София тръгва на лов за драскачи и лепачи

За установяване самоличността на нарушителите ще бъде използвано видеонаблюдението в сътрудничество с органите на реда

Непълнолетните също подлежат на глоба

Общината в София затяга контрола срещу драскачите по фасади, спирки, подлези, метростанции и други обществени обекти, предпочитани от вандалите със спрейове. Засилените мерки се налагат по повод зачестилите случаи на посегателства и многото жалби на граждани, съобщиха за “Труд” от Столичния инспекторат.

До момента няма нито една санкция за този вид нарушение, тъй като разкриването на извършителите е почти невъзможно. Обикновено те действат в малките часове на денонощието, а за да бъдат санкционирани трябва да са заловени или да има свидетели. За установяване самоличността им ще бъде използвано изграденото видеонаблюдение в града и сътрудничество с органите на реда. Инспекторите пък ще наблюдават по-често проблемните зони.

Заловените драскачи ще бъдат глобявани от 100 до 2500 лв., като под ударите на тази мярка попадат и непълнолетни лица, навършили 16 години. “Те подлежат на административно-наказателна отговорност, ако са били в състояние да разбират същността на извършеното, съгласно наредбата за обществения ред”, обясни Иво Пенев, началник на контрола върху рекламната дейност в Столичен инспекторат. Общинското звено призовава гражданите да подават сигнали на телефон 02/987 55 55, ако са станали очевидци и по този начин да съдействат за по-бързо установяване на нарушителите.

Като част от мерките за решаване на проблема с драскането се използва специализирана техника. Инспекторатът вече започна поетапно почистване на засегнатите обществени места, като сред първите бяха фасадата на музея “Квадрат 500” откъм бул. “Васил Левски”, стената при градинката на Руската църква и ул. “Г. С. Раковски”.

Друг проблем, който загрозява естетическия вид на столицата, е безразборното лепене на обяви и плакати на нерегламентирани места. По данни на инспектората над 200 000 рекламни и информационни листовки се разпространяват из града всеки месец.

Част от проблема е недостатъчният брой афишни колони – единствените места, на които по закон лепенето е позволено. В момента те са едва 44, а според експерти столицата има нужда от поне 800. Броят им даже продължава да намалява периодично заради различни инфраструктурни преустройства, което допълнително ограничава възможностите за разпространение на хартиените рекламни материали. “От наша страна вече е дадено предложение за увеличаване на местата за свободно разпространяване на афиши и обяви в отговор на нуждите на града”, обясни Иво Пенев.

От началото на годината инспекторите са връчили 71 предписания на провинили се лица, от които изпълнените са 60. Най-често закона престъпват лица, извършващи ремонти на покриви, автоуслуги, учебни курсове и бързи кредити, разкриха от Столичен инспекторат. Единствената към момента, която не се е вместила в сроковете за доброволно отстраняване на разлепените в тяхна полза реклами, е таксиметрова компания, за което е глобена с 10 000 лв.

За възпиране на лепачите и драскачите се използва и антиплакатна боя, с която се обработват стълбове, стени, паметници и други. В столицата по този начин са защитени над 1000 електрически стълба, като предстои боядисването на още по бул. “Дондуков” и бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”.

 

Патриотизъм

Никой не посяга на трикольора

Добри резултати показва инициативата за боядисване на откритите електрически табла в цветовете на националния флаг. Вече няколко месеца не е констатирано нито едно посегателство на улични художници срещу близо 50-те украсени в бяло, зелено и червено кутии.

“Вандалски надписи няма, но на две места са се подписали графитъри, сякаш изпълнението е тяхно”, разказа Иво Пенев. Ефективността на този метод за превенция не е останала незабелязана. “Вече имаме запитвания от граждани, фирми и районни администрации, които също искат да се включат в инициативата”, похвали се Пенев.

 

Началникът на контрола върху рекламната дейност в Столичен инспекторат Иво Пенев:

Законодателството е либерално към нарушителите

03-kare1Законодателството е либерално към нарушителите, защото им се дават минимум 15 дни, в рамките на които да поправят своето деяние. Това на практика не ни позволява направо да налагаме глоби при явни нарушения. Масово те чакат крайния срок и така рекламните материали изпълняват предназначението си. Ще предложим поправка в тази част от наредбата, с която срокът да бъде намален до 3 дни, след което да може да се налагат санкции, защото в момента само си играем на предписания.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България