По-високи данъци за камиони и стари мотори

Увеличението за мотоциклетите засяга тези с категории “Евро 3” и “Евро 4”

Повишението на налога достига 133%

Товарните автомобили до 3,5 тона ще се облагат като леки коли

За новите автобуси няма промяна в отстъпките

По-високи данъци ще се плащат за всички камиони и за старите мотоциклети от началото на 2019 г. Това предвиждат промени в данъчните закони, които са внесени от Министерски съвет в парламента. В момента за мотопеди и мотоциклети с мощност на двигателя до 74 kW (до 100 конски сили) и съответстващи на екологични категории “Евро 3” и “Евро 4” данъкът се плаща с 50% намаление. С промените отстъпката за моторите с категория “Евро 3” отпада, а за тези с “Евро 4” отстъпката става само 20%.

При камионите увеличението на данъка идва по две направление. В момента данъкът за товарните автомобили с технически допустима максимална маса между 3,5 тона и 12 тона се определя от общинските съвети в размер от 10 лв. до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. С промените от 2019 г. данъкът ще се определя за всеки започнати 750 кг. Например в София данъкът в момента е 13 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Така за камион от 10 тона налогът е 130 лв. Догодина за същия камион данъкът ще бъде 182 лв.

Допълнително увеличение на данъка ще има за старите камиони и автобуси. В момента за автобусите, товарните автомобили, влекачите за ремарке и седловите влекачи с екологични категории “Евро 3” и “Евро 4”, данъкът се плаща с 40% намаление. От началото на 2019 г. за автобусите, камионите с максимална маса над 3,5 т, и влекачите с екологична категория “Евро 3” отстъпка няма да има, а за тези с “Евро 4” данъкът ще се плаща с намаление от 20%. Така в горния пример, ако камионът от 10 тона е с “Евро 3” след ползване на отстъпката данъкът сега е 78 лв. Догодина отстъпка за него няма да има и ще трябва да се плати пълният размер на налога от 182 лв. Това представлява увеличение на данъка със 133%.

По отношение на камионите над 3,5 тона и автобусите с “Евро 5” и “Евро 6” няма промяна в отстъпката като данъкът ще продължи да се плаща с 50% намаление. При мотоциклетите с двигатели до 74 kW и с категории “Евро 5” и “Евро 6” отстъпката на данъка също остава без промяна в размер на 60%. По отношение на най-старите камиони, автобуси и мотоциклети с категории “Евро 1” и “Евро 2”, както и досега отстъпки няма да се ползват.

Промените се правят с мотива, че старите коли, камиони и автобуси замърсяват околната среда. Реалният афект от промените обаче ще бъде сериозно нарастване на приходите на общините.

От 2019 г. значително ще бъдат увеличени и данъците на автомобилите до 3,5 тона, които са регистрирани като товарни. Това са както “баничарки” за зареждане на магазини с храна, така и луксозни джипове, регистрирани като товарни автомобили с категория N1. С промените тези автомобили ще се облагат като леки коли.

 

Според данни на КАТ

190 хил. се движат на 2 колела

02-02В страната са регистрирани над 80 хил. мотопеди и близо 108 хил. мотоциклети без кош, сочат данните на КАТ към 1 октомври 2018 г. Така общият брой на превозните средства, които се придвижват на две гуми, е над 188,7 хил. Допълнително обаче в страната има и 1133 мотоциклети с кош, 205 мототриколки и доста бъгита. Така общият брой на превозните средства, които влизат в групата на моторите, е над 193 хил.

В топ 3 на най-разпространените мотоциклети и мотопеди у нас влизат Хонда (с 29 696 броя), Ямаха (25 615 броя) и Сузуки (с 15 237 броя). На четвърто място е Симсон с 12 125 мотопеда и 1866 мотоциклета. Но официални данни на екологичната им категория няма. Повечето мотори в страната обаче са стари. Например от всичките регистрирани мотори Ямаха, само 662 са на възраст до 5 години. Между 6 и 10 години са 1569 от тези мотори, а най-масови са над 20-годишните, които са 11 685 броя.

 

Мерки

Искат 150 млн. лв. за подобряване на безопасността

140-150 млн. лв. да отпусне държавата пряко за подобряване на пътната безопасност, предложи председателят на Българска браншова камара „Пътна безопасност” инж. Николай Иванов по време на 11-та конференция по транспортна инфраструктура. Средствата могат да се инвестират в подобряване на безопасността на високопланинските проходи, рискови отсечки и участъци с висока концентрация на пътно-транспортни произшествия, обясни експертът. Освен това за пътна безопасност целево трябва да се предвидят 10% от бюджета на пътната агенция за поддръжка на пътищата у нас, предложи Иванов.

 

1,2 млрд. лв. на година губи държавата от катастрофи

Браншът настоява да се правят одити на всички трасета

Наталия Малчева

Средно по 1,2 млрд. лв. на година губи държавата заради катастрофи. Това са така наречените “външни разходи”, които се формират от загубената работоспособност на загиналите и ранените в пътни произшествия, невъзможността им да създадат семейство или да отгледат децата си и да допринасят за обществото, времето и разходите за лечение на пострадалите. Смъртта на всеки загинал зад волана или на шосето освен лична трагедия за близките му води и до почти 1 млн. лв. загуби за държавата. Това обясни инж. Христо Грозданов от Катедра “Пътища и транспортни съоръжения” към Университета по архитектура, строителство и геодезия по време на 11-та национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие. Разходите от всяко тежко транспортно произшествие са около 175 хил. лв. Всеки тежко пострадал струва на бюджета малко над 123 хил. лв., а тези, които са се разминали с леки наранявания – 9 хил. лв.

По време на конференцията стана ясно, че бизнесът и държавата се обединяват върху идеята за нови правила, които да намалят инцидентите и жертвите на пътя. През последните години загиналите са средно 98-99 души на 1 милион жители при средно 30 и под 30 души за останалите европейски страни. Над 60% от смъртните случаи са в населените места, обясни доц. д-р инж. Румен Миланов. Той бе категоричен, че одити за безопасност трябва да се правят и на тези шосета. Към момента тези инспекции са задължителни единствено за международните трасета, но трябва да станат такива и за националните, категоричен бе той.

Инж. Миланов предложи и полицаите да пращат задължително информация на пътната агенция и общините за пътните произшествия, без да упоменават личните данни на участниците в инцидентите. Идеята е да се установят опасните трасета и да се вземат мерки за подобряване на безопасността им.

 

Проверка

Крият оборот от технически прегледи

02-04Пункт за годишни технически прегледи на автомобили крие значителна част от оборота си. Това установи проверка, в която са участвали служители на отдел “Икономическа полиция” на ГДНП, представители на Националната агенция за приходите и Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”. Провереното дружество е регистрирано по ДДС, като за календарната 2017 г. е отчело пред НАП оборот от технически прегледи, който не отговаря на броя на преминалите през пункта автомобили.

При проверката е установено, че само за времето от 1 до 6 октомври тази година през пункта за преглед са преминали 55 моторни превозни средства, а издадените за този период касови бележки са 21. Това означава, че търговският обект е укрил над 50% от оборота си. Освен това е констатирано, че газанализаторът на дружеството не работи в норми, а системата за мерене на димните газове се манипулира като датчикът не се поставя на правилното място за точно измерване.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Вашите пари