След вота идва преглед на сектор “Сигурност”

Правителството ще оценява готовността на държавната машина да защитава територията и гражданите си

Станахме свидетели на мълчаливи дебати по внесения от парламентарната опозиция в лицето на „БСП за България“ вот на недоверие на правителството „заради провала в политиката по сигурността“ с близо 15 страници мотиви. Резултатът, що се отнася до предстоящото гласуване, е предизвестен. Проблемът обаче остава. Той не се отрича и от управляващите. Очевидно и заради това, Съветът по сигурност към Министерския съвет одобри предложението през 2018 г. да бъде подготвен и до 2020 г. да бъде завършен стратегически преглед на системата за защита на националната сигурност. В неговите рамки ще бъде проведен и стратегическият преглед на отбраната.

Това е много смело решение. Подобна крачка не е правена скоро. Обектът на този преглед, т.е. системата за защита на националната сигурност се състои от държавни органи и структури, които осъществяват дипломатическа, отбранителна, разузнавателна, контраразузнавателна, оперативно-издирвателна, правоохранителна и охранителна дейност и които са представени в Съвета по сигурността към Министерския съвет. Ще се наложи правителството да преоцени една голяма част от дейностите, за които пряко отговаря. И да вземе съответните решения, което е задължително. Самото обявяване на такъв преглед показва, че има сериозни причини за неговото провеждане. Обичайното обяснение при такива случаи е промяната на средата за сигурност. По-сериозният анализ обаче, сигурно е поставил и въпроса за адекватността на държавата и всичките й военизирани и специални структури на днешните и утрешните заплахи за България. Тази тревога се подхранва и от факта, че Съветът е взел това решение след одобряването на проекта на Годишен доклад за състоянието на националната сигурност на Република България през 2017 г. Потвърждава се, че предстоящият стратегически преглед на целия сектор „Сигурност“ идва след сериозен анализ на състоянието на националната ни сигурност и определени изводи, за които не е трудно да се предполага.

Добре щеше да бъде, ако дебатът по вота беше един своеобразен първи етап на подготовката и провеждането на стратегически преглед на системата за защита на националната сигурност, включително и на отбраната. За съжаление, той не се състоя. По тактически причини, най-вероятно. От това загубиха всички – управляващи и опозиция. И най-вече - обществото. Така проверката на готовността на държавната машина за защита на страната и нейните граждани тепърва предстои.

Друг е въпросът, че подобни прегледи почти са загубили доверие в хората. В отбраната например, има много богат опит в това отношение. Не е пресилено, ако кажем, че у нас има хора, чието любимо занимание е да инициират прегледи, да формират няколко десетки работни групи, да пишат визии, програми и планове и да чакат някой да ги изпълнява. Дори по обективни обстоятелства. Сега пак се стъпва накриво. По принцип у нас едно правителство е с четиригодишен мандат. Би трябвало подобен преглед да се проведе в началото, а не в края на управлението. Получава се така, че това управляващо мнозинство ще вземе определени решения, които трябва да се изпълняват от следващото. А практиката у нас показва, че това почти не се случва. Изглежда, че такава ни е народопсихологията. Идваш на власт и светът започва от теб. Предишните обикновено са грешни.

Подобни разсъждения са породени не от друго, а от сериозността на нещата. За да звучи убедително един стратегически преглед, трябва да бъде последван от доста съществени промени, които ангажират не толкова ведомствата и службите, колкото законодателната и съдебната власт. В отбраната например, най-пресни са спомените от неосъществените намерения на правителството на Орешарски да прави такъв преглед. Той трябваше да роди нов закон за отбраната и въоръжените сили, нов закон за резерва, инвестиционен план за превъоръжаване и модернизация и други подобни документи, за които продължава да се говори от експертите, че са много необходими. Не му стигна времето на тогавашното правителство. Изглежда, че сегашното е решило да му свърши работата.

Рискът в подобен мащабен процес е да излязат от привидно забвение стари идеи за прекрояване на системата за национална сигурност. Макар че в момента не можем да се оплачем от законова основа, особено на специалните служби. Да, но дали някой не чака удобен момент пак да обединява цивилното и военното разузнаване? Или да прехвърли още функции на армията, които по учебник не са й присъщи? Въпроси, които са открити, докато не се обявят мотивите за провеждане на стратегически преглед в тази сфера, където по принцип трябва да се пипа с кадифени ръкавици. Другият подход обикновено дава обратен резултат.

 

Продухване или стабилизиране на системата?

Ако има и най-малък замисъл за първото, идеята се опорочава. Впрочем това вече сме го гледали. Понякога се правят иначе обосновани промени на структурата на силите, за да си отидат едни и да дойдат други. По-важното, дори належащото, е да има стабилизиране на системата. Ако това е целта и се постигне, аплодисментите ще бъдат заслужени.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи