Транспортът на природен газ за България стана неоснователно скъп

Писмо на Сашо Дончев, председател на УС на „Овергаз Мрежи” АД, до ръководството на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК)

 

До УС на БФИЕК

Уважаеми господа,

С настоящото писмо се обръщаме към Вас, провокирани от изявления в пресата от страна на БФИЕК по теми, безспорно важни за българския газов пазар. За съжаление изказаните тези и твърдения обаче се основават или на абсолютно погрешна информация за конкретните събития, или (иска ми се да вярвам, че това не е така) на стремеж да бъде злепоставен „Овергаз Мрежи”. Въпреки това бихме искали да приемем поведението на представляваната от Вас организация за проява на активна гражданска позиция. Нещо, което безспорно ценим! Несъмнено, като такава, тя може да добави ползи за обществото и да помогне за предотвратяването на един или друг опит за злоупотреба.

Внимателният прочит на изнесените от Вас „факти” в пресата и в т. нар. открито писмо до заместник министър-председателя г-н Томислав Дончев показва, че те по всяка вероятност имат конкретна цел - да се помогне на обществения доставчик да оправдае неефективните си разходи при управление на своите доставки на природен газ за българските потребители. Но дали в „загрижеността” си за разходите на българския потребител БФИЕК е наясно, че нейните членове ежегодно плащат безумно високи сметки за безхаберието и тоталната незаинтересованост на управляващите същия този обществен доставчик?

Ето няколко конкретни примера от практиката, които ни карат да зададем този въпрос:

1. Абсолютно необоснована, висока цена на пренос на 1000 м3 за 193,5 км на румънска територия.

Газопроводът през Румъния, по който се доставя природен газ за българския пазар, е изграден със средства на България. Този газопровод обслужва само българския пазар. През 1990 г. потребителите на природен газ в България са заплащали по-малко от 1,5 $/хил. м3 за пренос през Румъния, а сега КЕВР одобрява на обществения доставчик разход за същата услуга в размер на 5,5 $/хил. м3. Общата сума, която българските потребители днес плащат в повече, възлиза на над 10,3 млн. лв/год.

2. Заплатен, но неизползван капацитет за пренос през територията на Румъния.

До началото на текущото тримесечие „Булгаргаз” ЕАД ежегодно закупуваше целия капацитет на газопровода "Исакча 1- Негру вода 1", а общото потребление на природен газ в България може да натовари само 35-40% от него. По този начин за последните 27 години консуматорите на природен газ в България са заплатили над 700 млн. лв. за пренос през Румъния. Ако заплащаха само за използвания капацитет, този разход нямаше да надхвърля 280 млн. лв., т.е. българските консуматори са ощетени с още 420 млн. лв. Добре е да се знае, че изграждането на нов газопровод би струвало около 200 млн. лв.

3. Огромни суми за валутно-курсови разлики.

Липсата на хеджиране на риска от валутно-курсови разлики за 4-то тримесечие на 2016 г. (съгл. Решение № Ц-35/2016 г.) е довело до 12,5 млн. лв. допълнителни разходи на обществения доставчик, които КЕВР по добра стара традиция ще признае като ценообразуващ елемент в бъдеще. Ако подобна опасна тенденция се запази в рамките на една година, допълнителните разходи на обществения доставчик могат да достигнат дори до 50 млн. лв. В тази връзка бихме желали да припомним, че историята помни и тримесечия, в които общественият доставчик е достигал до отрицателни валутно-курсови разлики, надхвърлящи 25 млн. лв. за едно тримесечие.

4. Високи и от никого неконтролирани оперативни разходи на "Булгаргаз"ЕАД.

Контролът върху целесъобразността на извършваните от „Булгаргаз” ЕАД разходи (които са ценообразуващи елементи), обикновено се изчерпва с тяхното безкритично валидиране чрез решенията на КЕВР за утвърждаване на пределни цени. Нещо повече, „Булгаргаз” ЕАД е мотивиран да прави колкото може повече разходи. Поради пороците в Наредба № 2 за регулиране на цените на природния газ, този повишен разход на „Булгаргаз” ЕАД води косвено до увеличаване на неговата печалба за сметка на крайните потребители.

5. Разходи по кредити за оборотни средства, които дружеството ползва, за да компенсира неплащането на едни от най-големите консуматори, например „Топлофикация София” ЕАД.

От публикуваните финансови отчети на „Булгаргаз“ ЕАД се вижда, че независимо от факта, че дружеството събира своите задължения авансово от коректните си платци, в същото време има задължения за извършен пренос към „Булгартрансгаз” ЕАД за повече от една година, въпреки че Наредба 2 на цените на природния газ му гарантира възстановяване на разходите за осигуряване на необходимия оборотен капитал.

 

Уважаеми господа,

Надяваме се горецитираните факти да поставят във фокуса на вниманието Ви и да Ви накарат да потърсите отговор на действително важните въпроси за развитието на българския пазар на природен газ!

Например като този за ролята на обществения доставчик в условията на свободен пазар. Защо такъв субект липсва на европейския енергиен пазар? Кому е нужен и каква е добавената стойност за потребителя в България?

Видно от Вашето открито писмо, БФИЕК разполага с достатъчна информация относно отговорността на обществения доставчик. Без да се съмняваме в компетентните познания на Вашите експерти по темата, си позволяваме да Ви предложим да посъветвате Вашите членове да прегледат още веднъж договора си с юридическото лице „Булгаргаз” ЕАД и да си зададат въпроса: Какво е доказателството, че страна по договора е общественият доставчик и откъде е видно, че предмет на договора е „обществена доставка“? С риск да избързам с отговора си ще Ви кажа направо – няма такива доказателства! Използвайки ролята си на обществен доставчик, „Булгаргаз” ЕАД действа от позицията на монополист и оказва натиск, като подписва със своите клиенти договори, които не подлежат на никаква регулация и се налагат на принципа „приемаш или оставаш без газ”.

В заключение бихме желали да Ви уведомим, че сме в процес на преговори с юридическото лице „Булгаргаз” ЕАД за доставки при свободно договорени условия. Дълбоко сме убедени в отговорността, с която колегите от „Булгаргаз” ЕАД подхождат към задължението си да осигурят търсенето на природен газ с необходимите обеми и възможности за пренос. В потвърждение на горното Ви информираме, че юридическото лице „Булгаргаз” ЕАД е заявило обвързващо своята готовност да ни предостави съответната оферта за доставка на природен газ, каквато сме изискали от него преди датата на търга за разпределяне на годишен твърд капацитет за пренос на природен газ през Румъния и преди да заяви своите обеми към своя доставчик – „Газпром експорт”. Проява на висок професионализъм от Ваша страна ще бъде, ако не се опитвате да влияете по какъвто и да е начин на тези преговори и прекратите дезинформирането на важните за българската енергетика институции. Приветстваме усилията Ви и Ви насърчаваме да продължите и занапред да търсите и изисквате равнопоставеност и прозрачност в българската енергетика. Надяваме се да попитате публично обществения доставчик колко всъщност пренос на природен газ е осигурил за 2017 година през територията на Румъния и как е защитил интересите на своите настоящи и потенциални клиенти в процеса на приемане на новите, днес вече действащи правила там.

Живеем в интересно време, но въпреки това свободата на избор не е девалвирала по важност. Тя има цена и е добре ако не желаем да помагаме на онези, които са готови да я платят, да не ги наказваме като непослушни деца. Силно се надявам, че това е последният път, в който ни се налага да Ви отговаряме на получени през медиите напълно неоснователни обвинения. Последното отдаваме на липсата на опит и информация в БФИЕК. И за двете сме готови да помогнем.

С уважение,

Сашо Дончев

Председател на Съвета на директорите

„Овергаз Мрежи” АД

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи