Томислав Дончев: Репертоарът на левицата още от изборите е базиран на популистки настроения

Не знам дали е температурата на политическите страсти се влияе от празничния цикъл, но е нормално предвид топлите, светли, християнски празници да говорим за смирение. Колкото до високата температура, тя се галванизира взаимно, не идва само от едно място. Това каза пред БНР вицепремиерът Томислав Дончев, според когото изпращаме „година на остри политически страсти“.

В политиката трябва да има да има емоции, трябва да има чувство. Това не е чиновническа работа. Само по себе си, това не бива да ни притеснява. По-притеснителното е, когато се поддържа политически репертоар, който е по същество деконструктивен и отнема възможността да се вземат трудни, понякога непопулярни решения.  Дългият режим на инвестиране в подобни страсти прави невъзможно вземането на рационални решения, което би трябва да е целта на политическия процес. Репертоарът на левицата още от изборите е базиран много често на абсолютно популистки настроения. Атакуват се е примерно абсолютно всички режими или инструменти на управлението. Направихме така, че до голяма степен целия инструментариум, примерно, за управление на публичния ресурс - обществена поръчка, концесия - да звучи винаги, по дефиниция, като нещо лошо. Аз искам да попитам снимани репертоара на левицата още от изборите. Нормално е да има и съмнения, и подозрения, а вероятно и случаи на злоупотреба с тези режими, но как се управлява без да имаме обществени поръчки и без да се правят, например, концесии.

Дончев определи мораториума върху реимбурсирането на иновативните лекарства като „опит да се направи реформа и да се ограничат злоупотребите в здравеопазването“, който обаче не е бил добре обяснен: "За да вземаш правилни решения в политиката, освен техническото изпитваме на нещата, трябва във всеки един момент да се убедим че притежаваш необходимото доверие. Когато се получи криза на обществото мнение, когато обществото мнение е убедено, че по този начин се ограничават правата на болните, не остава много избор! На въпрос колко предложения на опозицията е приело управляващото мнозинство, Дончев заяви: Бих приел добра идея, която не произлиза от кръговете на управляващите, стига да е добра. Причината, примерно, да не бъдат приети предложенията, свързани с така наречения алтернативен бюджет (на БСП) е не защото той е предложен от опозицията, а защото предложенията не са добри! От аритметична гледна точка са неверни, грешни, а някои от тях – опасни. Редно е опозицията непрекъснато да критикува, да предлага алтернативни предложения, само че това, което ме безпокои, е, че предложенията не са добри. Българската армия и въоръжени сили ще се модернизират и това трябва да се случи по най-прозрачния начин, заяви Дончев, според когато споровете са нормални когато се говори за разходи от порядъка на милиарди.

Той нарече „синтетичен скандал“ добилия популярност през есента „Кум-гейт“, в който беше замесено името на съпартиеца му Делян Добрев. Да се правят графики и да се създават несъществуващи или комични връзки е много близко до хибридната война. По повод друг скандал от есента – „Суджукгейт“ - той допълни: Не може да очаквате, когато имаш няколко хиляди души актив - общински съветници, кметове, народни представители така нататък - поведението на всеки от тях да е абсолютно неукоримо и следвайки най-висши морални стандарти. Разликата между нас и другите е, че когато има подобно укоримо поведение, се вземат мерки.

Според Дончев, не бива да очакваме, че новият антикорупционен орган ще се справи с явлението корупция за няколко месеца:  Така да бъдем откровени по отношение на така наречения антикорупционен закон сме в режим на свръх очаквания, което само по себе си е опасно. Нужда от подобен орган има и нужда от подобен закон има! Дали той ще допринесе за борба с корупцията по високите етажи на властта – да! Дали ще има ефект – да! Дали това ще изкорени корупцията по принцип - това вече е илюзия! Дончев коментира и алтернативния текст на БСП: Разбирам стремежа на опозицията да бъдат различни и алтернативни, но предложението им назначаването на ръководител на органа да е функция или право на президента е укоримо. Най-малкото Народното събрание е колективен орган и по линия на баланс противопоставяне, удържане на властите там има шанс да се вземе много по-балансирано решение, отколкото назначаването от едноличен орган, който крайна сметка президента.

Относно правомощията на новия антикорупционен орган да иска прилагане на СРС при съмнения за неправомерно обогатяване, Дончев заяви: По принцип, всеки момент, когато държавата се опитва да пази устоите си, включително случаите, когато тя се бори с корупцията, с криминални престъпления, с тероризъм, тя нарушава нечии права. Всички добре го знаем В крайна сметка, целта на закона нали е да изкорени корупцията. Това няма как да се случи без държавата понякога да влиза в личното пространство. В крайна сметка, цялото правораздаване и репресивната роля на държавата е свързана с ограничаване или отнемане на права! По какъв начин иначе се борим с корупцията. Опитът от последните почти 3 десетилетия показва, че корупцията със заклинания, с декорации до момента не е преборена. Почти няма световно прилаган способ за борба с корупцията, който да не е прилаган в България, отчете Дончев

Не би ли било безкрайно подозрително, ако във формат на коалиционно управление различните политически формации и техните представители винаги говорят едно и също, попита вицепремиерът в отговор дали има напрежение в управляващата коалиция. Дончев изтъкна, че обществото не е настроено към радикални реформи и понякога на управляващите се налага да се откажат от правилно решение заради неубеденост на обществото. Той даде пример с реформата във водния сектор, където въпреки необходимостта от средства за адекватна инфраструктура има обществено недоволство срещу поскъпването на водата на база потребени количества. За да имаме адекватна система за водоснабдяване и канализация на България са й необходими разходи не по-малко от 10 милиарда. Една десета от тях, да кажем, имаме на разположение като европейско финансиране. Как да бъдат изградени всички водопроводи и канализации, пречиствателни съоръжения и така нататък. Вариантите са два - или финансиране от Централния бюджет, който е за сметка на данъците на хората, или финансиране през таксата за водата. Финансирането през таксата, съобразно европейското законодателство, е правилния начин, защото в зависимост от това колко ползваш, толкова плащаш.

Дончев обясни и какво би приел за успех на българското европредседателство: Европа е много сложен механизъм. Там има различни виждания по различни въпроси. Ако ние, в рамките на предателство, по някой спорен въпрос, постигнем сближаване на позициите...Например аз ще отговарям за голяма част от събитията, съвети и събития, свързани с бъдещето на кохезионната политика и бюджет. Там има разногласия и те са по отношение на примерно 3 – 4 основни точки. Ако успея, в рамките на ролята си на модератор, на фасилитатор, дори на лидер, да постигна сближаване на позициите това ще бъде успех. Той ще бъде оценен! Ще бъде оценена способността на България, на администрациите, на политиците ѝ да бъде такъв модератор на европейско ниво и да генерира консенсус.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика