Резервната гума бавно изчезва

Новите коли се оборудват със спрейове и “патерици”

Без допълнително колело има повече място за багаж и батерии

В зората на автомобилостроенето колите са били оборудвани не с едно, а с няколко резервни колела. Нещо съвсем естествено, защото спукването е било ежедневие по лошите пътища без асфалт, а и самите гуми не са били особено здрави. Случвало се е при едно пътуване да се налагат по две-три смени на гуми.

Можете ли да си представите сега да спукате два или три пъти гума на път към морето? Не че не е възможно по нашия грапав и надупчен асфалт, но е факт, че тези аварии вече се случват много по-рядко. Някои шофьори имат късмета да карат с години, без да им се налага да слагат резервното колело. А то започна да изчезва от новите автомобили.

При много модели резервното колело вече не е част от стандартното оборудване и се превръща в екстра, за която се плаща допълнително. За да се пестят финансови средства и място в багажника, автомобилните производители предлагат малоразмерни резервни гуми. Това са т.нар. “патерици”, които служат за придвижване с ограничена скорост до най-близкия сервиз за ремонт на повредената гума. Още по-лесен вариант е комплектът за отремонтирване на спукана гума чрез впръскване на уплътняващ спрей през винтила на колелото. Това решение обаче не помага, когато гумата има по-голям пробив или прорез.

Гумите с подсилени странични бордове Run-on-Flat позволяват пътуването да продължи с по-ниска скорост при загуба на налягане. Но те са скъпи и тежки, а това натоварва бюджета на собственика и ходовата част на колата, а и возията им не е толкова комфортна.

Голямото кръгло гнездо за резервната гума в дъното на багажника е трън в очите на автомобилните конструктори. Те искат да използват това пространство, за да увеличат товарния обем, който е важен показател в конкуренцията със сходни модели на пазара. Производителите на електрифицирани модели също търсят начини да “изхвърлят” резервното колело и неговия “леген”, за да има място за батериите, които обикновено се инсталират в пода и дъното на автомобила. Някои спортни коли на Ferrari и Porsche от години се произвеждат без “леген” за резервна гума.

При първите автомобили допълнителните колела са били монтирани дори отвън на каросерията (най-често отстрани на калниците), за да бъдат най-лесно достъпни и под ръка на шофьора, когато се наложи да се извърши смяна. Идеята резерзвата гума да е на удобно място извън каросерията се прилага от години при офроудърите. Още в първите серии Land Rover за сафари резервното колело е легнало върху предния капак и става любимо място за сядане на ловджиите. Jeep намира друго решение, което не пречи на видимостта на водача, а именно гумата да бъде инсталирана не върху предния капак, а на вратата на багажника. И днес легендарният всъдеход Jeep Wrangler носи резервното колело като раница отзад. Други модели също прилагат тази идея. В този случай е полезно гумата да бъде облечена в мек или твърд калъф, за да се съхранява по-добре. Калъфът от своя страна може да се превърне в естетически символ на автомобила. Някои американски коли от 60-те години парадират с ефектно боядисаните лъскави калъфи за външно монтирани резервни колела.

Има и други оригинални конструкторски хрумвания по въпроса с резервната гума. Тя се намира в моторния отсек при по-ранни модели Fiat Panda, Renault 16, Citroen DS и Lada Niva, но там е изложена на високи температури и контакт с течности от двигателя. Това решение днес не се прилага, не само защото не е удачно, но и поради факта, че гумите на новите коли стават все по-големи. При някои модели те се монтират отдолу под багажника, но там също са изложени на външни влияния и се замърсяват.

 

Спукването се случва по-рядко

Един шофьор пука гума средно веднъж на 10 години. Това показва статистиката на германския автомобилен клуб ADAC, който е най-голямата по рода си транспортна организация в Европа. Данните са на база на подадени сигнали за аварии по пътищата на Германия, които са с качествена настилка, но и са най-бързите на континента и гумите са подложени на сериозни натоварвания. Въпреки това в Германия по закон не е задължително колите да бъдат оборудвани с резервни гуми.

В някои държави като Чехия, Словакия, Унгария, Испания, Черна гора и Сърбия има задължение резервната гума да присъства в базовото оборудване. Ако тя не се предлага серийно от производителя, трябва да бъде заместена с комплект за ремонт на гуми или спрей.

 

Скривалище за милиони

Резервната гума е използвана често за престъпни цели. В нея се пренасят наркотици, пари, злато. Неотдавна германската полиция при рутинна проверка в багажника на немски шофьор откри 1,5 милиона евро, скрити в “легена” на резервната гума. Трафикантите са изобретателни в измислянето на начини да скрият стоката си под кората на багажника. Поради тази причина в граничните зони на европейските държави водачите могат да бъдат спрени за ненадейна проверка, при която контролните органи буквално да претърсят целия превозван багаж, включително и “легена” за резервното колело.

 

„Легенът“ често ръждясва

При повечето съвременни автомобили с резервна гума тя се намира в “леген” в дъното на багажника, който е покрит с кора за равна повърхност и лесно организиране на товарите. Много собственици на автомобили забравят за резервната гума и когато тя им потрябва, обикновено не е достатъчно напомпана. Освен нейното налягане, е силно препоръчително редовно да се проверява и състоянието на “легена”, в който се намира гумата. Там се събира влага и опасността от корозия е голяма. По отношение на резервната гума инженерите на Volkswagen имат оригинални идеи. В любимото бусче на хипитата – знаменития Transporter, колелото е монтирано вертикално на предния капак под стъклото. А не по-малко славния “бръмбар” Beetle налягането от резервната гума се използва за пръскането на течността за чистачки върху стъклото за почистване, тоест напомпването е необходимо редовно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили