София с двойно повече коли на глава от населението от Виена

Снимка: Архив

37% от столичаните се придвижват с градския транспорт

Столицата ни има двойно повече автомобили на глава от населението, отколкото Виена, сочат експертите, които събират данни за изготвянето на визията за София за 50 години напред. Днес те проведоха дискусия на тема „Небостъргачи и придвижване”.

„Ръстът на населението, новите работни места, увеличената мобилност и новата автомобилна инфраструктура водят след себе си и до ръст на степента на моторизация в София“, заключват те. През 2016 г. регистрираните автомобили в София са 680 на 1000 души. За сравнение моторизацията във Виена е със значително по-ниски нива, за 2016 г. на 1000 жителя са регистрирани едва 370 коли. Броят на ползващите коли в София е нарастнал значително-през 2006 г. регистрираните автомобили в София са били 444 на 1000 души.

Получените данни от системата за Управление на трафика за сряда 30.05.2018 г. показват, че най-натовареното кръстовище е това на Сточна гара с над 300 хил. преминали превозни средства за денонощие.

Според анкетата за придвижванията в София, проведена при съставянето на План за устойчива градска мобилност, от 2017 г. с обществен транспорт се придвижват 37% от респондените. За сравнение през 2011 г. ползвателите са 44% и се наблюдава значителен спад. Процентът на хората, придвижващи се с автомобил като шофьори и пътници, се е покачил с 1,2% от 29,1% до 30,3%. Пешеходците също се увеличават от 21,7% до 29,7%. Значително е увеличението при велосипедистите – от 0,1% до 1,7% за 2017 г. От пътуванията само с обществен транспорт най-използван е автобусът с 44,4%. Следван е от трамвая с 24,3%, метрото с 21,8% и тролейбуса с 9,6%. От четирите вида обществен транспорт само при метрото се наблюдава увеличение от 2011 г., когато е заемало дял от 9,8%. Автобусът намаля от 50%, трамвая от 26,8%, а тролейбуса от 12,5%. Респондентите посочват и няколко подобрения, при които биха ползвали повече обществен транспорт. Най-честият отговор е, че са необходими по-добри разписания и по-кратки интервали на превозните средства. Други отговори са по-нови превозните средства, по-удобни връзки между маршрутите и цената на билета да е съобразена с времето или разстоянието за пътуване. При въпрос по каква причина не се ползва велосипед, хората най-често посочват големите разстояния. Друг отговор е по обективни причини като пренос на багаж или здравословни състояние, както и несигурността на придвижване и не достатъчно доброто състояние на инфраструктурата.

По данни от ЦГМ от 2014 г. линиите на наземния градски транспорт, в които се возят над 15 хил. пътника дневно са 8 - 4 автобусни и 4 трамвайни. Най-натоварените тролейбусни достигат 12 хил. пътника на ден. Трамваите номер 5 и 7, дори надхвърлят 20 хил пътника. Другите 2 свръхнатоварени трамвая са 20 и 22. Всеки от четирите най-натоварени автобусни линии достига до Югоизточна София, която не е обслужена от нито един трамвай, или до бул. Цариградско шосе. Линия номер 280 свързва Студентски град с Цариградско шосе и СУ, линия 204 - Ж.К. Дружба, Цариградско шосе, бул. България, Ж.К. Гоце Делчев, а линия 111 свързва двата най-населени жилищни комплекси в столицата - Младост и Люлин, като се движи по околовръстното. Четвъртият автобус е линия 72 - от Западен парк, през Орлов мост и Подуяне до хотел Плиска.

По данни за 2017 г. от Проекта за разширение на метрото от април 2018 г. на Транспро, предоставени на Визия за София от Метрополитен, се разбира, че метрото превозва средно по 250 хил. пътника на ден или 7,6 млн. на месец. През работен ден ползваемостта преминава 300 хил. пътника и достига до 350 хил., а събота и неделя се ползва със средно около 40% по-малко.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България