Първите 8 жертви взе Черният август по пътищата

Моторист загина на пътя София-Варна при разклона за ловешкото село Голец. Снимка: Цветан Томчев

Гастарбайтер заспа зад волана и предизвика сблъсъци на „Тракия” в нощта срещу неделя

Моторист обезглавен в Ловешко

Осем души загинаха и над 110 бяха ранени при тежки катастрофи от 1 август до 4 август следобед. Кървавият кошмар напомни, че е започнал най-черният месец от годината, при който в България от 3 десетилетия насам загиват средно над 100 мъже, жени, деца и старци.

Досега тази картина не успяха да променят нито една акция на „Пътна полиция”, нито една промяна в Закона за движение по пътищата, а още по-малко ще могат да направят това от някоя Държавна комисия по безопасност на движение или дежурен щаб в МВР по пътната обстановка.

Статистиката на КАТ по месеци от 1990 г. насам (виж таблицата) категорично сочи, че пикът на жертвите е в трите месеци от лятото плюс септември. По принцип през този период времето е топло, пътищата по често са сухи, светлата част на деня е дълга, децата са във ваканция, а хората пътуват през отпуските си с автомобили по курортите у нас или в чужбина, както и по родните си места.

През лятото страната ни става кръстопът на гастарбайтери от Турция, които пътуват със семействата си от страни от Западна Европа към родината си. Някои от тях карат по 2-3 денонощия без почивка, заспиват зад волана, изпреварват рисково, не спазват ограниченията на скоростта и това не е само тази, или по-миналата година, а от 70-те години на миналия век.

Такъв е случаят от нощта срещу при 154-ти километър на магистрала „Тракия” при Белозем. Малко след 0,50 ч гастарбайтер заспива зад волана на автомобила си и се удря в друг автомобил. Загива един човек. Двете коли задръстват платното в посока Бургас и и следва втори сблъсък, при който в болница издъхва още една жена. Следва и трети удар вд спрели заради инцидентите автомобили. При трите сблъсъка са ранени общо 10 души, четирима от които са турски гастарбайтери.

След влизането ни в ЕС през 2007 г. през България преминава и втори голям поток от леки коли и ТИР-ове от Румъния към Гърция. Вече над 10 години румънци пътуват с автомобилите си за почивки по нашето Черноморие, заедно с украинци, молдовци и руснаци.

Също вчера стана и друга кървава катастрофа, характерна за сезона. На пътя София-Варна, близо да разклона за ловешкото село Голец, моторист изгубва управлението на машината си с габровска регистрация, пада на асфалта и е обезглавен от идващ насреща автомобил.

 

Между 16 и 19 часа

Най-много убити и ранени в събота и неделя

Два дни от седмицата са най-опасни за шофиране - събота и неделя не само през летните месеци, а и през цялата година. А часовете в тях са от 16 до 19 ч, сочат анализите на статистиката на КАТ.

През миналата 2018 г. по пътищата в страната в събота и неделя са загинали 229 от всички 611 жертви, което прави над 37% от всички загинали при катастрофи. Почти същото показва и статистиката за 2018 г. - 238 от всички 682 жертви са загинали в събота и неделя.

Опасната тенденция се запазва и през тази година. Девет души загинаха през денонощието по-миналата неделя - 28 юли, а в неделята на 14 юли жертвите бяха 7 и всички катастрофи тогава станаха в опасната часова зона между 16 и 19 часа.

Друго, характерно за българската действителност е, че 74% от жертвите на катастрофи са по пътищата от първи, втори и трети клас. При тях има насрещно движение и най-често стават челни удари.

 

Черната статистика и за Европа

Краят на юли и началото на август са най-опасни

Ангел Виденов, ТРУД

] Само 10% от жертвите в Европа са при инциденти на магистралите. У нас за 2018 г. загиналите на магистрали са 14,61% от всички убити, а за 2017 г. - 12,86%.
Само 10% от жертвите в Европа са при инциденти на магистралите. У нас за 2018 г. загиналите на магистрали са 14,61% от всички убити, а за 2017 г. - 12,86%.

Не само в България топлият сух асфалт през лятото е по-опасен за шофьорите. Традиционно юли и август са месеците с най-много загинали в катастрофи в Европа. Като цяло изследванията сочат, че най-много пътни инциденти стават в края на юли и началото на август, като почти всеки втори е предизвикан от шофиране с висока скорост. Само една от всеки 10 тежки катастрофи стават на магистрала, останалите са на по-второстепенни пътища.

