Парламентът си отива, разумът се връща в пленарната зала

Карането на автомобил с 60 км/ч повече от разрешените не е престъпление от общ характер и извършителят няма да лежи до 3 години в затвора. Нито в населено, нито извън населено място. Една година, един месец и 7 дни след внасянето в парламента на това предложение в Наказателния кодекс (НК) се намериха достатъчно депутати да гласуват „против“ и „въздържал се“ срещу подобна идиотщина.

Във вестник „Труд“ я наричахме така от деня на внасянето й - 8 октомври 2015 г., наричаме я така и днес, когато вече я няма. От нея се отрекоха дори и голяма част от народните избраници, подписали я като вносители. И даже призоваваха да се създаде мнозинство от мислещи с главите си, нещо като единен фронт срещу поредната законодателна глупост.

Криминализирането на превишената скорост беше предлагано на няколко пъти през последните години от КАТ само и единствено по една причина - корупция. (Тази дума подчертаха в изказванията си депутатите от ПФ Димитър Байрактаров и Емил Димитров-Ревизоро - б.а.). Всеки шофьор ще е готов да даде какъвто и да било рушвет, само и само да не влезе в затвора. И тук подкупният не е полицаят на пътя, който засича с радара, а началникът от КАТ, който се занимава с обработката на снимките от камерите. Той ще взема не 10-20 лева, а до 4000-5000 лв., ако не и повече, за да изтрие снимката на „престъпника“.

Втората причина да наричаме тази поправка на НК идиотска е, че заменя досегашната административна отговорност на шофьора с наказателна, без той да е причинил щети, телесни повреди и т.н. Неговата вина е, че натиска педала на газта, наказанието за това става равно на присъдите до 3 години затвор за алкохол над 1,2 промила и за повторно шофиране без книжка.

Доказването - това е третият огромен проблем пред такъв текст в НК. Как може човек да бъде обвиняван за криминално деяние единствено по данните на един измервателен уред, какъвто е радарът. А знаете ли с какво засича българският КАТ? С бракми! Произведени преди 5-10 години, купени срещу тлъсти комисиони и на това отгоре в МВР сами си ги тестват, за да не плащат на външни експерти по метрология. Ако депутатите не знаят, нека питат в МВР кога за последно са купувани камери. Ще им отговорят - през 2012 г.

Четвърти проблем - кой е престъпникът, който кара автомобила? Камерите на КАТ снимат номерата на колите, но не и лицата на шофьорите (както си мисли депутатът от ГЕРБ Димитър Лазаров - б.а.). В ЗДвП има ясна процедура, по която се издава електронен фиш на собственика на колата или на посочен от него водач. По тази процедура наказания за превишена скорост с години се прехвърлят на баби и лели, за да им се режат точките или да им се взема книжката за определен срок. Но не само това. При административната отговорност човек доказва, че не е извършил нещо, а при наказателната отговорност държавата трябва да докаже, че той е извършителят. Нека се събере пленум от всички районни прокурори в страната и да докажат по снимките от КАТ, че обвиняемият Х е карал колата със заснетия номер.

И стигаме до петия проблем - кой ще се занимава всяка година с около 3000 нови наказателни дела. Колко нови прокурори, съдии и надзиратели по затворите? И сега годишно близо една трета от делата у нас са „шофьорски“ - за катастрофи, за алкохол, за каране без книжка.

Да поздравим депутатите, които отхвърлиха всичко това. Явно трябва да дойдат последните дни на един парламент, за да влезе разумът в пленарната зала. След седмица-две се очаква да бъдат внесени за гласуване и куп идиотски поправки в Закона за движение по пътищата. Дано и там надделее мислещото мнозинство.

Радарите на КАТ са ветерани

Въпреки пиарските обещания на всеки новопостъпващ вътрешен министър, че ще купува радари на КАТ, от 2012 г. насам пътната полиция има 25 стационарни и 148 мобилни камери за скорост. Около 10 от стационарните и 30-ина от другите непрекъснато са на ремонт. Единственият работещ нормално стационарен радар, шведско производство, е на Цариградско шосе край Орлов мост в София. Всички останали са за бракуване. Данните от тях не постъпват автоматично за обработка в единен компютърен център. Снемат се с флашка и се обработват ръчно във всяка от 29-те областни служби на КАТ. Снимките могат да се изтриват и дори да се манипулират.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи