Прокуратурата се похвали с 45 извършени действия по разследването в Хитрино

С разрешение на наблюдаващия прокурор от ОП - Шумен, пресцентърът на прокуратурата предостави информация за хода на разследването за тежкия инцидент на гара Хитрино.

От прокуратурата изредиха 45 действия, свързани с разследването около трагедията в Хитрино. По-рано днес директорът на Националната следствена служба Евгени Диков заяви  пред БНТ, че най-вероятната причина за инцидента на гара Хитрино е човешка грешка. Той уточни, че разследващите проверяват всички версии, но подчерта, че е напълно изключена версията за умишлен взрив или терористичен акт.

Под ръководството на Окръжна прокуратура – Шумен продължава разследването за престъпление по транспорта, при което вследствие на дерайлиране на влакова композиция загинаха 7 души и 39 получиха различни по вид телесни повреди. Причинени бяха и значителни щети на близките административни и жилищни сгради.

Незабавно след получаването на сигнала в прокуратурата, по разпореждане на главния прокурор към мястото на инцидента бяха изпратени окръжният прокурор на ОП - Шумен и двама негови заместници, както и петима следователи от следствения отдел на ОП - Шумен.

По разпореждане на главния прокурор дежурни екипи от Национална следствена служба (НСлС) също отпътуваха към с. Хитрино.

Следствени действия по делото се осъществяват от 10 следователи от НСлС, ръководени от заместник- директор на НСлС, съдебни медици, криминалисти и експерти.

Разследването се провежда по план, който се обновява непрекъснато с оглед предстоящите действия.

Към настоящия момент не са изключени категорично нито една от трите версии, по които се работи, а именно:

Нарушени правила при управлението на подвижния ж.п. състав;

Техническа неизправност на подвижния ж.п. състав;

Техническа неизправност в ж.п. инфраструктура (релсовия път и стрелките).

От събраните до момента доказателства е видно, че няма каквито и да са доказателства за умишлен взрив/терористичен акт.

От извършените огледи на стрелките и релейното табло е видно, че е малка вероятността произшествието да е настъпило в резултат на неправилно конфигуриране на трасето (по вина на стрелочник или ръководител движение), но категоричен отговор ще има след изготвяне на експертизите.

До момента са извършени следните действия:

1. Оглед и допълнителни огледи на локомотивите на композицията, като са иззети компютъра, записващ показателите на движението, информацията за показателите на движението от втория локомотив на флашпамет, както и множество документи и мобилен телефон;

2.Оглед на приемното здание на гара Хитрино и релейното табло на наредения маршрут на движение на композицията;

3. Оглед на пост №2, от който е нареден маршрута;

4. Оглед и допълнителен оглед на местопроизшествието с разположението на дерайлиралите цистерни;

5. Оглед и допълнителен оглед на пробитата цистерна – иззети са натривки от вътрешността и за назначаване на химическа експертиза;

6. Допълнителни огледи на всички дерайлирали цистерни след извозването им от местопроизшествието до кариерата в с. Каменяк;

7. Огледи и допълнителни огледи на инфраструктурата на гара Хитрино /стрелки, светофари, коловози/;

8. Оглед на цистерните, намиращи се пред сградата на приемното здание на гара Хитрино закачени за локомотивите;

9. Огледи на цистерните, извозени в гр. Русе;

10. Огледи на коловозите и част от талигите, извозени и намиращи се във фирма „Тракция“ с. Самуил и ф-ма „Шулц“ ООД гр. Русе;

11. Оглед на предполагаемото място на запалването на газа, при който е иззета печка на дървено гориво;

12. Оглед на мястото на експлозията и пожара и пораженията по сградите;

13. 10 бр. огледи на веществени доказателства на документите, иззети от локомотивите;

14. Огледи на 7-те трупа от произшествието;

15. Освидетелстване на пострадалите лица, находящи се в болниците в гр. Шумен и гр. Варна;

15. Изготвени са част от фотоалбумите на огледите;

16. Проведени са разпити на повече от 50 свидетели – длъжностни лица, очевидци и пострадали, като 10 от тях са пред съдия в гр. Шумен, с. Хитрино, с. Тимарево, с. Боян, гр. Варна, гр. Русе, гр. Бургас гр. Горна Оряховица, гр. Казанлък. Изготвени и са връчени 16 броя протоколи за пострадали;

17. Назначени и изготвени са 7 броя ДНК експертизи за установяване на самоличността на починалите при произшествието;

18. Назначени и изготвени са 7 броя съдебни токсикохимични експертизи па починалите;

19. Назначени са 7 бр. съдебно медицински експертизи за установяване на причината за смъртта на починалите;

20. Назначена и изготвена е техническа експертиза за разшифроване на данните от скоростомерните устройства на локомотивите;

21. Назначена е техническа експертиза за състоянието на железния път в района на гара Хитрино преди произшествието;

22. Назначена е техническа експертиза на осигурителната техника на гара Хитрино;

23. Назначена и изготвена е пожаротехническа експертна справка;

24. Назначена е комплексна пожаротехническа експертиза;

25. Назначена е допълнителна техническа експертиза за установяване на състоянието на устройството за бдителност и други показатели на локомотив № 86-003. Същият ще бъде придвижен на буксир до гр. София за оглед от експертите, като ще бъде придружаван от следовател от НСлС, с оглед избягване на евентуално манипулиране по локомотива;

26. Назначена е техническа експертиза за състоянието на подвижния железопътен състав на композицията;

27. Назначена е химическа експертиза на иззетите обтривки от вътрешността на пробитата цистерна;

28. Назначена и изготвена е техническа експертиза на доброволно предаденото DVR устройство със записи от инцидента;

29. Назначена е допълнителна техническа експертиза на същото устройство с цел опит за възстановяване на данните в него.

30. Назначени и изготвени са съдебно психиатрични консултации на обвиняемите лица;

31. Назначени са комплексни съдебно психиатрични и психологични експертизи на обвиняемите;

32. Назначени са съдебно химически експертизи за установяване на наличието на алкохол или наркотични вещества на машинистите;

На всички експерти по назначените експертизи е осигурен оглед на първичното произшествие, локомотивите, цистерните, сградите и съоръженията на гара Хитрино и са предоставени всички изискани от тях до момента документи;

33. Изискани са и са предоставени документи от ИА „ЖА“ за разрешителните и лицензиите за жп. превоз на „Булмаркет рейл карго“ ЕООД;

34. Предадени са документи от централен диспечерски център гр. Горна Оряховица касаещи предвижването на композицията;

35. Изискани са и са предадени документи от „Лукойл България“ и митническо управление гр. Бургас касаещи товара на композицията;

36. Изискана е и предадена документация касаеща обвиняемите лица от медицинските заведения където са се намирали преди привличането им в качеството на обвиняеми;

37. Изискана е документацията за всички пострадали намирали се на лечение или обработка във болниците в гр. Шумен и гр. Варна;

38. Изискана е и е предадена документация от офиса на „Булмаркет рейл карго“ ЕООД в гр.Русе, касаеща собствеността на цистерните, превозни документи, длъжностни характеристики, трудови договори, вътрешноведомствени документи, регламентиращи дейността на длъжностните лица във фирмата в това число и на машинистите на композицията;

39. Изискана е информация от НИМХ към БАН за метеорологични условия към момента на инцидента на местопроизшествието;

40. Изискани са справки за починалите лица, за родствените връзки с оглед определяне на кръга на пострадали от престъплението;

41. Изискани са и са изготвени справки за съдимост на обвиняемите лица;

42. Изискани са документи от областната управа на обл. Шумен във връзка с обявяването на бедствено положение в с. Хитрино;

43. Изискани са нормативни и вътрешноведомствени документи от НК „ЖИ“;

44. Установени са собствениците на пробитата цистерна, като е изискана документация за същата чрез представителя им в Република България.

45. В хода на разследването са иззети: парче от релса, печка на твърдо гориво и обтривки от вътрешността на пробитата цистерна. Веществените доказателства са предоставени на експертите.

На 19.12.2016 г. са повдигнати обвинения на двамата машинисти от локомотив № 86-003 (първият локомотив в композицията). ОС-Шумен уважава предложението на ОП-Шумен за вземане на мярка за неотклонение „задържане под стража“ на първия машинист и оставя без мярка за неотклонение втория машинист. С определение на АС-Варна, мярката за неотклонение на първия машинист е изменена в „парична гаранция в размер на 10 000 лева“.

Планирани предстоящи действия:

Продължаване на разпитите на пострадалите лица;

Разпити на длъжностни лица от ИА“ЖА“ и НК“ЖИ“ за изясняване на обстоятелства, свързани с даването на разрешения и контрола на железопътните товарни превози;

След получаване на документацията от болничните заведения, назначаване на съдебно медицински експертизи за причинените телесни повреди на лицата, преминали през болнични заведения;

Анализ на получената документация и при необходимост изискване на нови документи;

Провеждане на допълнителни разпити на свидетели с оглед изясняване на нововъзникнали факти по делото;

Изискване на документи за действията на кризисния щаб по време на спасителната операция в с. Хитрино и евентуални разпити на длъжностни лица за хода й;

Назначаване на допълнителни експертизи при възникнала необходимост;

Повдигане на окончателни обвинения на виновните лица.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България