Приходите на А1 нараснаха с 3,5%

Всички основни финансови показатели на А1 бележат ръст през 2018 г. според обявените финансови резултати на A1 Telekom Austria Group. Тенденцията за ръст на приходите на компанията продължава трета поредна година. През 2018 г. те са се повишили с 3,5% до 446,2 млн. евро. Повишението на EBITDA (печалба преди облагане с данъци и разходи за лихви и амортизация) е с 6,1% до 138 млн. евро, като средният приход от абонат (ARPU) бележи ръст от 3,1% до 5,6 евро. Тези финансови данни включват еднократния приход от правно споразумение на телекома за 5,8 млн. евро през третата четвърт на 2017 г., като без него реалният ръст на приходите би бил 4,9%, а увеличението в EBITDA – 11%. Ръстът на EBITDA през последната четвърт на 2018 г. е най-осезаем – 18,2% до 30,5 млн. евро.

Положителните резултати се дължат на увеличение както на приходите от фиксирани услуги с 12,1% до 103,1 млн. евро, така и на по-високи приходи в мобилния сегмент с 0,7% до 268,8 млн. евро и от продажбите на устройства, които нарастват с 12,1% до 66,5 млн. евро.

Причините за ръста на приходите при фиксираните услуги са повишените продажби на цялостни корпоративни ICT и cloud базирани решения, и по-голямото търсене на допълнителни услуги от настоящи клиенти. В допълнение спортните канали MAX Sport също растат като приходоизточник заради добавянето на редица важни първенства в портфолиото си като УЕФА Шампионска лига, испанската La Liga и италианското Calcio и влияят положително върху средния приход от фиксирана линия и броя клиенти на фиксирани услуги на А1.

Ръстът в приходите от мобилни услуги се дължи главно на по-голям брой бизнес клиенти, както и на стартирането на редица иновативни продукти за българския пазар през 2018 г. като приложението за стрийминг на музика A1 Xplore Music, дигиталния портфейл A1 Wallet и А1 кредитна карта, които спомогнаха за диверсифицирането на приходите на компанията.

Приходите от устройства се увеличават благодарение главно на повишение на средната стойност на продадените устройства заради продължаващия тренд за все по-голямо търсене на смартфони, както и на по-ниски нива на субсидии през годината.

В допълнение през май 2018 г. А1 се ребрандира с мащабна комуникационна кампания, което спомогна за по-добра разпознаваемост на пазара и се отрази позитивно на продажбите на всички продукти и услуги на телекома.

Средният приход от абонат нараства с 3,1% до 5,6 евро, а общият брой клиенти на договор за мобилни услуги остава стабилен с увеличение от 0,1% до над 3,5 милиона. Това компенсира в голяма степен спада в броя на клиентите на предплатени услуги от 10% до 429,1 хил. заради продължаващия ефект от ограничението на максималния брой предплатени номера, които може да ползва всеки абонат. Така общият брой клиенти на мобилни услуги намалява с 1,1% до над 3,934 милиона.

Броят на клиентите на фиксирани услуги отбелязва ръст от 2,4% през 2018 г. до 1,03 милиона, като позитивният тренд при ТВ и интернет услугите компенсира спада от намаляващата популярност на фиксираните телефонни услуги.

Разходите за амортизация на А1 се увеличават с 12,7% заради амортизацията на бранда Мтел при ребрандирането на компанията. Това доведе до негативна оперативна печалба преди данъци и такси (EBIT) от -105,1 млн. евро. Без да се взима предвид този счетоводен безкешов ефект, EBIT се увеличава със 175% спрямо 2017 г.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес