Улицата бие мола по високи наеми

Магазините по главните улици на София са най-скъпи

Магазините по главните търговски улици в София плащат най-високи наеми, в сравнение с тези в моловете или в другите градове на страната, показва доклад на Colliers за втората половина на 2017 г. Наемът за квадратен метър на главна улица в столицата средно е 49 евро, докато в Пловдив на главна улица наемите стигат до 22 евро на кв.м., или наполовина по-малко.

Във Варна наемът по главните артерии на града е 20 евро на кв.м., а в Бургас – 21 евро на кв.м. Търговците могат да наемат площи в столичните молове срещу 39 евро кв.м, докато в другите основни градове в страната варират между 25 и 27 евро на кв.м. Въпреки високите нива на наемите в столицата, фирмите, които наемат магазини на главните търговски улици, нарастват с 3% през първата половина на 2017 г. и с 6% през втората.

Търговските площи в цялата страна към края на 2017 г. достигат 736 860 кв.м., като повече от половината - 400 660 кв.м. са в София. Във Варна площите са 83 000 кв.м., в Бургас 65 000 кв.м., а в Пловдив 52 500 кв.м. През втората половина на 2017 г. активността в усвояването на търговски площи е най-голяма в София, където е нараснала с 12%, или с 18 275 кв.м., следвана от Бургас с 6 120 кв.м.

Хранителните вериги и дрогериите имат най-значителен брой новооткрити локации в моловете, докато при търговските улици в столицата най-големият дял, или 30% от всички магазини, са тези за мода, следвани от кафенетата и заведенията за хранене - 19%, и услугите с 13%.

Най-търсената категория от клиентите в моловете в София е “Мода”, докато в Бургас търсенето в моловете се определя от категориите “Стоки за дома” (34%) и “Техника” (38%). В Пловдив най-посещаваните магазини са от сегментите “Мъжка мода” (23%), “Заведения за хранене” (22%), “Здраве и красота” (17%) и “Забавления” (13%).

Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори. В строеж през тази година са 40 хиляди кв.м. нови търговски площи в София и 34 500 хиляди кв.м. в Пловдив.

Според доклада на компанията, през 2017 г. посетителите са увеличили средните си разходи в столичните моловете в няколко категории, спрямо резултатите от 2015 г. Въпреки това се отчита спад в посетителите на търговските центрове - те са с 317 души по-малко на квадратен метър спрямо предходни години.

През 2018 г. Colliers очаква динамика на пазара на търговски площи, в резултат на смяната на собствениците на някои търговски центрове. Тя може да се изразява в промени в търговския микс, физически преустройства и реконструкции. Основното предизвикателство пред моловете ще бъде увеличаване честотата на посещения, което има директно отношение към новите тенденции на персонализирано пазаруване и развитието на онлайн търговията.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Имоти