Тънка бира е шлагерът на сезона

Пазарният дял на нискоалкохолното и безалкохолното пиво у нас все още е между 1 и 2 процента

Някои български марки се произвеждат в чужбина

Идва лято и температурите се повишават, но при бирата, една от класическите напитки за сезона, тенденцията е точно обратната - градусите падат. На мода тази година ще са безалкохолните или с ниско съдържание на алкохол напитки, разкриха от бранша пред “Труд”.

На пазара се появяват все повече подобни продукти. Производителите предлагат също безалкохолни сайдери, както и познатите ни плодови бири, но с 0,0% съдържание на алкохол.

“Това е модерна тенденция в цяла Европа и ние не изоставаме от нея, защото се стремим да отговорим на търсенето от страна на потребителите”, разказа Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

Технологията на производство на безалкохолната бира е много по-сложна, иначе суровините са същите, обясни тя. Необходимо е специфично оборудване, което е много скъпо. В същото време пазарът на нискоалкохолната бира у нас все още е малък - между 1 и 2 процента от общото количество. Затова някои от тези продукти на български марки всъщност се произвеждат в чужбина.

Запазва се интересът към т.нар. мътни бири, които бяха изключително добре приети от потребителите през миналата година. Производителите разширяват предлагането в този сегмент, като новостите са най-вече по отношение на опаковките, които стават все по-разнообразни, но и при маркетинга.

Компаниите, които заложиха на слогана “ретро”, “старо” и всякакъв тип послания, препращащи към миналото и традициите, уцелиха десетката. “Явно тези вкусове се харесват на потребителите заради емоциите, които всеки свързва с младостта и винтидж културата”, обясни Радомирова.

Това са непастьоризирани, нефилтрирани бири, които се произвеждат по иновативна технология, за да имат по-дълъг срок на годност.

Наистина ли обаче ретрото е ретро и вкусът е онзи от едно време? “Потребителите очакват именно това и от обратната връзка с тях, както и със специалистите в пивоварната технология, до голяма степен то е постигнато”, категорична е Ивана Радомирова.

 

Търговия

Изнасяме повече, внасяме по-малко

03-5Пивоварите у нас отчитат и друга позитивна тенденция - нарастване на износа за сметка на вноса. През 2016 г. в страната са влезли 527,7 хил. хектолитра бира от ЕС и трети страни, което е спад с 2% спрямо предходната 2015 г., когато вносът е 538 хил. хектолитра. Експортът на българска бира не е голям, но все пак бележи лек ръст, като през миналата година родните пивовари са изнесли около 150 хил. хектолитра при 138 хил. през 2015 г.

Традиционните пазари за родните марки са държавите с най-големи български диаспори, както и съседните страни. Най-голям е износът към Македония, Сърбия, Румъния, Италия, Кипър и Великобритания.

 

Учени:

Пийте я след спорт

03-4Бирата и нейните натурални съставки са полезни и отлично възстановяват организма след физически натоварвания. Комбинацията “бира след спорт” е изключително добра, показват нови научни изследвания. Както безалкохолната, така и традиционната бира хидратират организма, тъй като съдържат 92% вода, витамини от група B, соли и основни минерали като калий, силиций, магнезий. Дамите трябва да знаят, че силицият предпазва от остеопороза, като прави костите по-здрави.

Според известния диетолог проф. д-р Донка Байкова нискоалкохолните бири са изотонични и съдържат необходимите на организма вещества след тренировка. Комбинацията на минералите и витамините помага за по-бързото възстановяване на водния и електролитния баланс на тялото след физически натоварвания и спомага за изхвърлянето на отпадъчните продукти и млечната киселина от мускулите, което предотвратява крампи и мускулна треска.

В скорошна публикация по тази тема екип от австрийски учени препоръча безалкохолната бира като подходяща алтернатива на класическите фитнес напитки именно заради високото съдържание на минерали, съчетано с изотоничен ефект.

 

Най-много се продава в пластмасови бутилки

02-newПрез 2016 г. членовете на Съюза на пивоварите, които осигуряват 93% от консумираното пиво в страната, отчетоха, че са реализирали 5 181 000 хектолитра бира, което е с 2,5% повече от 2015 г. Най-голям е делът на продажбите в пластмасови бутилки - 57,5%, но намалява - през 2015 г. е бил 60%. Увеличава се делът на кеновете - 13%. Стабилни остават нивата на продажбите в стъклени бутилки - 24%, и на наливното пиво (кегове) с 5,5%.

По данни на Агенция „Митници” постъпленията от акциз за бира през 2016 г. са 81,3 млн. лв., което е с 5% повече спрямо 2015 г. Приходите от ДДС са 60 млн. лв.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България