Нов център подготвя кадри за туризма

Испанци и португалци учат персонала да посреща с усмивка

От бранша искат повече пари за реклама

Нов обучителен център към Министерство на туризма ще подготвя кадри за нуждите на бранша. Очаква се той да заработи по пилотен проект, който ведомството развива съвместно с Министерството на образованието и науката. В него за обучението на нови специалисти и преквалификацията им ще помагат експерти от професионалните училища у нас. Освен това в страната ще пристигат и обучители от школи в Испания и Португалия. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова на дискусия във Варна, организирана съвместно с в. “Труд”.

Тя представи новите 7 спа дестинации, разработвани от ръководеното от нея ведомство заедно с представители на бранша. В Испания и Португалия например персоналът се обучава две седмици единствено как да посреща гостите с усмивка, така че да ги накара да се чувстват добре, да се върнат отново в дестинацията и да разказват за нея на свои приятели, обясни Ангелкова. Споразумения за гостуване на тези преподаватели са сключени още преди две години, а освен това у нас ще гостуват и изявени личности в областта си, които са се реализирали и могат да бъдат добър пример. Първоначално обучителният център към Министерството на туризма ще бъде основно за базови специалности, но след това ще разшири дейността си, така че да отговори на нуждите на бранша.

Според сектора е нужно да бъде увеличен бюджетът на ведомството за реклама, така че новите спа дестинации, които трябва да бъдат готови през есента, да се промотират успешно. Хърватия разполага с бюджет от 50 млн. евро, докато средствата за промоция на България са едва 13 млн. лв., обясни председателят на Българския съюз по балнеология и спа Сийка Кацарова. У нас са инвестирани милиарди евро, имаме проекти на световно ниво, спа хотели и центрове, които са по-добри от тези в Италия, Франция, Словакия и Чехия, но ни липсва промоция, обясни Кацарова. И отчете, че създаването на новите 7 спа маршрута е стъпка в правилната посока.

Проучване на основните туристически пазари показва, че туристическият ни продукт вече не се асоциира основно с евтина почивка, а България става все по-популярна като дестинация, която предлага качествен продукт на разумна цена. Балнео и спа секторът има огромен потенциал, а сред търсенията на германския пазар, който е основен за страната ни, това е третата причина за избор на България като дестинация, допълни Ангелкова.

Министърът на туризма подчерта, че ръководеното от нея ведомство може да рекламира дестинации и курорти, но не и конкретни инвестиции. В други страни има опция държавата да рекламира и частни хотели и туроператори, но при специално приета тарифа и срещу заплащане в полза на държавата. Тази идея би могла да се обсъди от сектора на следващото заседание на Националния съвет по туризъм и при наличието на такъв интерес да се въведе и у нас, обясни Ангелкова.

Чакат още по-сериозен ръст

Варна отчита 31% повече гости

Кръстина Маринова,

Труд, Варна

Ръст на туристите с 31% само за първите 6 месеца на годината, отчита община Варна. Това обяви кметът на града Иван Портних по време на дискусия за представяне на 7-те нови спа маршрута, които се разработват от Министерство на туризма, организирана съвместно с в. “Труд”. Варна е в центъра на една от дестинациите с 15 курорта, които имат потенциал или развиват спа туризъм. Основната причина за ръста на туристите е програмата на общината, която има цел да превърне морската ни столица в 4-сезонна дестинация.

Ръстът към момента е постигнат с налагането на целогодишна авиовръзка на морската столица с 10 дестинации. Очакванията ни са увеличението в броя на гостите през следващата година да е значително по-сериозно, обясни Портних. Разчитаме на община Варна и на летателната програма, която налага, защото тя води до реални резултати, обясни представителят на дружеството “Св. Св. Константин и Елена” Юлияна Василева. “Надяваме се тази инициатива на общината да продължи. Нужно е и да работим по-активно за рекламата, маркетинга и налагането на страната ни като дестинация, защото имаме какво да покажем на света”, категорична бе тя.

Съчетават спа процедури с режим на хранене

Специалисти с програма да преборят хъркането

Сменят начина за привличане на туристи

Към класическите спа пакети трябва да бъде добавен елемент на знанието, така че туристите да могат да научат нещо ново по време на спа ваканцията си. Това обясни зам.-ректорът на Медицинския университет във Варна Дора Костадинова. По този начин ще сме по-привлекателни като дестинация и по-полезни за своите гости, обясни тя.

И даде пример как спа и балнео процедурите могат да бъдат съчетани с режим на хранене, познания за определени храни, научаване на нови упражнения или програми за здраве, които могат да се практикуват и у дома, след като туристът си тръгне от своята ваканция. В момента експертите разработват специална програма за борба със сънната апнея, а в курорта Св. Св. Константин и Елена ще се проведе и специален конгрес по темата. Целта е след почивка с половинката да се завърнете у дома излекувани и без досадното хъркане, обясни Костадинова. Според председателя на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и на Съюза на хотелиерите в Златни пясъци Георги Щерев са похвални усилията на учебните заведения да създават кадри за туризма, но те са нужни на бизнеса сега, тъй като липсва добре подготвен персонал, включително и за спа индустрията.

Според търговския директор на “Албена” АД Маргита Тодорова е добре, че се мисли за реклама на спа дестинациите, но е важно как ще се комуникира и как ще се стигне до крайния клиент, както и кои са важните пазари, на които да се промотираме. Тя бе категорична, че това трябва да става като се използват съвременните технологии и тенденции. Тодорова обясни, че маркетинговото название на черноморската спа дестинация – “Черноморска спа ривиера” не покрива възможностите, които се предлагат на туристите. Тя акцентира, че е задължително всеки отделен курорт да се рекламира със своите специфики, за да има по-голям ефект от промотирането на спа дестинациите.

Главният архитект на Варна Виктор Бузев пък подчерта, че за да се привлекат сериозни инвеститори в родните курорти е нужно взаимодействие между институциите и приемане на общите устройствени планове на курортите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България