Николина Ангелкова, министър на туризма в оставка, пред „Труд“: Повишихме приходите в туризма с половин милиард лева

Трябва да се запази темпото на работа в сектора. Може да се постигне ръст от 10% за лято 2017

 

- Министър Ангелкова, каква е равносметката за туризма на България през 2016 година?

- Пълната картина с официалните данни за всичките 12 месеца на изминалата година ще стане ясна в края на януари 2017 г., когато ще излезе статистиката на НСИ за декември. За първите 11 месеца на 2016 г. според техните данни страната е посетена от над 7 850 000 чужди туристи. Предвид тренда, който отбелязва секторът през цялата година – между 15 и 20% ръст през всеки един от месеците, включително и през ноември с 25% увеличение на туристите, очакваме страната да отбележи над 8 милиона чужди туристи като цяло за годината. Добрите новини се отнасят и за приходите. Според данните за ноември 2016 г. тенденцията се запазва и там имаме ръст от 15,4% и общо над 6,164 млрд. лева приходи за първите 11 месеца на изминалата година. По отношение на приходите очакваме да минем границата от 6,3 млрд. лева, което ще е 15% ръст на годишна база. Тези резултати са безпрецедентни, откакто се води статистика за туристическия ни сектор. Факт е, че за 2015 година имахме минус 1% спад за цялата година, за лятото – минус 8%. Само за лятото имаме 18% ръст, а на годишна база отчитаме увеличение на чуждестранните туристи от около 16%. В сравнение с 2014 година, която се води най-силната, имаме двуцифрени ръстове - над 10% в приходите и над 12% в броя на туристите.

- Когато летвата се вдига толкова рязко, какво да очакваме за 2017 година?

- Всичко зависи от това как ще продължи темпът на работа на следващия екип. Само за две години, откакто министерството съществува като самостоятелна администрация, ние успяхме стратегически да обърнем промотирането и рекламирането на страната - през лятото да рекламираме зимата, а през зимата - лятото. Още от май 2016 година рекламираме лятото на 2017-а. Работим в тясна връзка с международни и наши експерти. Това е подходът, който избрах предвид ограничения финансов ресурс, защото, за да се правят медийни кампании, са необходими много средства, а бюджетът на министерството е ограничен. На базата на разговорите, които съм провела в момента с представители на Thomas Cook (б.а. “Томас Кук” - най-големия британски туроператор), DER Touristik (водещ германски туроператор), TUI Group (компания, оперираща с над 1600 туристически агенции), очакваме до 40% ръст на туристите, които идват в България през техните програми за лято 2017 г. Според данни от изследване на Thomas Cook 70% от техните туристи се връщат у нас и това е най-добрата оценка за продукта.

За да бъде лято 2017 по-добро от миналогодишното, е необходимо всички тези контакти и ангажименти на високо ниво с водещите туроператори да бъдат запазени и продължени, защото туризмът е изключително конкурентен и няма време за губене. Ако ние пропуснем да се договорим с тях, ще го направят други. Има ясни сигнали, че нашият подход се приветства добре от другите държави. Преди дни на официалната церемония на световните награди по туризма в Мадрид колегата ми от Гърция сподели, че и те са започнали да работят пряко с големите туроператори, така че ние трябва да се възползваме от инерцията, която имаме в тази посока.

Прогнозата ми общо за лято 2017 е 10% ръст на годишна база.

- Положихте много усилия да промотирате страната ни като целогодишна туристическа дестинация през последните две години. Как напреднахме в това отношение?

- Още от ден първи обявихме културно-историческия, балнео- и спа туризма за двигатели на растежа, с които да надградим зимния и летния туризъм. Тук, разбира се, включваме винения и гурме туризма. Това, че сме на прав път, си личи и от данните, които имаме за месеците извън лятото. Регистриран е ръст на посещенията на културно-историческите паметници. Голямо предизвикателство ще бъде за всеки един министър на туризма да състави адекватна база данни за сектора, обособена с аналитична дисекция на отделните подсектори. В момента не се правят анализи на такива данни. Трудно е да направим официална равносметка за културния туризъм, например, защото за посещенията на повечето обекти не се заплаща вход и губим отчетността на база продадени билети. Имаме ясна визия какво и как трябва да се направи, която ще споделим с екипа, който идва след нас.

- Подобрихме ли позициите си на европейската карта за зимен туризъм?

- През 2016 година имахме 1,255 милиона туристи през зимния сезон, което е ръст от 5%. През тази очакваме увеличението на посещенията да се ускори до ръст от 5 до 7% и ще съм щастлива, ако достигнем 1,5 милиона туристи за сезона, защото това ще е изключителен успех. Зимният туризъм се характеризира с това, че е по-кратък от летния и изключително много зависи от времето. За ски и сноуборд сега в България има много добри условия.

Разбира се, има още много работа, която трябва да се свърши, за да усъвършенстваме продукта. Трябва да си дадем ясна сметка, че ако искаме да развиваме успешно зимен туризъм, е важно да използваме изцяло потенциала на нашите курорти. Разбира се, не на ръба на презастрояване, нито за сметка на природата. Напротив, спазвайки всички изисквания на законодателството в сферата на околната среда. Успешните примери са страни като Италия, Франция, Швейцария, Австрия. Казвам това с оглед на необходимостта от разширяване на инфраструктурната база на зимните ни курорти и максимално използване на потенциала, който те имат. Смятам, че и в България този продукт може да се постигне, спазвайки всички правила на европейските и националните закони.

- Да, но тук се сблъскват интересите на различни страни, а до консенсус така и не се стига.

- Ние направихме малка стъпка в тази насока, като се опитахме да дадем платформа на този въпрос между страните, които търсят баланс и консенсус. С моя заповед бе създадена работна група, в която участваха много представители на зелените организации, на неправителствения сектор, на бизнеса, на концесионерите и на всички институции, които имат пряка връзка по темата инвестиции и природа. За съжаление само на първата среща присъстваха всичките членове на работната група. Впоследствие голяма част от “зелените” отказаха да участват в дебатите. В крайна сметка работната група свърши своята работа и направи своите предложения и препоръки, включително и за промени в нормативната уредба. Всички текстове, с които искахме да помогнем за решаването на въпроса с изграждането на нови писти, инфраструктура - лифтове и влекове, са достъпни на нашия сайт, които оставяме на тези след нас да ги използват както намерят за добре.

- Тези решения трябва да се вземат, защото туристите не искат да чакат по 30-40 минути на лифта, за да карат ски.

- Имайте предвид, че за зимен туризъм се харчат почти двойно повече пари в сравнения с летния. Тук идват богати хора и такива, които са се лишили от нещо друго, за да си позволят зимната ваканция и те искат пълен комфорт - от ски пистата до паркинга на хотела и нивото на обслужване в ресторанта. Просто е - ако не го получат, следващата година няма да повторят посещението си.

- Като казахте богати хора, можем ли да обърнем тренда от дестинация за туристи с по-скромни възможности към високия клас?

- България е страна за масов туризъм, която има капацитета да привлича както среден, така и висок клас туристи. Говорейки за високия клас туристи, трябва да подчертая, че това е един сегмент от общия туристически продукт. Средният клас към момента е добре запълнен, но трябва да вървим към високия и да работим за по-добрата му запълняемост. При него говорим за изключително претенциозни туристи, които изискват съвсем други условия, които ние няма как да предложим на територията на цялата страна. И не е нужно. Те могат да бъдат привлечени с високи хотелски брандове, които липсват в нашата страна. Това е първото, което богатите гледат. Клиентите на Marriott International (американски оператор на хотели)следват бранда навсякъде, на Four Seasons (собственик на 102 лукс хотела в 43 страни в света), те са съвсем друго ниво. Тези марки идват със своите клиенти и с нивото на обслужването и за нас е важно да привлечем тези клиенти, компании, брандове. Оттам нататък те сами, веднъж стъпили в България, ще доведат и приходи. Имаме вече стъпка в тази посока. През 2018 г. HYATT REGENCY (б.а. - брандът “Хаят Риджънси” има над 160 хотела в 30 страни и е известен с петзвездните си услуги) отваря врати в София. Разбира се, за един такъв тип инвестиция се изисква време.

- Един въпрос от злободневието на деня. Бяхте атакувана от БСП, че отдаватe на концесия плажове в последните си седмици като министър. Вашият коментар?

- Тези изкуствено предизвикани дебати са изцяло свързани с предстоящата политическа кампания. Първо ни критикуваха, че работим бавно, после се оказа, че сме виновни, че бързаме. Няколко пъти питах през медиите това ли ще бъде политиката на управлението на БСП по отношение на плажовете. Чух някакви квалификации от сорта атрактивни и неатрактивни плажове, каквито липсват в закона. Попитах използват ли те цялата тази трибуна, защитават ли интересите на някой, защото нападките им бяха свързани с определени плажове. Не получих отговори.

Аз не деля плажовете, за нас е важно да се гарантира безпроблемното протичане на летния сезон според индивидуалните им характеристики.

Фактите са следните - на 34 плажа изтичат договорите за наем през това лято. Ние трябваше да предприемем стъпки, за да обезпечим летен сезон 2017. Още повече че времето на тази подготовка изтича на 31 март, когато министърът на туризма трябва да издаде заповед кои плажове ще са неохраняеми, за да може областните управители съответно да стартират процедури за набиране на спасители, за почистване и медицинско обслужвана, с което да се гарантира безопасността на летуващите. Към днешна дата имаме 6 проведени процедури за отдаване на концесия, които са приключили с решение на Министерския съвет, обнародвани са в “Държавен вестник” и в момента тече срокът за обжалване. На финала бяха още 2 процедури за отдаване на концесия на плажове, но взех решение да не се финализира процедурата, защото има постъпили жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Искам да подчертая, че законът не предвижда спирането им, но аз взех това решение, за да няма спекулации. Така човекът, който дойде след мен, ще може да подпише договорите на приключилите процедури и да финализира останалите, ако прецени. Отделно от това проведохме и сключихме договори за наем за още 10 плажа. За останалите 18 плажа има стартирани действия съгласно изискванията на закона, така че мога да кажа, че сме взели всички мерки да няма сътресения за новия летен сезон.

- Какви съвети ще дадете на наследника си?

- Да се опита да запази темпото на работа. Това, което е направено и договорено с големите туроператори, участия на международни туристически борси, да се осъществи. Ако искаме да си гарантираме едно добро лято и ръст, не можем да спрем дотук, трябва да продължим участията си и взаимоотношенията си с целевите пазари. Разделили сме ги на целеви – топ 10 и топ 20, пак от гледна точка на бюджета.

Оставяме добре работеща институция в туризма, която трябва да бъде продължена. За това съм благодарна на цялото правителство, което припозна туризма като национален приоритет. Толкова много ми помагаха и всичките ми колеги начело с премиера, за да постигнем всички тези рекордни резултати.

 

Нашият гост

Николина Ангелкова е възпитаник на Harvard Business School - Бостън, САЩ, по програма за ръководни кадри “Развитие на лидерски умения”. Магистър по право от УНСС. Била е член на УС на Агенция “Пътна инфраструктура”, а до 2013 г. е зам.-министър на регионалното развитие. През март 2014 г. е избрана за един от 214-те млади световни лидери. Служебен министър на транспорта в периода август-ноември 2014 г. Министър на туризма от 7 ноември 2014 г. Владее английски, испански, италиански, френски и руски език. Омъжена, с едно дете.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта