Тихомир - BG следата в „Годзила 2”

Композиторът прави музика за филми от Холивуд и Боливуд

Първият инструмент на родения в Харманли музикант е гайдата

Рисува репродукции на световноизвестни майстори, така се разтоварва

Един българин на 32 години пробива в Меката на киното, при това - без да е учил някога композиция. И без да е мърдал от родния Пловдив...

„Щом има интернет, всичко е възможно - смее се Тихомир. - Тук в Пловдив ми е хубаво, тук ми е добре, обичам си града...”

За Тихомир Христозов композирането е като детска игра. Просто създава музика и звукови дизайни, които включва в тематични каталози. А после някой в Боливуд или Холивуд си харесва нещо и го включва в трейлъра, рекламата или в самия филм. Като казваме „някой”, разбирайте компании от ранга на „Уорнър”. На 2 август е излязъл вторият му албум с музика и звукови дизайни за тази компания. Работи и с „Парамаунт”, „Юнивърсъл”, студио „Фонтана” в Чехия, с някои фирми в Америка, с един френски бутиков лейбъл „Авалон Зиро”, който държи изключително високо ниво.

Първият инструмент на родения в Харманли музикант е гайдата, свири на нея от 5-годишен. В рода му има един голям музикант - вуйчото на майка му, народният певец Груйчо Дочев, един от първите солисти на ансамбъл „Филип Кутев”.

В Харманли Тихомир живее до VI клас, а после се премества в Пловдив. Учи в музикална паралелка на „Любен Каравелов” с основен инструмент гайда плюс пиано. Завършва и Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство (АМТИИ) в Пловдив.

„Винаги съм мечтал за някакви по-големи, по-различни неща от това, да бъда просто изпълнител”, казва той. Композира от малък, първите си мелодийки пише още на 10 години. „Правех го ей така, за собствено удоволствие, и защото исках да развивам тази музика по съвсем друг начин”, казва Тихомир. После започва да развива мелодиите и темите за симфоничен оркестър. Композициите му не са изпълнявани наживо, а си ги записва в студиото, на компютъра, с виртуални инструменти, които имитират тези в симфоничния оркестър.

Първата голяма тръпка за филмова музика е когато чува саундтрака към „Титаник”. Тогава е още дете. Композициите го грабват до такава степен, че започва да си мисли и мечтае, какво ли е човек да е част от такава огромна продукция... Но му трябва време да се усъвършенства, да усвои технологиите... Години наред се образова сам по адски сложните софтуерни програми за музициране. Просто отваря дадена програма и пробва какво може да се прави с нея. В началото му е много трудно, после се свързва с хора, които му помагат. Всичко учи в движение. Гледа купища филми, като следи и сюжета, и музиката в тях. След завършването на музикалната академия се издържа като прави аранжименти на народни певци, на оперното трио „Сопрано”. Със сестра си Владислава, народна певица и също гайдарка, ходят по участия из България с народна музика.

Първият му опит във филмова музика е за документален филм на община Карлово. След това се свързва по интернет със Сунил Санджан, известен индийски режисьор и продуцент в Боливуд. „Изпратих му музики, а той писа: „Супер! Точно нещо такова съм търсил. Искаш ли да направиш музиката за един късометражен и един пълнометражен филм?”. И за Тихомир започва истинско приключение... Единият филм - „Обещание” е адски тежка любовна драма за мъж, който живее в спомените си за голямата любов на живота си, а тя е мъртва. И мъжът пише, пие и плаче, а накрая я пуска да си замине от него. Нашето момче се справя юнашки с музиката към тази адски сълзлива история. С втория филм „Апартамент” 211” му е по-лесно, защото е трилър в холивудски стил.

За пръв път пробива в холивудска продукция преди близо 3 години. Птичката на късмета не каца на рамото му лесно, сам предизвиква нещата да се случат. Праща композициите си по интернет и в един момент разбира, че негова музика е включена в промото за филма Wonder Woman („Жената чудо”) в Латинска Америка. „Това беше първата ми стъпка в голямото кино - споделя Тихомир. - Правех музиката за „Студио Фонтана” в Чехия. Компаниите си държат координатите с много от телевизиите по целия свят, с много други компании там, които се занимават с видеата на филмите. Те са избрали моята музика за рекламата на този филм.”

После включват негова музика и за реклами на филми като „Шерлок Холмс” с Робърт Дауни Джуниър, за сериала „Красавицата и звярът”, за филма „Колибри” с Джейсън Стейтъм. В Alita: Battle Angel („Алита - боен ангел”) на Джеймс Камерън, компютърна анимация, за хитовете „Червената лястовица”, „Ready Player One” също е взета негова музика.

Какво е звуков дизайнер ли? Не е звукооформител. Той създава уникални звуци, като ги моделира на компютъра. Използват се много в трейлърите за отделяне на кадри, за подсилване на експлозии, на въздействащи сцени. Много негови композиции са използвани в латиноамерикански сериали, предпочитани са и от тв канали като Discovery, ВВС, МTV и Gео. Досега не се е случвало някой да не му плати за това, че е използвал негова музика, в Холивуд и по света с авторското право няма мърдане.

Големият му удар е включването на негови звукови дизайни за официалния трейлър на „Годзила 2”, блокбъстъра на „Уорнър Брадърс” Godzilla: King of the Monsters, излязъл на 31 май. После използват негова музика за рекламата на филма. „Като съм споделял, че искам да правя музика за Холивуд, са ми казвали: „Имаш ли си представа колко е сложно това нещо?”, смее се Тихомир и продължава: „За много хора много неща им се струват невъзможни. Но когато човек има една цел и знае къде отива, път ще се намери...”

„За да създадеш филмова музика, трябва да си абсолютно „влязъл във филма”, да си наясно с цялата история, със сюжетните линии, героите”, казва композторът. Пращат му видеото, сценария, репликите на героите. Някой път гледа видеото десетки пъти. Запознава се с идеята на режисьора за дадена сцена. За всеки от главните герои има музикална тема. Трябва да се съобразиш с героите - къде отиват, какво правят, дали някой иска да ги убие например. Всичко в музиката трябва да е синхронизирано. „Хем имаш супер много ограничения, хем си супер свободен да твориш”, смее се композиторът.

Сега той работи върху няколко албума или каталози за трейлъри за холивудски филми на ужасите. Кефи го да пише музика за хоръри, приготвил е изобилие от дизайнерски звуци и му е много забавно. „Обаче не обичам да ги гледам тия филми на ужасите”, смее се Тишо.

Сравнява си часовника с големите в Холивуд, като Ханс Цимер - един от най-успешните филмови композитори в момента, автор на музиката за „Гладиаторът”, анимацията „Цар Лъв”. На официалните награди за трейлъри - Golden Trailer Awards, са номинирани 3 от официалните трейлъри със звукови дизайни на Тихомир: на „Годзила”, на хоръра „Scary Stories to Tell in the Dark” („Страшни истории за разказване в тъмното”) на Гилермо дал Торо и на sci-fi трилъра Captive State („В плен”).

За женитба още му е рано. Работи яко, понякога с часове. Живее в студиото си, твори, когато се налага по цели нощи. „Не се оплаквам, хубаво ми е”, смее се Тихомир. А когато му „гръмне главата”, зарязва всичко и... рисува репродукции на световноизвестни майстори. Така се разтоварва. Намира си снимки с хубава резолюция на известни платна в интернет и прерисува всичко с маслени бои. По едно платно работи няколко месеца.

Не е учил рисуване. „Гледах един филм - „Фалшификаторът”, и като видях как този човек ги прави тия картини, си викам, що да не опитам и аз. И нарисувах „Избиването на младенците” на Рубенс. Това беше първата голяма репродукция. Рисувах я 5-6 месеца почти всеки ден, а после си я закачих в стаята. Сега работя над „Тайната вечеря” на Леонардо да Винчи”, разказва артистът.

Никога не е ходил в Холивуд. И това ще стане. Стъпка по стъпка. „Мечтая да правя музика за цели филми за Холивуд. Дай, Боже, някой ден да стигна и до там”, споделя амбициите си композиторът.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл