Процедурата за концесията на летище София започва отново до края на лятото

До края на лятото ще сме готови да възобновим процедурата за концесията на Летище София. Не искам повече политически да се спекулира с един нормален икономически инструмент, който гарантира инвестиции и устойчиво развитие на транспортната инфраструктура. Това каза пред БТВминистърът на транспорта Ивайло Московски.

Той допълни, че по темата за концесията е излязла доста манипулативна информация.

В концесията никой на никого нищо не подарява и не дарява. Собствеността не се променя, тя си остава държавна за целия период, каза министърът.

Включително направените инвестиции остават държавна собственост и след периода на концесията остават за държавата.

Вярвам на екипа, който година и половина готви тази концесия, допълни министърът.

Упрекът идваше основно от колегите отляво, желанието да бъде прекратена концесията. В предишните техни мандати има 14 концесии на транспортна инфраструктура, коментира Ивайло Московски, като добави, че счита това за правилен икономически инструмент, с който се гарантират инвестиции в транспорта.

Той обясни, че сравнението с летището в Белград е абсолютно некоректно.

"25-те кандидата на Белград се отчитат на първото ниво, където ние сме имали 40 кандидата – това е първоначалното закупуване на документи. Процедурата за Летище София е специфична, защото предвижда голямо авансово плащане – такова изискване за летище Белград няма. Първоначалната вноска за летището е обвързана с размера на нотифицираната държавна помощ която ще дойде от Брюксел – тази помощ ще бъде около 230 млн. и преследваме тази концепция. Другият вариант е да ги искаме от бюджета тези пари", каза Московски.

Поискали сме оферти от Световна банка и от Европейска инвестиционна банка. Този подход е сравнително скъп, това са услуги на институции, които не са евтини, обясни министърът.

"За тях ще платим около 2 млн., за да гарантираме, че, актуализирайки анализите, изготвяйки концепцията за самата процедура, ще бъде максимално гарантирана прозрачността"

Министър Московски съобщи още, че се готви изцяло нов Закон за движение по пътищата. По думите му Законът за движение по пътищата е най-често променяния закон. Московски смята, че трябва да се раздели на три отделни закона:

Един, който да гарантира безопасността и правилата като цяло, инфраструктурата, знаци и маркировките за движение по пътищата.

Втори закон, който да акцентира върху обучение и квалификация на хората, които управляват превозни средства и трети, който да се фокусира върху техническите характеристики, категоризацията и качеството на превозните средства.

Проблемите по границите бяха идентифицирани още миналата година и те регулярно се случваха и на останалите ГКПП – Русе, Видин, "Капитан Адреево", "Кулата", каза още министърът.

Проблемите са няколко – от една страна там, където сме първа страна, на "Капитан Андреево", се прави анализ на риска и често се стига до 100-процентов контрол, което води и до създаване на колони.

Той допълни, че другите проблеми са организационни и се надява в следващите месеци митниците и гранична полиция да ги решат.

Става дума за недостиг на служители и липса на определен вид устройства и съоръжения, които помагат за тези проверки.

Конкретно за "Кулата" през трета колона ще се пускат празните превозни средства, които много по-бързо ще преминават на кантарите, трети допълнителен кантар също ще се сложи, каза министърът.

"И на гръцка страна пропускливостта не е толкова голяма и там също става задръстване. Буферната зона между двете граници ще бъде използвана като тип паркомясто за допълнителни проверки и да има отделен поток за леките автомобили и микробуси", допълни министърът.

Анализът на риска ще покаже може ли да се мине към някакъв вид селективно пропускане на границите, каза Московски и изрази надежда в първите седмици да се реши проблемът с недостига на хора чрез командироване на служители от другите пунктове.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България