Пускат предсрочно 10 км от „Хемус“ (обзор)

На 15 август започва строителството на отсечката Белокопитово-Търговище

До 2024 г. ще е изцяло завършена магистрала “Хемус”. Върви мащабно строителство и ще изпълня обещанието си пред хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Търново, Търговище и Варна. Това обяви премиерът Бойко Борисов, който вчера инспектира изграждането на отсечката между Ябланица и пътен възел “Боаза” заедно със строителния министър Николай Нанков и председателя на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Светослав Глосов.

Премиерът изтъкна, че това е най-трудният за изграждане участък, за който се изисква огромен труд и капацитет. “Виждате как се строи в планината - тези българи в камионите, в багерите, във валяците, са герои също. Това прави БВП, това ще доведе повече бизнес и туристи”, добави Борисов.

Въпреки предизвикателствата и трудния планински терен отсечката от магистрала “Хемус” ще бъде завършена предсрочно със 7-8 месеца, обясни регионалният министър Николай Нанков. В същото време не е правен компромис с качеството на пътя и сигурността на работниците. Очаква се отсечката да бъде отворена за движение през август следващата година.

Трасето включва и редица съоръжения. Ще бъдат изградени 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, един подлез при общинския път Брестница-Съева дупка и една етапна връзка в близост до село Брестница, която ще свърза трасето с първокласния път Коритна-Белокопитово. Това обясни председателят на АПИ инж. Светослав Глосов за “Труд”. Магистралното трасе ще е с габарит от 27 метра, с две ленти в посока, две ленти за спиране и средноразделителна линия.

От инженерна гледна точка се изграждат огромни съоръжения – насипи по 26 метра, за да се изравни денивелацията на трасето, обясни премиерът Бойко Борисов на място. Водостоците са огромни, тъй като зоната е вододайна. Отливат ги на място, допълни премиерът. Техническият ръководител на обекта Калин Борисов обясни, че големите насипи се изпълняват чрез арнонасипни системи, а водостоците са 14-тонни, извънгабаритни и се правят на място, за да се спестят разходите от транспорта им.

Към момента 30 % от трасето на 10-километровия участък между Ябланица и пътен възел “Боаза” е готово, а заедно с проектирането изпълнението е на 35 на сто, обясни Нанков.

Средствата, които се инвестират, са 55 млн. лв. без ДДС при обявена първоначално цена от 90 млн. лв. Спестени са 40%, подчерта регионалният министър. Той сравни инвестицията с тази за изграждането на магистрала “Люлин”. При същия терен и същите съоръжения търгуваната през 2005 г. магистрала струва около 8 млн. евро на километър. Тук говорим за под 3 млн. евро. за километър или почти 3 пъти разлика в цената, обърна внимание Нанков. В момента се подготвят и промени, с които ще се удължи гаранцията на магистралите с 3 години, допълни министърът.

Премиерът Бойко Борисов обяви след инспекцията, че на 15-ти август ще започне строителството на отсечката между Белокопитово и Търговище от магистрала “Хемус”. До края на месеца ще стартира и търга за изграждане на отсечката от пътен възел “Боаза” до разклона за Плевен и Ловеч. Тези 52 км ще бъдат разделени на три етапа, обясни Нанков. До края на годината ще се търгуват и останалите около 83 км до Велико Търново, съобщи министърът.

Премиерът Борисов коментира, че вероятно в началото на октомври, с 8 месеца предсрочно, ще бъде открита отсечката до Сандански на магистрала “Струма”. В момента останалите участъци от тази магистрала се строят или търгуват. По отношение на археологическите находки той посочи, че решението зависи от археолозите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България