Новоизбраният председател на ВАС Георги Чолаков пред „Труд“: Таксите за обжалване по административни дела трябва да се вдигнат, но не драстично

Ще се опитам да създам спокоен и екипен дух на работа в съда

Съдия Георги Чолаков бе избран по безпрецедентен начин за председател на Върховния административен съд (ВАС) – от два различни състава на Висшия съдебен съвет (ВСС). И при двете гласувания той събра по 20 гласа „за“ при необходим минимум 17. След първия вот от „стария“ ВСС президентът Румен Радев отказа да го назначи с указ и това наложи повторно гласуване от новите кадровици. Георги Чолаков ще поеме на 22 ноември 2017 г. ръководството на ВАС със седемгодишен мандат.

- Съдия Чолаков, бяхте избран за председател на ВАС по безпрецедентен начин - от два състава на ВСС, като и двата пъти получихте по 20 гласа. Нужно ли бе според Вас това повторно гласуване?

- За мен е чест, че два различни състава на ВСС с един и същи брой гласове ме избраха за председател на ВАС. Доверието, което ми гласуваха членовете на ВСС означава също, че те се съобразиха с гласа на съдиите и принципа на съдийското самоуправление. Защото, за да стигне моята кандидатура до гласуване от ВСС, първо беше проведена една продължителна процедура на номинации и изслушвания, в която най-важен беше гласът на колегите съдии. Аз им благодаря за голямото доверие, което ми дадоха. Ще се опитам да го защитавам ежедневно в своята работа като ръководител на Върховния административен съд.

Повторното гласуване на кандидатуата ми се наложи, защото след първото гласуване от стария състав на ВАС, президентът върна с указ процедурата за повторно предложение от ВСС. Това е негово конституционно правомощие и в конкретния случай той го упражни. Последва решение на новия състав на ВСС, с което бях повторно предложен за административен ръководител на ВАС. Така се стигна до назначаването ми за председател на съда.

- Още при първото Ви изслушване във ВСС чухме някои критики към досегашното управление на председателя Георги Колев. Бихте ли синтезирали накратко кои са пропуските и недостатъците и как бихте ги поправили?

- Председателят Георги Колев направи не малко за развитието на ВАС. Бяха предприети конкретни мерки за намаляване натовареността на съдиите, които работят в този съд, включително и със законодателни промени. Така например, една голяма част от делата, които се разглеждаха като първа инстанция във ВАС, преминаха за разглеждане по същество пред административните съдилища.

Като съдия в този съд съм виждал пропуски и недостатъци в управлението на председателя Георги Колев, но смятам, че за пръв път сме в ситуация, в която има приемственост. Защото дейността на ВАС и неговото летоброене не започва на 22 ноември 2017 г., когато аз ще встъпя в длъжност като административен ръководител. Този съд съществува вече 21 години след неговото възстановяване и всичко, което е положително до момента като практики, ще бъде надградено. Имам и други иновативни идеи, които смятам да реализирам, за да бъде работата на съда по-прозрачна и по-ясна.

- Кое ще бъде първото нещо, което ще направите като председател на ВАС?

- Ще разчитам на всички колеги от ВАС и ще се опитам да създам спокоен и екипен дух на работа в съда. Предстои да сформирам екип, защото сам не мога да реализирам концепцията и идеите, с които участвах в процедурата за избора. Част от тези идеи са на колегите ми от съда, защото преди да изготвя концепцията си проведох свое анкетно проучване, в което имаха възможност да участват всички съдии и да дават конкретни препоръки и бележки за работата и визията на ВАС.

- Обмисляте ли вече конкретни имена на магистрати, които смятате да предложите за свои заместници?

- Единият от заместник-председателите на ВАС – Боян Магдалинчев, беше избран за член на ВСС и от 03 октомври 2017 год. напусна тази длъжност. Другият – Румяна Монова, на 31 октомври 2017 год. подаде оставка като заместник-председател. Мотивът й е свързан с това, че би искала да даде възможност на новия председател да сформира екип. До встъпването ми в длъжност на 22 ноември 2017 г. има около месец, след което ще предложа за заместник-председатели магистрати, които се ползват с авторитет, доверие и притежават доказани качества за работа в екип. Техните кандидатури ще бъдат подложени на обсъждане от Пленума на съдиите във ВАС и, ако бъдат съгласувани за мои заместници, ще бъдат внесени в съдийската колегия на ВСС за назначаване.

- В Народното събрание на първо четене мина законопроект за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс. В него е предвидено драстично увеличение на таксите при обжалване на административни актове. Как ще коментирате промените и смятате ли, че се правят опити да бъдат ограничени правата за обжалване?

- По отношение на таксите трябва да се процедира много внимателно, тъй като следва да се отчете обстоятелството, че се касае за административно правораздаване, което има социален ефект. Административните съдилища са призвани да защитават гражданите и юридическите лица срещу актовете, действията и бездействията на администрацията – било то на местно, било то на централно ниво. Едно драстично увеличаване на таксите ще доведе до ограничаване на достъпа до правосъдие. А достъпът до правосъдие на гражданите по този вид дела е един от индексите за нивото на демокрацията в една държава. В момента обаче таксите, които се събират от съдилищата по административни дела, са изключително ниски, което от своя страна води понякога до злоупотреба с права. Затова следва да се намери разумен баланс между двете – да се увеличат таксите, но същевременно това да не доведе до ограничаване на достъпа до правосъдие на гражданите.

- Дадохте заявка за „отваряне“ на ВАС към гражданите и медиите. Как смятате да направите дейността на съда по-прозрачна, достъпна и разбираема за хората?

- За мен е много важно хората да имат ясна представа какво се случва в тази сграда, да има прозрачност и откритост. Само по този начин може да бъде върнато доверието на гражданите към съдебната система. Това става само ако има ясно разписани правила за общуване между съда, от една страна, и журналистите и медии от друга страна. Също така съдът трябва да се отвори и към неправителствените организации, и към академичната общност. Това са важни компоненти, които влияят върху доверието на гражданите към правосъдието. Това, което съм предвидил в своята концепция, е да имаме съдия, който периодично да информира обществеността за важни и общественозначими дела.

Важно е да се знае, че съдиите най-добре могат да обяснят мотивите за вземането на едно решение. Аз не споделям принципа, че съдията говори само чрез своите актове. Съдебните решения са написани на един стил, който понякога е трудно разбираем и дава възможност за двояко тълкуване, което всяка от страните по делото може да прави в своя полза в публичното пространство.

- Вие ще бъдете сред „тримата големи“ във ВСС. Смятате ли, че в новия състав на ВСС може да има разцепление, каквото наблюдавахме в предходния? Как ще работите с колегите си?

- Мисля, че е твърде рано да се правят оценки. Все още не е минал и месец, откакто новия състав на този орган заработи на 03 октомври 2017 г. Всеки има право на своите 100 дни, считано от започване на дейността си. Това, което наблюдавам от работата на новия ВСС е, че там се водят задълбочени дебати и се вземат решения след принципно обсъждане на проблемите. Дали това ще продължи занапред? Надявам се да е така. Това, което остана като усещане от предишния ВСС, са много тежките междуличностни отношения, които влияеха и на авторитета на ВСС, и на съдебната система като цяло. ВСС е призван като орган да работи, да взема своите решения ясно и обосновано след задълбочено обсъждане. Дори и някой да е на различно мнение, това е демокрацията. Всеки има възможност да излага своите съображения, но колективният орган взема крайното решение.

- Хората като че ли все по-малко вярват в съдебната система. Заслужават ли магистратите доверие и обиждате ли се от квалификациите „гнила ябълка“, каквито се използват за някои магистрати. Има ли според вас „гнили ябълки“ в съдебната система и как трябва да бъдат изчистени?

- Смятам, че магистратите заслужават доверие. „Гнили ябълки“ сигурно има във всяка една система - не само в съдебната, но и в изпълнителната и в законодателната власт. Но за да се говори за „гнили ябълки“, трябва да имаме безспорни доказателства за това. Аз съм против това заради един конкретен случай да се хвърля петно върху цялата съдебна система. Много хора не знаят всъщност каква е магистратската дейност – колко много труд и енергия са необходими за осъществяването й. Затова смятам, че колкото по-прозрачно е всичко, толкова по-добре хората ще разберат какво всъщност правим ние, магистратите.

- Защо решихте да станете юрист и да се занимавате с право? Съжалявате ли за този житейски избор?

- Никога не съм съжалявал за този избор. Винаги съм искал да упражнявам юридическа професия и съм безкрайно удовлетворен от възможността, че мога да го правя.

 

Нашият гост

Георги Чолаков има над 25 години общ юридически стаж, от които над 10 години като съдия. Постъпва в съдебната система през 1992 г. като стажант-съдия в Окръжен съд - Сливен, а от 20 юли 1992 г. е съдия в Районен съд – Котел, където от 14 декември 1992 г. до 11 март 1993 г. е председател. В периода 1993 г. – 1995 г. оглавява Районен съд – Сливен, след което работи като адвокат. След спечелен конкурс на 14 февруари 2007 г. заема длъжност „съдия“, а впоследствие става заместник-председател на Административен съд – Сливен. В периода 1 март 2009 - 1 март 2012 г. е нотариус, след което в резултат на спечелен конкурс е назначен за съдия във Върховния административен съд. От 1 юли 2013 г. и към момента е председател на второ отделение на съда. Георги Чолаков има преподавателска практика в Националния институт на правосъдието по проблеми, свързани с прилагането на Закона за устройство на територията и на Закона за кадастъра и имотния регистър.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта