Нов орган - комисия, агенция или нещо трето

Искаме от него да свърши работата на чиновниците от всички институции

Категорично - промяна трябва да има, каза преди дни вицепремиерът Томислав Дончев. Той обяви, че държавата ще създава нов орган за борба с катастрофите. И побърза да добави, че разговорите по темата тепърва започват и не се знае как ще изглежда това бъдещо административно чудо - комисия ли ще е, агенция ли ще е или нещо трето…

Във вчерашния брой 72 на „Държавен вестник” излезе постановление 178, прието само седмица преди „разговорите по темата”, в което се разширява съставът и се допълват дейностите на ДОККПБДП. С тези осем главни букви вече 15 години съществува една комисия за безопасност на движението, ръководена от всеки идващ на власт вътрешен министър. По новите указания в нея трябва да заседават представители на 19 институции, като 7 от тях са заместник-министри в 7 министерства, шефовете на КАТ, АПИ , бившата ДАИ и други трибуквени структури като БЧК, СБА и …(може ли да не ги изброяваме всичките). Тези реки от „администартивен капацитет” от 2003 година досега се събираха 2-3 пъти годишно и образуваха цяло море от чиновническа мисъл. Новото постановление определя, че заседанията следва да се провеждат веднъж на месец.

Постановлението е с дата 24 август, само ден преди катастрофата с пътническия автобус край Своге, при която загинаха 17 души. В документа се разпорежда дневният ред задължително да включва отчети и доклади на 4 министерства, сдружението на общините, КАТ, АПИ (може ли да не ги изброяваме всичките – б.р.). Освен че трябва да се представят инициативи за нормативни промени, гражданската деятелност на различни НПО-та и прочие. Веднъж на три месеца, пак задължително, дневният ред ще се състои от отчет на МВР за наложените глоби и приходите от тях, доклад на ДАИ, информация на здравното министерство за загиналите и ранените при катастрофи, отчет на правосъдното министерство за делата и присъдите, свързани с пътно-транспортни произшествия.

Сами виждате каква трескава дейност е вменена на тази комисия с дългото име, но това или не стига, или вече е нещо остаряло. Държавата иска да създаде нов орган – комисия ли ще е агенция ли ще е, или нещо трето... Каквато и да е, но ни обясняват, че нови щатове няма да се отварят, нови специалисти няма да се назначават, а ще се използват сегашните, които са си на работа в различните институции. И последно – КАТ си остава КАТ…

Ето затова обичаме държавната администрация – при нея всичко е ясно и подредено, има срокове и отговорници. Дори когато се създава нов орган, още отсега се знае, че е със стари, изпитани кадри, тоест – нещата си остават по местата. Най-много да привлекат отвън някой „експерт”, например с малко име Настимир, който за 1-2 години се поочупил в някоя от транспортните комисии на последните 4-5 парламента и вече е успял да нанесе достатъчно поражения в законодателството, че да го канят да дава мнения в сутрешните телевизионни блокове.

Всъщност идеята за Агенция по безопасност на движението, която да контролира башибозука от 7 министерства и още толкова трибуквени структури (може ли да не ги изброяваме всичките – б.р.), изобщо не е лоша. По пътищата на България се води война, а на война – като на война. Тези легиони от чиновници най-сетне трябва да разберат как се затяга дисциплината чрез децимация. Иначе губим войната. Нека да има такава агенция, чиито агенти да строят на плаца пътищари, катаджии, даяджии, униформени и костюмари, комисари и комисионери. После да посочат по един на всеки десет, който да бъде изгонен. Два-три пъти годишно по една такава децимация и да видите как ще заработят и КАТ, и АПИ, и бившата ДАИ...

Една такава агенция ли ще е, комисия ли ще е…, трябва да следи обществените поръчки за строеж и ремонт на пътища – от сместта на асфалта и неговата дебелина до болтовете на мантинелата, знаците и маркировката по шосето. Тази структура, а не жадни за процент шефове от КАТ, Дирекция на полицията и МВР, трябва да обявява търговете за камери, дрегери, наркотестове, автомобили и компютърни системи. Тя, а не подкупните инспектори от бившата ДАИ, следва да проверява как се организират изпитите и курсовете за кандидат-шофьори, как работят автошколите, пунктовете за технически преглед, да лицензира транспортни фирми и автосервизи…

Новият орган трябва да анализира причините за всяка катастрофа, при която има загинали или ранени хора. Ама не експертите в него да ни баламосват, че злополуката е станала заради извечната „несъобразена скорост” и че в 90% от случаите вината е на шофьора. А настина да посочат, ако асфалтът е изтрит, има ли отводняване в смъртоносния участък, катастрофиралият автомобил със зимни гуми ли е през лятото или е с летни гуми през зимата…

Хората от тази структура, а не полицаи от КАТ със спорна юридическа грамотност, следва да пишат законите и правилата, които да стигат в парламента. И пак експерти от нея да убеждават за гласуване депутатите, които често са със спорна грамотност.

Ето какво искаме да върши бъдещият нов орган – всичко, което не могат, не искат или не са накарани да вършат хиляди, хиляди държавни служители.

Иначе комисия по безопасност за движението си имаме и сега. Даже й се очертават прелюбопитни заседания всеки месец – очакваме да се нагледаме на административен капацитет от всякакви ведомства. Да не ги изброяваме всичките…

КАТ не може да брои

398 души са загинали при катастрофи от началото на годината, сочат данните в сайта на МВР. Оттам уточняват, че жертвите са с 18 по-малко от миналата година. Ако видите същите им данни към същата дата за 2017 г., убитите са 406, тоест - само с 8 по-малко. Грешките в статистиката са поредно доказателство, че в КАТ дали нарочно, или от глупост, но не може да се справи с тази задача. Ето защо според новото постановление жертвите и ранените трябва да се отчитат на всеки 3 месеца от представители на Министерство на здравеопазването.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари