Цял автомобил правим в България за Коледа

Прототипът ще разполага с технология за автономно шофиране и няма да бъде за масово производство

140 фирми у нас изнасят авточасти за световни марки

До края на годината може да имаме цял сглобен автомобил в България. “Car made in Bulgaria” е проект за прототип на цяла кола изцяло с компоненти, произведени у нас. “Машината ще разполага и с технология за автономно шофиране и в нея ще бъдат приложени основните тенденции на съвременното автомобилостроене”, заяви Любомир Станиславов, изпълнителен директор на “Аутомотив клъстер България” по време на форум за автомобилната индустрия. “Реализацията й, обаче зависи от финансирането”, уточни той. Затова след форума икономическият министър Емил Караниколов пое ангажимент да подпомогне финансирането й. Целта на автомобила ще бъде да покаже възможностите на страната, затова няма да бъде за масово производство.

По време на дискусията стана ясно, че през тази година делегация с участието на министър Караниколов ще започне обиколка в различни европейски и извъневропейски пазари в търсенето на световен автомобилен производител, който да изнесе цялостното си производство в България. Първи ще са европейските производители, а след това делегацията ще се насочи към Южна Корея и Индия.

140 фирми у нас произвеждат авточасти за световни марки като Мерцедес, БМВ и Ауди, стана ясно още по време на форума. Те осигуряват работа на над 40 хил. души. Някои от автокомпонентите са маслени и водни помпи, дискови спирачки, чипове и интегрални схеми, климатични инсталации, алуминиеви компоненти, сензори. Оборотът на компаниите стига до 3,5 млрд. евро на година, като всяка девета от общо десет части се изнася за чужбина.

Автомобилната индустрия е най-бързо развиващата се индустрия в България, като през последните пет години делът й в брутния вътрешен продукт на страната нараства от 1% на 4%. Въпреки това развитието й не е достатъчно бързо и България е на последно място сред държавите от Югоизточна Европа по този показател, твърдят специалисти от бранша.

Сред проблемите, с които се сблъсква автомобилната индустрия у нас, са недостигът на квалифицирана работна ръка, тежката бюрокрация и необходимостта от допълнително развитие на инфраструктурата, особено в Северозападна България, стана ясно още по време на форума.

Любомир Станиславов представи големите тенденции в бъдещето на автомобилите. “Най-мащабната е електификацията, като според проучвания до 2030 г. около 55% от всички автомобили в ЕС ще са такива. Едни от големите революции в отрасъла са автономните и споделените автомобили. Друга иновация е ъпдейтването на колите, подобно на смартфоните сега, а друга новост в сектора е използването на леки материали като алуминий и карбон”, обясни той.

Според проучване на “Колиърс Интернешънъл”, което бе представено на форума, 30% от компаниите в автомобилния сектор у нас смятат да инвестират в следващите години в нови площи с цел разширяване на производството, докато 62% планират да останат в същите сгради.

 

Министърът на икономиката Емил Караниколов:

797 млн. лв. са инвестирани в сектора

Отчитат ръст на износа на бг компоненти

Автомобилният сектор е един от приоритетните за привличане на чужди инвестиции в България, като през последните години вложенията в индустрията достигат 797 млн. лв. Това обяви министърът на икономиката Емил Караниколов по време на форума. По думите му, износът на фирмите от бранша се увеличава, като рекорден ръст от 60% е отчетен през 2010 г., а данните за 2014 г. и 2015 г. показват, че тенденцията за нарастване се запазва, съответно със 17% и 16%.

“Производството на автомобилни части през 2016 г. у нас е достигнало стойности от над 995 млн. евро”, допълни министърът. Караниколов подчерта, че от голямо значение за ефективната работа на автомобилния сектор е кадровото му осигуряване. “В страната функционират 17 висши училища, 103 професионални гимназии, 1 частен колеж и 5 средни общообразователни училища с професионални паралелки за индустрията”, уточни той.

По думите му за периода 2005-2018 г. по Закона за насърчаване на инвестициите са издадени 20 сертификата в автомобилната промишленост, които генерират 12 хил. нови работни места.

По-късно през деня министърът присъства на подписването на Меморандум за сътрудничество между Община Враца и “Национална компания индустриални зони” ЕАД. Той коментира, че има засилен интерес към региона от страна на инвеститори, затова и Общината и Националната компания ще работят за обособяване на икономическа зона в града при конкретен интерес.

 

Променят правилата за “синя карта”

Внасяме кадри от Молдова, Украйна, Армения и Босна и Херцеговина

Има недостиг на научно-развойни центрове

Работната ръка е едно от основните предизвикателства пред автомобилната индустрия у нас, затова в следващите дни в парламента влиза за обсъждане промяна в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, която ще разшири обхвата на така наречената “синя карта”.

Тя ще даде на индустрията бърз и евтин достъп до специалисти от страни извън ЕС, стана ясно по време на форума. С приемането на поправките процедурата за издаване на синя карта ще бъде облекчена, а ограниченията в броя на кадрите, на които ще се издава картата, ще отпаднат. Разрешение за пребиваване могат да получат чужденци, които са висококвалифицирани работници и притежават работна виза или разрешение за продължително пребиваване в България на друго основание. Картата ще се издава за четири години, а не за една, както беше досега.

Българските работодатели към момента могат да наемат кадри от Молдова, Украйна, Армения и Босна и Херцеговина.

“Намирането на висококвалифицирани кадри и връщането им обратно в България е най-голямото предизвикателство, пред което е изправен бизнесът”, каза Юлиян Михов, директор “Бизнес развитие” за Югоизточна Европа на PwC по време на автомобилния форум. Освен на кадри, има недостиг и на научно-развойни центрове (R&D) и това е нишата, в която ще инвестира секторът през следващите години, каза Станиславов. По думите му за това е нужна подкрепа и от страна на държавата.

 

 

Планират вложения за 100 млн. лв.

Американци откриват трети завод в страната

02-10Американската компания за автомобилни компоненти “Сенсата Технолоджис” ще открие трети завод в България, обяви изпълнителният директор на “Аутомотив Клъстер” Любомир Станиславов.

“Очакваме в скоро време в България да се построи трети завод. Мисля, че няма да издам голяма тайна, те планират да инвестират около 100 млн. лв. в следващите години в България”, коментира той. Американската компания има две фабрики у нас в Пловдив и Ботевград, както и развоен център в София. В Пловдив се премества производството на технологии за оперативно наблюдение, които досега компанията е правила в Полша.

 

Кредит

Отпускат 120 млн. лв. за развитие на индустриалните зони

02-11Българската банка за развитие (ББР) ще отпусне заем в размер на 120 млн. лв. на Национална компания индустриални зони (НКИЗ) за развитие на инфраструктурата на зоните в страната. Автомобилният клъстер е поканен да даде свои идеи и заявки в кои точно региони да бъдат инвестирани парите и каква инфраструктура им е необходима. Според Любомир Станиславов има потенциал за развитие на индустрията в София област, Ботевград, Русе и Бургас. От бранша отчитат все по-засилен инвеститорски интерес към индустриалните зони в цялата страна, затова и развитието на инфраструктурата ще има ключова роля за привличане на чужди инвеститори.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Инвестиции