Тих бял Дунав се вълнува, опера кънти

"Мантията" е заглавие, което не е поставяно в България в последните 80 години.

Духовенство и местна управа откриха първия летен фестивал „Крепост на вековете“ във Видин

Лек бриз откъм реката, която се извива като гигантска анаконда, охлажда раменете на елегантно облечената публика. За премиерата на първия летен фестивал във Видин "Крепост на вековете“ - "Баба Вида" в петък вечер са пристигнали градските първенци, представители на духовенството и местните власти, видински интелектуалци и гости. Не липсват и оперните туристи - любителите на това изкуство, които обикновено пътуват по цял свят, за да гледат нови постановки. Билетите са напълно разпродадени.

Фестивалът се открива с две едноактни опери от Пучини – "Мантията" - заглавие, което не е поставяно в България в последните 80 години, и "Джани Скики".

Всъщност никой не би могъл да очаква това, което беше подготвил този път режисьорът акад. Пламен Карталов. "Мантията" е опера от Джакомо Пучини с простичък, но неколкопластов сюжет за изневяра и отмъщение, за лична и социална трагедия. Особеността в случая е, че по либрето действието се развива на шлеп по река Сена. Може би за първи път в света тази опера се поставя в реални условия - върху истински шлеп в река. Телевизионните камери, които заснемаха премиерата, няма как да предадат цялостното изживяване. Това, което елитната публика във Видин гледа, е 5D опера. Спектакълът протича, обогатен от всичките ухания и едва доловими звуци на лятната крайдунавска нощ.

Жегата е отстъпила място на нощната прохлада. Покрай "сцената" (шлепа) преминават лодки, а гласовете на дамския хор звучат откъм водата. Съучастничка на режисьора и артистите е голямата, почти пълна месечина - особено ефектна при реплики като "Тази вечер луната свети така ярко." А камбанен звън на градския часовник, отмерващ 22 ч, звучи като част от музиката. Реалните условия са използвани максимално, а реката е действащо лице, понесла в проблясващите си в мрака води дълбоко символично и философско значение - такова, което се усеща с порите на кожата, което прониква в дробовете, донесено от свежия полъх на вятъра.

Ценителите на оперното изкуство с леко недоумение очакваха да видят какво ли решение е намерил режисьорът Карталов за втората опера "Джани Скики", чието действие се развива в дома на флорентински покойник, където алчни роднини пристигат като ято лешояди да търсят завещанието. И ако шлепът е естествен декор за първата опера, как ще се преобрази в благороднически дом за втората. Образованият зрител със сигурност е останал възхитен от творческата визия на режисьора за първата опера, но решението му за втората може спокойно да бъде определено като вдъхновено свише. Впрочем самият Карталов точно това и казва: "Господ ми подсказа как да го направя."

Постановката на "Джани Скики" е съвсем различна от тази, която сме гледали на сцената на Софийската опера и новият прочит определено е по-свеж и крайно удовлетворителен.

Най-новият летен фестивал на Софийската опера във Видин започна с фантастично изживяване. След всички летни фестивали, които Пламен Карталов е осъществил през последните няколко десетилетия - на хълма Царевец в Търново, в парка на военната академия, пред храм-паметника "Александър Невски", пред Мавзолея и др., този е най-поетичният - зареден с двойното очарование на вечния Дунав и на красивия летен Видин.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства