На парче тел висял животът в „Ечемишка“

Електротехници с голи ръце и клещи отстраняваха  прогнилите лампи в тунел „Ечемишка“ и режеха телта, с която са вързани преди години за металните греди, за да не паднат, видя екип на „Труд“. Тръбата на съоръжението в посока София е затворена след инцидента, при който такава греда падна и уби 64-годишната Елена Горанова, пътуваща в автомобил.

„Сваляме лампите от тунела“, заяви пред екипа ни един от работниците. По обяд на мястото на трагедията нямаше експерти от АПИ въпреки уверенията, че ще  извършат оценка. На мястото липсваха обозначителни знаци, табели или полицейски ленти. Един полицейски патрул дойде минути след като беше започнал демонтажът на убийственото осветително съоръжение - около 15 ч.

Все още не е ясно кога лявата тръба на „Ечемишка“ ще бъде отворена за движение в посока столицата.

„До 2-3 дни може да приключим, никой не ни казва, тук сме да вършим работа“, заяви друг работник от поддържащата „Автомагистрали“ ЕАД.

Дотогава шофьорите ще минават през стария път през Витиня и ще се включват в магистралата при Правец. Забранено е движението на камиони по пътищата Бяла - Плевен - София и Велико Търново - Ловеч - София. Идващите от Габрово, Велико Търново и Русе могат да минат през Прохода на републиката. Обходният маршрут за камиони от Северозападна България е през Ребърково - Своге - София.

Проверка на „Труд“ показа, че „Автомагистрали“ ЕАД поддържа „Ечемишка“ на базата на договор с Агенция „Пътна инфраструктура“. Той е подписан на 29 май 2015 г., след като „Автомагистрали“ ЕАД е спечелила обществена поръчка, обявена на 20 март същата година.

Държавното дружество е бил единствен кандидат и получава заданието. То е „Избор на изпълнител за поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на автомагистрален участък АМ „Хемус“ от км 0+000 до км 78+554 и пътна връзка „Прелок“ от км 0+000 до км 3+024“.

Участъкът от аутобана включва и тунелите „Витиня“, „Топли дол“, „Ечемишка“ и „Правешки ханове“. Според тръжната документация, която се пази на сайта на АПИ и Агенцията за обществени поръчки, стойността на договора е 15 милиона лева, а срокът му - 48 месеца.

В задълженията на „Автомагистрали“ ЕАД влиза и поддържането на осветлението в посочените тунели.

„Труд“ изпрати запитване до АПИ, в което помоли за информация точно колко пари са изплатени до момента на фирмата. Такива данни до снощи не бяха предоставени.

 

Разследващи пред „Труд“:

Има потенциални обвиняеми и в АПИ, и в поддържащата фирма

Работим по установяването на конкретните отговорници по безопасността на тунела „Ечемишка“, където загина 64-годишната Елена Горанова. Това съобщиха за „Труд“ от кухнята на разследването.

Според наредба, която е в сила от 10 години, има длъжностни лица, които трябва да организират и контролират проверките на пътните съоръжения, включително на тунела убиец. На въпрос не е ли ясно кои са тези хора, нашият източник отговори, че „длъжността е прехвърляна периодично от едно лице на друго лице“.

Има хаос в поддръжката на тунелите, заяви разследващ пред „Труд“ с уговорката, че досъдебното производство е на ранен етап и не желае да „влиза в конкретика“. Според него има потенциални обвиняеми и в АПИ, и в поддържащата фирма „ Автомагистрали“. При първите разпити се изяснило, че по норматив обследване на всеки тунел трябва да се извършва 2 пъти годишно, а последното в „ Ечемишка“ е правено преди 2 години.

От съдебна медицина оповестиха резултатите от аутопсията на жертвата. Тя била със счупен череп и множество открити рани и кръвонасядания по тялото. Смъртта й е настъпила от две дълбоки порезни рани в главата, причинени от ръждясалата ламарина, паднала от осветителната конструкция.

 

 

Сменяли лампи през 2014 година

Тунел „Ечемишка“ е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега нe е ремонтиран. Преди две години са били подновени единствено осветителните тела - това се казва в официалното прессъобщение на АПИ от 31 август 2016 година. Именно тогава ведомството анонсира реновацията на другата тръба на съоръжението.

От текста се вижда, че за последно осветлението е сменяно през 2014 г. Екипът на „Труд“ видя, че новите лампи са сложени отстрани, докато старите са оставени неработещи по прогнилите метални греди.

 

Инж. Павел Диковски пред „Труд“:

Трябва да се ремонтира по-често

Става въпрос за авария в металната носеща конструкция, която е доста амортизирана. Било е време да се ремонтира, заяви пред „Труд“  инж. Павел Диковски, председател на Българската браншова камара „Пътища“. Той е сред най-изявените експерти по тунелно строителство у нас.

„Според информацията гредата е обследвана сравнително скоро и експертите не са забелязали видима причина за риск. Това е инцидент, който няма как да се предвиди. Има друг въпрос - че ремонтите трябва да бъдат по-често. В „Ечемишка“ от доста време не е правен. Имаше ремонти на лявата тръба  на Витиня, на двете тръби на Топли дол. Сега започнаха дясната на „Ечемишка“. Но 20 години според мен е твърде дълго време. Тези конструкции са много тежки, закрепвани са по остарял начин. Металните кофи (осветлението - б.а.) в „Ечемишка“ са доста остаряла концепция“, обясни още специалистът. И добави: „Цялата тунелна мрежа у нас е остаряла, но да се правят заключения, че има опасност при преминаването през тези съоръжения - не трябва да се всява паника“.

 

Експертиза не открила рискове

През септември 2016 г., преди да започне ремонтът на дясната тръба на тунела "Ечемишка" в посока Варна, е била направена експертиза на цялото съоръжение. Тогава специалистите препоръчали да се започне с дясната тръба, защото тя е в по-лошо състояние - течове и нарушена хидроизолация - това заяви инж. Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ. Той увери, че лявата тръба също е била проверена и е било установено, че няма проблеми.

 

„Автомагистрали“ ЕАД пред „Труд“:

 

Боядисваме, чистим и запълваме дупките

През септември 2016 г. са били сменени лампите и прекъсвачите по електрическата инсталация на лявата тръба към София на тунел „Ечемишка“, потвърдиха пред „Труд“ от „Автомагистрали“ ЕАД. Екипът ни бе приет в офиса на дружеството в столицата и разговаря с неговия пиар Николай Боев.

Ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД не пожела да се види с представителите на медията ни, но „Труд“ ще посочи техните имена. Това са: Съвет на директорите: Любомил Иванов, председател, и членове Александър Филев и Парашкев Кръстев. Отговорник за съоръженията/тунелите по АМ „Хемус” и АМ „Тракия” е инженер Стоянка Радева.

Николай Боев обясни, че фирмата отговоря за поддържането, ремонтите и зимното и лятното почистване на автомагистрала „Хемус“ от София до Ябланица.

В „Ечемишка“ дружеството е изследвало настилката по тунела, запълвала е дупки и е боядисвала стените. Върху тях е бил положен специален цвят, за да отразява светлината.

Към момента от „Автомагистрали ЕАД“ чакат да мине разследването в участъка от тунела, където стана трагичният инцидент. Ръководството е в очакване и на предписания от назначената от Агенция „Пътна инфраструктура“ експертна комисия. След като те бъдат издадени, дружеството щяло да предприеме последващи действия.

 

 

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България