Сделки в небесата

И спекулативна серия от съвпадения

Търговската свада, която САЩ започнаха с канадския машиностроителен конгломерат „Бомбардие” в края на септември с обявеното налагане на 300 % мито върху вноса на техни летателни апарати на американска територия, влезе в нова фаза във вторник. Изненадващо, европейският авиационен концерн „Еърбъс” обяви, че закупува основния дял от 50,1 % от подразделението на „Бомбардие”, което произвежда въпросните пътнически самолети от среден клас, известни като серия С. Според експерти този ход ще позволи канадските летателни апарати да се сглобяват в заводите на „Еърбъс” в щата Алабама и поне на първо време да се избегне митото върху вноса им.

От „Боинг”, които са в основата на конфликта, благодарение на успешното им лобиране в Белия дом, вече обявиха, че ще положат всички усилия тази маневра да не мине. Официална позиция на Вашингтон засега не е имало. Но пък в Отава веднага са се погрижили да се възползват стратегически от хода – според официално комюнике на канадското правителството, премиерът Джъстин Трюдо още във вторник е разговарял с Тръмп по телефона, за да му посочи положителните аспекти на сделката, наблягайки на множеството нови работни места, които тя ще позволи да се разкрият в щата Алабама. Където Доналд Тръмп е обещал на жителите, гласували в мнозинството си за него, точно това. От канадската национална телевизия дори успяха да изкопчат изявление от говорител на губернатора на Алабама Кий Айви, в което последният подчертава колко благотворно за икономиката на щата ще е откриването на още една линия за сглобяване на летателни апарати. Умел ход на Трюдо, трябва да му признаем.

Още повече, че новината за закупуването от „Еърбъс” на дялове от „Бомбардие” дойде успоредно на тази, че четвъртият кръг от консултациите между САЩ, Канада и Мексико за предоговаряне на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) във Вашингтон са се провалили. Още една от предизборните инициативи на Тръмп, която буксува на място. Но любопитното съвпадение е, че обявяването на санкциите срещу „Бомбардие“ преди 20 дни съвпадна тогава с предишния кръг неуспешни преговори за НАФТА, на които тогава домакини бяха канадците. Ход-по-ход. Политиката си е бизнес.

Като говорим за съвпадения, ден по-рано, в понеделник вечерта, британският премиер Тереза Мей беше на изненадващо блиц-посещение в Брюксел, за вечеря-разговор с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер. Придружена бе от най-висшите си дипломати по въпросите за Брекзит, след като петият кръг от преговорите се проведе без особен успех миналата седмица в европейската столица. Чиста спекулация е какви теми са били засегнати по време на продължилата по данни на мести кореспонденти час и половина среща. Дали са засягали извънредно сумата на „сметката за развода“ или очакваното от съвета в петък решение за напредъка на преговорите, или нещо друго.

Но санкциите на САЩ срещу „Бомбардие“ засягат пряко Великобритания, която има участие в компанията и на чиято територия са базирани европейските й производствени мощности. В частност тези които сглобяват крилата за самолетите от въпросната серия С, които се намират в Северна Ирландия – общо 4000 души работят за канадския концерн, който се явява и най-големия работодател там. Новината за санкциите излагаше над четвърт от тези работни места на риск. А въпросът за статута на границата на ирландския остров и бъдещите отношения там продължават да са едни от основните препъни-камъни в преговорите между Лондон и Брюксел за Брекзит. Което, както писах тогава, поставя британския премиер в патова ситуация и на милостта на съдбата – нито може да си позволи да се озъби особено на Вашингтон, най-малкото за да брани „специалните отношения“ и перспективите за бъдещо търговско споразумение, нито може да потърси някакво съдействие от ЕС, защото… Брекзит.

И ден след непланираното й посещение в Брюксел „Еърбъс“ пристига на бял кон и купува дяловете на „Бомбардие“, които засягат пряко производствените мощности в Северна Ирландия. Британците си отдъхват и отстъпват някъде по трасето за статута на границата. Примерно. Спекулация и чисто съвпадение. Но и бизнесът си е политика. Истината е, че според справка на агенция Ройтерс „Еърбъс” са проявявали интерес към закупуването на същия дял (50,1 %) от производството на серията С самолети на „Бомбардие“ още през 2015 г. Но тогава са решили да се оттеглят, защото апаратът все още не е бил въведен в експлоатация, което той реално все още не е. Явно са преосмислили. Както се казва, имаш ли правилната карта, играй я в правилния момент.

Пазар за 125 млрд. долара годишно

Включването на “Еърбъс” в конфликта между “Боинг” и “Бомбардие” на страната на по-малкия канадски конкурент според експерти ще даде бъдещо предимство на европейския авиационен концерн на световния пазар за производство на средни и големи пътнически летателни апарати, с годишен оборот от 125 млрд. долара. Едновременно с това, на фона на загубите които ще спести, “Бомбардие” ще трябва да приеме за много дълго време позицията си на покровителствана компания.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи