Фейсбук - двойно или нищо

Пък вие си имайте едно наум, с кого се запознавате онлайн

По някаква причина светът се изненада от новината от онзи ден, че социалната мрежа „Фейсбук“ ще лансира платформа за запознанства онлайн. Един вид, вече ще можем да се сваляме, простете, общуваме, на основание... първата причина да поддържаш профил, в която и да е социална мрежа. Страшна работа! Но да бъдем честни, не е новина. Бизнес начинанията са си хазарт – губиш ли на първото раздаване (продължило вече над 10 години), решаваш да удвоиш залога, ако искаш да останеш в играта. Пък има ли поле за експанзия, какво по-добро?!

За какво иде реч, ще попитате? Компанията „Фейсбук“, с над 2-та си милиарда глобални потребители, се оказа в първите месеци на годината замесена в скандал, свързан със злоупотреба с лични данни. И то не каква да е, а такава, посредством британската частна компания „Кеймбридж Аналитика“, която да се използва за насочена политическа пропаганда към индивидуални потребители. В две посоки.

В първия случай в полза на предизборната кампания на Доналд Тръмп за президент на САЩ. Където мишени са били над 50 милиона души. Разбирайте, много над близо 2-та милиона гласа, с които Хилъри Клинтън спечели народния, но загуби мажоритарния вот на изборите. И така, най-непредсказуемият лидер на ядрена сила в историята на човечеството е фактор, с който се съобразяваме всеки ден. Но пък хората от кампанията на Тръмп са подписали договор за услугата и са си платили честно и почтено, в рамките на закона. Онзи, от миналия век. Нейсе. Да коментираме западното законодателство, за каквото и да е, на фона нашето, е откровено смешно.

Та`. Както и преди е ставало въпрос и да не са се били намесвали руски „хакеря“ да манипулират наивни американци в предизборната кампания за президент на САЩ през 2016 г., заговорът за използването на слабостта на избирателите към употребата и на самите социални мрежи като алгоритъм, за инструмент за политическа пропаганда е просто въпрос на средствата, които ще инвестираш, за да постигнеш това, към което си се прицелил. Дали ще продаваш родопски вълнени чорапи, еко-почивки в планината, бутикови резервни части за „Опел Кадет 1,3“, или ще агитираш за кандидат на президент на САЩ, всичко опира до ресурс, отдаденост и желание. Или както се казва (перифразирам): За революцията, Санчо, трябват три неща: пари, хора и оръжие, в този ред. Пък който - както.

Трябва да се припомни, че всичко изброено вкратце дотук, е вършено, разбира се, със знанието на „Фейсбук“. Които в крайна сметка са първата и най-голяма платформа за цялата злоупотреба с наивитета на човешката раса през второто десетилетие на ХХІ век. Цивилизация, братче!

Вторият случай с предполагаема злоупотреба с лични данни на „Фейсбук“-потребители от „Кеймбридж Аналитика“ по време на посочения по-рано период, към който едвам-едвам и с неохота посягат британските медии, е възможното използване на социалната мрежа за същия тип манипулации по време на кампанията за референдума за Брекзит. Самите британски политици бяха постлали достатъчно невежество пред избирателите си, така че всяко побутване на мненията би било елементарно. Било то „руско“ или/и с някой местен „играч“ срещу едни пари“. За потребителя/избирателя няма значение. Камо ли като идва от „доверени източници“ – препоръчва ли го стрина, не може да не е сериозно. Както у тях, така и у нас. Семейната връзка във „Фейсбук“ е много силна. Но да не издребняваме.

В крайна сметка става въпрос за пари. Около скандала компанията „Фейсбук“ загуби над един милиард и половина долара от стойността си на световните пазари. Повече отколкото Илън Мъск с тъпанарската си първоаприлска шега, че компанията му „Спейс Екс“ е на път на фалира. И втори месец вече се опитва да убеди инвеститорите си, че просто има друго чувство за хумор. На самоуверен мултимилиардер. Така де, успява.

Но да се върнем на Марк Зукърбърг, неговия „Фейсбук“ и новата им платформа за запознанства онлайн, която...

…Има над 200 милиона потребители, които са се обявили за „необвързани“. Очевидно се налага да направим нещо по въпроса“, каза Зукърбърг. След което се изчерви при тези си думи, а социалните мрежи пламнаха от споделяния на видеокадрите с румения шеф на „Фейсбук“.

Абе накратко, като си представиш колко сериозно върви „Тиндър“ (платформа за неангажирани сексуални контакти между непознати) в Северозапада, може да е настина революция. По останалите части на глобална България, му мислете!

За един костюм повече

В годините му на „най-изгряващата“ звезда от породата на иноваторите от Силициевата долина в Калифорния, Марк Зукърбърг настояваше на небрежния си стил – сивкаво памучно горнище с качулка на гърба, дънки и кецове. Целият му гардероб се състоял от хиляди бройки от един и същи вид дрехи, за да не губи време сутрин, преди да отиде на работа във „Фейсбук“, подчертаваше той в публичния си имидж.

Е, преоблякоха го!

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари