Ненчев се оправда със стара експертиза на ген. Радев за скритите договори за ремонт на МиГ-овете

Новоизбраният президент ген. Румен Радев е препоръчал на Министерство на отбраната да ремонтира двигателите на самолетите МиГ-29 в Полша, за да се търси „диверсификация”. Това заяви военният министър в оставка Николай Ненчев по БТВ, показвайки експериза, която по думите му доказва твърдението.

„В тази експертиза се отправя съвет към мен аз да търся алтернативи за тези двигатели и направо ми се препоръчва Полша. Експертизата ми е дадена от ръководителя на делегацията на България в Полша и е подписана от него – ген. Румен Радев”, поясни Ненчев.

Министърът на отбраната в оставка беше обвинен за престъпление по служба по повод договора за ремонт на двигателите, тъй като по този начин е ощетил родните военновъздушни сили и фирмата „РСК МиГ”.

По думите му докладната е от 2014 г. и е към тогавашния министър на отбраната Ангел Найденов, но стои в архива. Когато Министерството на отбраната се обърнало за първи път към Полша, станало ясно, че ремонтът на МиГ-овете ще бъде доста по-евтин и ще се изпълни в по-кратки срокове, добави министърът в оставка.

Според държавното обвинение обаче към този период МО е имало сключени два договора с руската АО „РСК МИГ“, на обща стойност 7 388 666 лв., подписани през април 2015 г. Те предвиждат удължаване ресурса на 2 бр. двигатели за МиГ-29 и ремонта на още два.

Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Николай Ненчев е казал на своята заместничка Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството.

Заради това деяние през 2015 г. нальотът на пилоти от ВВС е спаднал на едва 33 часа за година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни или поне минимум 80 летателни часа.

Николай Ненчев отхвърли и твърденията на прокуратурата, че с действията си е намалил летателните часове на българските Военновъздушни сили, тъй като по негово време е имало повече самолети, на които да се тренира.

„В първия момент, когато получих обвинението си мислех, че руската прокуратура ме обвинява”, каза още Ненчев.

Според него зад ремонта на двигателите стоят много силни лобита и Ненчев е засегнал интересите им, възлагайки поръчката на Полша.

По повод второто обвинение, което Ненчев получи за възложена обществена поръчка за направата на униформи, той поясни, че всичко се е случило в рамките на закона. По думите му фирмата, която е спечелила обществената поръчка се е отказала и по закон втората фирма, която се е класирала, поема поръчката.

„Труд“ вече разказа подробности за аферата в броя си от 24 ноември. „Оказа се, че фирма, чиято основна дейност е производство и пришиване на пайети – „Лортън“, е спечелила обществена поръчка за 4,354 млн. лв. за ушиване и доставка на полеви облекла“, коментира пред нашето издание депутатът от БСП Манол Генов.

Според бившият вече директор на дружеството в Калофер Ганчо Караджов, основен свидетел по разследването, което се води от Военна прокуратура, цялата работа е нагласена със знанието на министър Николай Ненчев. „Тогавашният началник на политическия му кабинет – един достоен офицер, Илия Налбантов, сподели, че има лична политическа поръчка от Ненчев. Имаше голям натиск „Интендантско обслужване“ да подпише подизпълнителски договор с „Лортън“, каза Караджов пред „Труд“.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България