, но още ме слуша.С първата си кола се сдобих през 1989 г и беше спечелена на тото от тираж „Странджа Сакар” с 4 тегления. Тогава със съпругата ми пуснахме фишове и ударихме две петици. Наградите ни бяха чисто нов Трабант и екскурзия до Лондон. На пътешествието не отидохме, но пък карахме трабанта 17 г”, разказа Николов.

Друга запалена почитателка на марката се оказа и известната търновска педиатърка д-р Ксения Сергиева.

„От 1994 г притежавам този автомобил и още съм влюбена в него. Навремето го купих на старо след като няколко години бе стоял неизползван на улицата. Намериха се две момчета ентусиасти, които запретнаха ръкави и го стегнаха. С него ходя на работа. Карам го и в студ, и в жега. През зимата е най-проходимата кола, а ако се случи да заседне в пряспа, трима души могат да го вдигнат на ръце и да го преместят”, обяснява с усмивка д-р Сергиева.

След изложението в съботния ден, колекционерите на ретро автомобилите направиха зрелищно дефиле по улиците на болярския град. После на паркинга на Търговски парк – Велико Търново се проведоха състезанията по майсторско шофиране, бутане на трабант отборно и търкаляне на гума през препятствие.

По време на проявата организаторите на „Трабант фест” обявиха, че са регистрирали и „Ретро клуб Трабант Велико Търново”.

На 9 септември пък в старата столица ще се проведе първият Парад на соц автомобили. В него ще имат възможност да се включат собственици на различни марки соц возила - волги, лади, москвичи, чайки, варшави, вартбурзи.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи