Превишена скорост - водеща версия за инцидента в Хитрино

Водещата версия, по която работят разследващите, е превишена скорост при влизането в гарата. Това каза за БНТ заместник-главният прокурор Евгени Диков. Той уточни, че разследването е все още в много ранен етап, на който нито една от възможните хипотези не може да бъде изключена. Включително и за умишлени действия.

Събраните първоначални данни сочат, че най-вероятно става въпрос за навлизане в гарата с несъобразена скорост, дали обаче това е единствената причина - ще кажат експертите. Засега не се изключва нито една от възможните версии, допълни Диков. Ключова информация за разследването ще дойде от скоростомерната лента на локомотива, която днес беше превозена в София. Експертите ще изясняват още дали скъсването между 5-ти и 6-ти вагон е причина или следствие от дерайлирането. Ще се има предвид и посоката на взривната вълна.

"Разбира се, всеки има собствена версия, но за нас най-безпристрастното доказателство е разшифровката на записа от скоростомерната лента. Там няма начин да бъде повлияно от една или друга причина, търсене на оправдание, защитни версии и т.н.", обясни Диков.

Осем от най-добрите следователи са на място. До късно снощи са провеждани разпити пред съдия в Бургас и Шумен. Свидетелски показания вече са дали и тримата машинисти, които са били във влака - двама в първия локомотив и един във втория.

"Аз от вчера чух различни версии от по-малко вероятни до по-вероятни - и умишлен взрив до демонтиране на болтове от релсите - неща, които в една или друга степен се проверяват, но засега най-правдоподобно ми се струва че е човешка грешка - превишена скорост при влизане в гарата. Веднага ще бъде възложено на съответните експерти да разшифроват данните от скоростомерната лента, т.нар. черна кутия при самолетите, тахошайба на автобусите, тук е скоростомерна лента, която съдържа цялата информация. Трябва да се вземе предвид климатични условия, скорост на вятъра, в каква посока е бил. Възможно е да има и някакъв технически дефект в цистерните, който също да е допринесъл, но всичко това е въпрос на последващо изясняване и най-вече на експертизи", каза зам.-главният прокурор.

Неофициално експерти в ж.п. транспорта коментираха, че линиите на прелеза преди гарата не са подменяни дълго време и би трябвало да се провери дали са били в изправност. Според главния инспектор по безопасността в железопътната инфраструктура - Бисер Минчев състоянието на трасето не може да е причина за инцидента, защото е било поддържано по график. Той отново подчерта, че в този участък влакът е трябвало да се движи с 40 км в час.

"Свали се информацията от черните кутии от 2-та локомотива. Тя подлежи на разшифровка. Не е такъв вид, в който веднага да излезе стойността на скоростта. Иззета беше от следствените органи, ще бъде разшифрована. Тогава ще стане ясно с каква скорост се е движил влакът. Това коментира Бисер Минчев - главен инспектор по безопасността в компанията "Железопътна инфраструктура".

От компанията-превозвач Булмаркет обявиха, че започват вътрешна проверка на пълната документация и действията по случая. Резултатите ще бъдат предоставени на разследващите. В съобщение от дружеството изказаха съболезнования на близките на жертвите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България