В Германия, която е страната с най-натоварено движение в Европа и с най-много регистрирани автомобили - 47 милиона, през миналата 2018 г. имаше увеличение на загиналите с около 40 души до общо 3220. Едно от обясненията на експертите беше много дългият летен сезон с хубаво топло време до късната есен. Повечето слънчеви уикенди доведоха до по-интензивен трафик с повече пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти по шосетата.

 

Три съвета как да оцелеем през ваканцията

 

Проверете за ремонти и прогноза за времето

Преди да поемете към мястото за лятната ваканция, уточнете маршрута, по който ще стигнете дотам с автомобила. Проверете в сайтовете на АПИ или МВР дали и къде по пътя ви има ремонти и ограничения. Ако познавате алтернативен път, изберете него пред магистралата. Така правят например много шофьори, които за Монтана и Видин и минават през прохода Петрохан, за да не участват в задръстванията на „Хемус” и разминаванията с колони от ТИР-ове между Ботевград и Мездра. Проверете и прогнозата за времето и избягвайте да карате в часове, в които се очакват летни бури и градушки.

Не карайте със зимни гуми в жегата

Около 44% от българските шофьори сменят зимни и летни гуми. Останалите близо 60% карат с каквито гуми имат. КАТ продължава да не отчита в протоколите за катастрофи с какви гуми е била колата и дали са според сезона. През ноември всякави полицаи и чиновници се изреждат да призовават да се кара със зимни гуми, но нито един от тях не се явява през юни и ли юли да призовава да не се кара със зимни гуми. Това е опасно, защото грайферът им буквално се размазва и изпича върху нажежения асфалт и спирачният път на автомобила се удължава.

Пътуването да е празник, а не състезание

Опитайте да превърнете в празник пътуването за вас и семейството ви до летните курорти в България или други страни. Това означава да предвидите място по маршрута, на което да спрете за обяд в ресторант, или вечеря и нощувка в хотел в някои от градовете по пътя. Ако пътувате с децата, използвайте случая те да видят с очите си някои от забележителностите на нашата родина - например хълмът Царевец във Велико Търново, Мадарският конник, паметникът на връх Шипка и т.н. Поне когато пътувате за ваканция, не се състезавайте и не бързайте да стигнете за определен час.

 

Трагедия през лятото на 2018 г.

Автобусната катастрофа в Своге - 20 убити, осем обвиняеми

Трима министри подадоха оставка заради инцидента

] 25 август 2018 г. Автобус се подхлъзна на завой, удари два автомобила, разкъса предпазна мантинела и се обърна в дере край Своге.Загинаха 20 души, 8 бяха ранени. Снимка: Денислав Стойчев
25 август 2018 г. Автобус се подхлъзна на завой, удари два автомобила, разкъса предпазна мантинела и се обърна в дере край Своге.Загинаха 20 души, 8 бяха ранени. Снимка: Денислав Стойчев

Автобус се хлъзна на завой, удари последователно два автомобила и се обърна в дере край пътя в Искърското дефиле край Своге. При катастрофата на 25 август 2018 г. загинаха 20 души, осем бяха ранени и това стана един от най-тежките пътни инциденти не само за миналото лято, а и за последните години у нас.

Още в първите дни се установи, че шофьорът Григор Григоров е навлязъл във фаталния завой с 53,5 км при ограничение на скоростта до 40 км/ч. При тази скорост и на мокрия от дъжда асфалт автобусът е станал неуправляем и навлязъл в насрещното платно. Оказа се обаче, че и има и друга причина - намаленото сцепление между асфалта и гумите на автобуса заради състава на настилката в участъка, ремонтиран само 2 години по-рано и приет от Агенция „Пътна инфраструктура” без забележки към фирмата изпълнител „Трейс”.

Трима министри - на вътрешните работи Валентин Радев, на регионалното развитие Николай Нанков и на транспорта Ивайло Московски подадоха оставки. Разследването бе възложено на Националната следствена служба.

През април тази година бяха обвинени седем длъжностни лица, отговорни за ремонта на пътя. Двама от тях са подалите оставки шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов, които са обвинени за длъжностно престъпление. Останалите петима души, участвали в ръководството и надзора на строителните дейности, ще отговарят за независимо съпричиняване на тежката катастрофа.

При повдигането на обвиненията към шефовете от АПИ и строителите от прокуратурата уточниха ,че са извършени 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели и са назначени 46 експертизи.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България