По-малко цилиндри, по-голяма динамика за F-Type

Двуместна спортна кола с по-малко от 6 цилиндъра? Доскоро това звучеше като виц. Но мощност 300 конски сили, ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди и максимална скорост 249 км/ч изобщо не звучат като виц. Това са твърде сериозни динамични качества, които ще бъдат оценени от автомобилните познавачи и забелязани от всички участници в движението, защото става дума за култовия Jaguar F-Type. За първи път „хищната котка” излиза на пътя с 4-цилиндров двигател, но той е най-мощният такъв в историята на марката и просто няма как да „спъне” този породист „звяр”. В гамата на F-Type това е моторът с най-висок специфичен ресурс (150 конски сили на 1000 куб. см работен обем) и в същото време е най-икономичният с 16% по-нисък разход на гориво в сравнение с V6 с 340 конски сили.

Развитието на технологиите и стремежът да се редуцират отделяните вредни емисии водят до намаляване на обема на двигателите не само при масовите, но и при спортните модели. Jaguar F-Type не е единственият расов автомобил с четири цилиндъра под капака. Достатъчно е да споменем, че емблемата на американските „мускулести” коли Ford Mustang и иконата Porsche 911 също се предлагат с 4-цилиндрови мотори. Те са по-леки, по-достъпни и по-пестеливи на гориво в сравнение с 6 и 8-цилиндровите варианти. На хартия разликата между F-Type с новия 4-цилиндров двулитров двигател и F-Type с трилитров агрегат V6 не е фрапиращо голяма – 300 срещу 340 конски сили при мощността, 400 срещу 450 Nm при въртящиямомент, 249 км/ч срещу 260 км/ч при максималната скорост, 5,7 секунди срещу 5,3 секунди при ускорението от 0 до 100 км/ч.

Редица усъвършенствани технологии позволяват на двулитровия 4-цилиндров двигател от поколението Ingenium да комбинира отлична динамика и нисък разход на гориво. По-малкият мотор сваля 52 кг от теглото на F-Type в сравнение с модела V6. Олекотяването е предимно върху предния мост и се отразява много положително върху пътното поведение. Прецизните настройки на шасито осигуряват бързи реакции на командите с волана, пълен контрол на траекторията и добър комфорт при пътуване.

Двигателят работи с най-модерно електрохидравлично управление на клапаните с патентовани от Jaguar контролни алгоритми. Технологията позволява изцяло променлив контрол на хода на всмукателните клапани за оптимални мощност, въртящ момент и ефективност в целия диапазон на оборотите. Изпускателният колектор е интегриран в отлятата цилиндрова глава. През каналите в колектора преминава охлаждаща течност, която намалява времето за загряване и сваля консумацията на гориво и нивото на отделяните вредни емисии. Колекторът е свързан с двоен турбокомпресор по начин, който предотвратява влиянието на пулсациятана отработените газове и това гарантира много по-бързи реакции на турбината. Така се елиминира турбо закъснението и се доставя почти мигновено по-голямо налягане. Самият турбокомпресор е изграден с керамични сачмени лагери с ниско триене. Предимството им се усеща най-вече при студено запалване, когато автомобилът изненадва с отлична стартова динамика.

Директното впръскване на горивото се извършва под високо налягане от 200 бара през централно монтирани инжектори. Технологията неутрализира въздействието върху цилиндровите стени и челата на буталата, а това също води до по-добра ефективност на горивния процес. По данни на производителя средният разход на бензин възлиза на 7,6 л на 100 км. Ниската консумация се дължи и на 8-степенната автоматична трансмисия ZF, адаптирана да оползотворява по най-добрия начин въртящия момент на двигателя от 400 Nm.

Двигателят с 300 конски сили, както всички мотори от семейството Ingenium, се произвежда във Великобритания в центъра на концерна Jaguar Land Rover на стойност 1 милиард лири. Също там се сглобяват четирицилиндровите бензинови агрегати с мощност 200 и 250 конски сили, както и четирицилиндровите дизели с ресурс 150, 163, 180 и 240 конски сили.

За моделната 2018 година F-Type получава не само нов двигател, но и серия подобрения в дизайна и техниката. Сред тях са адаптивните LED фарове, олекотените и издължени седалки, инфо-развлекателната система Touch Pro и предна стерео камера. Водачът разчита на електронни системи като разпознаване на пътните знаци, адаптивен ограничител на скоростта, асистенти при напускане на лентата и за придържане в нея.

„Ревът“ на „звяра“ остава страховит

С въвеждането на 4-цилиндров двигател F-Type не губи едно от най-характерните си качества – звука. Независимо че е с по-малък мотор, този Jaguar продължава да бъде един шумен хищник, който предизвиква внимание и респект не само със своя външен вид, но и със своя „рев”. Автомобилът е оборудван с активна изпускателна система, която му осигурява мощно звуково присъствие.

Отвън 4-цилиндровият вариант се различава незначително от моделите с по-големи двигатели. Отпред можете да го познаете по въздуховодите в бронята, а отзад - по централно разположената ауспухова тръба с единичен, голям овален извод. Версиите с повече от 4 цилиндъра са с двойни и четворни накрайници. С въвеждането на „базовия“ двулитров мотор с 300 конски сили и при купето, и при кабриото, F-Type разполага с много разнообразна гама. На нейния връх застава върховият вариант F-Type SVR с петлитров V8 с мощност 575 конски сили.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили