Експерт по европроекти. Заместник генерален директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Мениджър. Така би трябвало да изглежда CV-то на служебния министър на транспорта Христо Алексиев, преди да поеме поста, в три изречения. Той излиза напред в сектор, който буксува от години. Като нов треньор на националния отбор по транспорт набързо направи сериозни трансфери. Дали са тактически правилни, ще стане ясно в края на мача.
До момента на назначаването си като транспортен министър Христо Алексиев бе част от ръководството на железницата и знае за какво става въпрос. От 2011 г. насам е отговорен за финансирането и управлението на едни от най-мащабните инвестиционни инфраструктурни проекти в сферата на транспорта, реализирани с финансиране от ЕС.
Бил е и от другата страна, в неправителствения сектор, където ръководи проекти, свързани с местното самоуправление. За всичко това му помага бакалавърската степен по политология от Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” и магистърската степен по международни икономически отношения по специалност “Управление на международни проекти” от УНСС.
През годините е натрупал редица международни сертификати, свързани с управлението на транспортни инфраструктурни проекти.
Поема сектора във време с много въпросителни. Един от тях е има ли спасение за БДЖ? Преди да отговори, Алексиев направи поредица от смени на управленски кадри и в БДЖ, и в Националната компания “Железопътен транспорт”.
“Поставил съм ясни задачи към колегите от БДЖ. Сред тях са незабавното осигуряване на локомотиви, пълен анализ на наличните финансови средства и възможността за осигуряване на неотложните ремонти с вътрешен ресурс”, отговаря Алексиев. Признава и че е поискал концепция за подобряване на услугата.
Друга отговорна задача в полето на Алексиев, освен да върви влакът в правилната посока, е провеждането на честни и демократични избори и правилни ходове на “Информационно обслужване” АД.
“Затова първата ми среща беше с колегите от съвета на директорите”, отговаря той.
Концесията на летище София е следваща тежка топка в неговото поле. Официално срокът за подаване на предложения от инвеститори бе удължен до 19 май. И тук обаче новият министър направи рокади. Досегашният изпълнителен директор на аерогарата Христо Щерионов бе назначен за директор на “Гражданска въздухоплавателна администрация”, а за изпълнителен директор бе избран Пламен Станчев, който ръководеше дружеството преди време.
Алексиев направи среща с представителите на Асоциацията на българските авиокомпании, след която поясни:
“Постигнахме добри решения, свързани както с бъдещо развитие и използване на инфраструктурата на летището, така и по други въпроси.”
Не по-малки грижи за Алексиев е и състоянието на “Български пощи” ЕАД, откъдето той поиска в бързи срокове да му се даде програма за развитие, придружена от план за изпълнение.
По въпросите на пристанищната инфраструктура и пристанищните оператори Алексиев чака Изпълнителна агенция “Морска администрация” да му представи в срок до 30 март 7-годишната програма за изграждане, реконструкция, рехабилитация, поддържане, развитие и управление на инфраструктурата на пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
Даде задача на Изпълнителна агенция “Проучване и поддържане на река Дунав” незабавно да бъде подготвена документацията и започване на процедура за драгиране на българския участък.
“Както знаете, това е ангажимент, който сме поели пред Европейската комисия”, обяснява той.
Въпреки че според негови колеги автомобилният транспорт “не му е присърце” както железопътният, Алексиев обеща подобрение на методиката за разпределяне на субсидиите и компенсациите за общините в автомобилния транспорт. Изпрати и писмо до колегите си от Министерството на вътрешните работи, дирекция “Гранична полиция”, Министерството на финансите и Агенция “Митници” за предприемане на всички възможни действия за подобряване на организацията на преминаване на граничните контролно-пропускателни пунктове на Дунав мост и Капитан Андреево.
Сред основните му приоритети е и Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.
На въпрос ще има ли още промени в управителните органи на държавните дружества и предприятия в областта на транспорта и съобщенията, Алексиев казва:
“Там, където е необходимо и е в интерес на работата, такива ще бъдат извършени.”
Обича джаз, рок и планината
За човека Христо Алексиев знаем, че е роден през 1980 г., семеен е и има три деца. Извън работата разпуска с рок и джаз. Обича планината, покорил е повечето български върхове. При всеки удобен повод бяга там, където търси успокоение и баланс.
Има ли свободен час, ходи на театър. Харесва Камен Донев, последно го гледал в “За мишките и хората”.
Любимата му книга е за банкера Буров - “Земя на прицел” от Свобода Бъчварова.
За него
Много добър избор за поста
Пожелавам успех на министър Христо Алексиев. Досега сме били колеги и мога да заявя, че се е отнасял изключително отговорно и с особено висок професионализъм към всички теми, които са зависели от него в Национална компания “Железопътна инфраструктура”. Считам, че той е много добър избор за поста.
Ивайло Московски, бивш министър на транспорта
Познава железницата
Човек, който познава добре железопътния транспорт и доказал се специалист по европроекти. Бил е винаги диалогичен в съвместната ни работа. Очакванията ми към него са свързани с решителни действия за оздравяване на “Български държавни железници”.
Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ
Изслуша ни, но има други приоритети
Наскоро събра бранша и изслуша проблемите ни. Поставихме на масата за разговори това, което ни притеснява. За разлика от железопътния транспорт по моему проблемите на автомобилния не са негов приоритет. А те не са никак малко и трябва да се решават един по един.
Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи
Ерудирана и амбициозна личност
Имам честта на работя с него повече от 8 г. Млад специалист, ерудирана и амбициозна личност, донякъде затворен в себе си. Трябва да бъде по-гъвкав и да анализира мнението на експертите при вземането на трудни и съдбовни решения, касаещи развитието на транспорта в по-далечна перспектива.
Проф. Милчо Лепоев, Факултет по транспортно строителство, УАСГ
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш