Образованието, местоживеенето, стажът и годишният пробег на водача и мощността на управлявания автомобил, са основните фактори, които определят поведението на водачите на пътя и това доколко безопасно шофират. Това твърдят авторите на първия национален Индекс за безопасно шофиране SDIndex – Safe Drive Index за 2018 г., който беше представен днес.
Стойността на индекса е 89,6 при максимална стойност 100 (най-нерисково поведение на пътя) и минимална стойност 0 (най-рисково поведение на пътя). С други думи, българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават.
Превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.
И още изводи от индекса:
• Висшистите са по-склонни да поемат рискове от по-слабо образованите шофьори;
• В София нискорисковите шофьори са едва 27% (Индекс за безопасно шофиране над 90) при 60% средно за страната;
• Шофьорите със стаж между 4 и 10 години са по-склонни да поемат рискове, лица с повече стаж зад волана;
• Най-рискови са шофьорите с най-малък (2-5 хил. км) и най-голям (над 50 хил. км) годишен пробег;
• Очаквано, шофьорите с по-мощни автомобили са склонни към по-агресивно шофиране, с
повече нарушения.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш