Падна флагманът, двама пилоти гинат (обзор)

Вертолетът МИ-17 предвождаше парада на 6 май

Пилотите са летели за т.г. едва 17-18 часа, а стандартът в НАТО е 180 часа

Вертолет МИ -17 от авиобаза Крумово се разби в понеделник вечер около 20.30 ч. на 500 м от летище Пловдив. Машината паднала от 30 м височина при изпълнение на учебна тренировка за спасяване на хора. Загинаха двамата пилоти - капитаните Пламен Пантилеев и Стоян Неделчев. Бордният техник офицерски кандидат Алексей Каменов оцеля. Той успял сам да напусне разбилата се машина и да извърви 100 м, след което бил прибран от линейка. В момента е във ВМА. Състоянието му е стабилизирано и няма опасност за живота му.

Инцидентът се е разиграл за около 3 сек. Пилотите не са имали време да реагират, нито да подадат сигнал. Това е единственият летящ вертолет МИ-17 в родните ВВС, тъй като другите чакат на земята за ремонт. С този вертолет бе открит парада за 6 май, тъй като само той можеше да носи трикольора. Това бе и единствената изправна машина, която имахме за гасене на пожари от въздуха. Веднага след трагедията военният министър Красимир Каракачанов обяви, че най-вероятно причината е техническа неизправност на редуктора към опашния винт. Затова вертолетът започнал да се върти и станал неуправляем, след което рухнал. Именно тази картина са описали очевидци. Президентът Румен Радев и премиерът Бойко Борисов изразиха съболезнования на семействата, близките и колегите на двамата загинали пилоти.

Падналият хеликоптер е бил технически изправен, а метеорологичните условия са били подходящи. Двамата загинали пилоти са били с опит, но от началото на 2018 г. до инцидента са летели съответно само 17 и 18 часа. Стандартите на НАТО предполагат нальот от 180 часа годишно, 140 от които задължително трябва да са във въздуха, останалите 40 може и на тренажор.Това стана ясно от изявление на комадира на ВВС ген.-майор Цанко Стойков.

“Авиационните ресурси, които имаме към момента, позволяват да се направи този нальот. Това, което ми докладва командирът на авиобаза Крумово е, че специално за тези задачи пилотите са имали достатъчна подготовка”, добави той. Командирът на ВВС заяви, че до този момент не може да потвърди или отрече нито една версия за катастрофата.

Екипажът на падналия вертолет е изпълнявал тренировъчен полет по аварийно-спасителни работи от висене над суша. Времето е било добро - видимост 10 км, вятър със скорост 1 м/ сек. Вертолетът се завъртял внезапно и паднал на дясната си страна. Същия ден е летял 5 пъти. За кап. Пантилеев това е бил втори за смяната полет, за кап. Неделчев – трети, а за офицерския кандидат Алексей Каменов – четвърти. Този МИ -17 е произведен през 1988 г., до момента е летял 2820 часа. Капитално-възстановителен ремонт му е правен през 2016 г. в “Терем Летец” - София, и е върнат в авиобаза Крумово през декември с. г. Оттогава е налетял 320 часа. Минал е технически преглед преди летателния ден и технически проблеми не са установени. “Машината е била подготвена и в изправност”, каза ген.-майор Стойков.

 

Загиналите

02-1-1%d0%bf%d0%bb%d0%b0%d0%bc%d0%b5%d0%bd-%d0%bf%d0%b0%d0%bd%d1%82%d0%b8%d0%bb%d0%b5%d0%b5%d0%b2Капитан Пламен Пантилеев е оден е на 14.06. 1970 г. в гр. Бяла, област Русе. Бил командир на авиационно звено в авиобаза Крумово. В армията служи от 1994 г. Завършил е висше образование във ВНВВУ “Георги Бенковски” - Долна Митрополия през 1994 г. със специалност “летец-пилот”. Летец-пилот ІІ клас с над 600 летателни часа. Летял е на L-29, Bell 206 и Ми-17. Женен с две деца.

02-1-1%d1%81%d1%82%d0%be%d1%8f%d0%bd-%d0%bd%d0%b5%d0%b4%d0%b5%d0%bb%d1%87%d0%b5%d0%b2Капитан Стоян Неделчев е роден е на 31.01. 1973 г. в Елхово. Бил щурман на вертолет в авиационно звено в авиобаза Крумово. В армията служи от 1997 г. Завършил е ВВВУ “Георги Бенковски” - Долна Митрополия през 1997 г. със специалност “летец - пилот” на вертолет. Летец-пилот ІІІ клас с над 500 летателни часа. Летял е на Ми-2, Ми-8 и Ми-17. Награждаван е многократно със служебна благодарност. Женен с две деца.

 

Върховният главнокомандващ на Въоръжените сили:

Милионите за модернизация на армията отидоха за саниране

Според него лобизмът убива

“Многократно през годините алармирах, че ще стигнем до това положение да загиват летци. По тази причина направих и три Консултативни съвета, посветени на Българската армия, за да се промени нещо. Както виждате, мнозинството прекрати модернизационните процеси в Българската армия, върна ги в нулево положение, в изходна точка. Предвидените за тези проекти стотици милиони изтекоха, вместо да отидат за ремонт на техника, въоръжение и за подготовка, те пак отидоха за саниране”, това заяви президентът и Върховен главнокомандващ на Въоръжените сили Румен Радев на излизане от ВМА. Той отиде в болницата, за да види какво е състянието на оцелелия в катастрофата борден техник на МИ-17 офицерски кандидат Алексей Каменов и да разговаря с него. Той каза още, че военният министър Красимир Каракачанов е поставен в “едни политически, финансови и правни рамки, от които той повече от това, не може да направи”. Той смята, че е време е да се потърси отговорност от политици, които заради користни интереси със своите решения излагат на риск живота на военните. “Рискът от тези политически решения носят военните, затова казвам, че лобизмът убива”, посочи Румен Радев.

 

Военен №1 ген. Андрей Боцев:

Думите са безсилни

Знам, че в такива моменти думите са безсилни. Но искам да се обърна към семействата и близките на двамата загинали военнослужещи. Няма начин болката им да бъде намалена! Но ги уверявам, че силна болка изпитваме и ние – техните командири и колеги. Ръководството на МО многократно е подчертавало, че въоръжените сили с риск изпълняват задачите си. Причините са недостатъчния бюджет за отбрана, недостигът на хора и остарялото въоръжение и бойна техника. Необходимо е да се възстанови годността на летателните средства и да се повиши количеството на летателните часове на пилотите. Затова трябва да се закупят тренажори. Не бива да се случи такъв фатален инцидент, за да се вземат спешни мерки!

 

Министър Красимир Каракачанов:

ЗОП не работи

От шест налични МИ-17 летеше един

Няма нужда да чакаме поредния инцидент, за да си даваме сметка, че Законът за обществените поръчки не работи (ЗОП) не работи.Това каза министър Красимир Каракачанов, след като посети във ВМА ранения борден техник Алексей Каменов Относно това, че разполагаме само с един летящ Ми-17 от общо 6 налични и колко средства са необходими, за да започне да подържа дейността им, военният министър коментира: „Около 5 млн. са необходими на хеликоптер. Имаше готовност да се ремонтира другия Ми-17, само че със сегашния ЗОП, който сульо и пульо могат да жалят, оказа се, че някога млада девойка, не помня дали беше от Добрич или някъде другаде, обжалва”. Според него това е парадокс: техника на МО, за да бъде ремонтирана в завод на министерството, трябва да прави обществена поръчка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България