Румънските съдилища искаха 10 000 леи от капитан Христо Спасов от Балчик

Варненският апелативен съд отказа да признае и да допусне изпълнение на решения на Окръжния съд в Мангалия и на Апелативния в Констанца да бъде наложена специална конфискация на капитан Христо Спасов, рибар от Балчик, в размер на 10 000 румънски леи с левова равностойност 4 395.12 лева.

Пресслужбата на Апелативен съд Варна припомни, че преди това Добричкият окръжен съд призна присъдата и съдебното решение на румънските съдилища и допусна конфискацията, наложена на българския капитан. Втората съдебна инстанция обаче намери, че преценката на магистратите в Добрич е неправилна и незаконосъобразна.

Варненският апелативен съд напълно споделя доводите на защитата за това, че кап. Спасов е извършвал стопански риболов в изключителната икономическа зона на Румъния в Черно море с валидно разрешение за риболов, издадено от компетентните български власти, а това не е престъпление по българския НК. Основателно е позоваването и на Регламент (ЕО) № 2371/2002 г., според който „риболовните кораби на Общността имат равен достъп до водите и ресурсите във всички води на Общността, освен тези, посочени в параграф 2".

Втората съдебна инстанция има още едно основание за отказа и то е свързано с изтеклата абсолютна двегодишна давност, приложима за конфискацията.Решението на ВАС е окончателно. Корабът на капитан Христо Спасов с 10-членен екипаж беше арестуван край Мангалия на 13 април 2011 г. на 22 мили от брега с мотива, че балчишките рибари бракониерстват.

Капитанът беше обвинен, че нямал разрешително от румънските власти за улов в тяхната изключителна икономическа зона. Той обаче е притежавал българско разрешително, както и запис в регистъра на риболовните кораби на ЕС, което по еврорегламент му дава право да упражнява занаята във водите на други страни членки на съюза.

Скандалът през 2011 г. предизвика протести на български риболовци и намесата на тогавашния еврокомисар по рибарство Мария Даманаки. След като прекара 34 дни в ареста, а корабът му бе задържан за година, Спасов беше оправдан два пъти от първоинстанционен съд в Мангалия.

Заради протести на прокуратурата обаче делото срещу него беше възобновявано, докато се стигне до присъдата за конфискация. Още преди тя да бъде потвърдена, заради разходите по дългата съдебна сага, продължила повече от 5 години, капитанът фалира и беше принуден да нареже корабчето си за скрап, както писа "Труд".

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право